Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

2 månaders leveranstid

Produkter
(logga in för att koppla)

quarc

Aktiv medlem
Ganska exakt 2 månader tog det att få min nya 100/2.8 makro från Cyber. Kul att det går bra för Pentax, men man måste vara ute i god tid om man skall hinna få det man behöver. Känns riktigt skönt att jag känner att jag har vad jag behöver och inte ens står i kö för några DA* ännu.

Som sagt tidigare, det finns mycket på listorna, men när man är ute efter något man behövde "nyss" så är det inte lätt att vara Pentaxian.

Om produkten inte finns i lager i Sverige eller i det europeiska lagret i Tyskland, så tar det två månader från fabriken och hit. Det är som när man köper en ny bil och vill ha en annan än de som säljs mest (och därmed är de som lagerhålls). Det brukar ta två månader där med, även om fabriken finns i Europa.

Det har ryktats om att Pentax har produktionsproblem, och visst har de haft det i viss mån på 16-45:an och ett par andra objektiv, men 100 f/2.8 Macro är i stadig produktion. Problemet är att distributörer och återförsäljare beställer så få av dem, det finns ingen ordentlig lagerhållning.

I takt med att försäljningen ökar av kamerorna, så ökar också intresset hos konsumenterna för annan optik än konsumentzoomar - vilket gör att återförsäljare och distributörer mer kommer att våga ha objektiv i lager i en högre utsträckning än de vågar idag. Tidigare så samlade Pentax objektiv damm och det var en ren förlustaffär att hålla dem i lager.

Vi går mot ljusare tider.

Hälsar
R

Beställde min 100/2.8 macro i usa via en kompis och en annan kompis tog med den hem, skulle även vara $100 cash-back men affären strulade som bara den så jag vet inte om det blir något av det...

Tycker den har lite svårare med fokus än t ex kit objektiven när jag använder det som porträtt objektiv, har du kännt av något liknande.

Dock är det kanon att det går att manuellt fokusera även i AF läge...

Den fokuserar långsammare än "kitobjektivet", eftersom den har högre upplösning på fokuseringsmekanismen (viktigt för närbilder), detta ska dock inte påverka tillförlitligheten för fokus.

Hälsar
R

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar