Annons

2 K10D bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Gomer

Aktiv medlem
Fick 12-24 mm 4,0 i går. Testade lite i skymning. 400 iso och 800.
dngfilerna ligger på min ftp.
Stativ och uppfälld spegel (självutl. 2 sek) Resten får ni plocka i exif-filen.
ftp://[email protected]
login = mapp11mapp

Förvånansvärt mycket brus.
Mer brus än vad jag tycker mig ha upplevt, men jag har ju haft andra totala handhavandefel som nog dolt det mesta. Inte på något vis så att bruset stör allt för mycket, och skulle nog inte synas i normala fall, men om man letar efter det så är det där. Du gav ju sensorn ganska lite ljus med F11 och 0.7s. Vad vi sett förut så är bruset nästan mer beroende av hur mycket ljus som når sensorn än vilken ISO man har. Lite ljus länge ger mer brus än mycket ljus kort stund. Det är ju helt logiskt eftersom bruset lättare syns över en låg intensitet, samt att under lång tid hinner mer brus uppstå.

Håller med, men bruset är nog tyvärr något vi får leva med och lära oss hantera. I alla fall så länge det är den här sensorn vi pratar om. Den sitter ju i andra kameror som inte direkt är kända för lite brus. Jag tycker det är lite svårt att avgöra på skärmen. Körde just ut en print 40 x 27 och blev glatt överraskad.
Fredag till söndag plåtar jag cisco summit med bl.a. middagar på olika krogar men även konferenser med scen och taskigt ljus. Då skall K10:an få bekänna lite färg.
Gör jobbet med Fuji S3:eek:r. Långsamma men trygga, så länge dom nu håller.
G

Som väntat bra skärpa även rätt långt ut i kanten med 12-24. Förhållandevis mycket brus men av ganska så trevlig karaktär. Fokuserar kameran bättre med det här objektivet?

Har inte hunnit kolla, förbereder morgondagen och helgen. K10:an får vara med som test, så skärpan blir vad den blir. Vet nog mer på tisdag, sover måndag.
Lägger ut en fil till om en stund.
G

Två blev fem på ftp'n
Nu slår jag av och packar kameraväskor.
Me i matchen på tisdag igen.
Ha det!
G

Hur är det på K10D med brusredusering på långa slutartider, finns en av/på i menyn?
Kunde tyvärr inte öppna filen med Pentax lab 3, måste antagligen ha 3.1.

Det tycks gå bra att sänka känsligheten och få in högdagrarna i histogrammet i båtbilden. Fin färg i macrobilden, det är inte utan att man blir lite sugen på den optiken.

Jo det går bra att välja brusreducering eller inte via menyn.

papi skrev:
Det tycks gå bra att sänka känsligheten och få in högdagrarna i histogrammet i båtbilden. Fin färg i macrobilden, det är inte utan att man blir lite sugen på den optiken.

Jo det går bra att välja brusreducering eller inte via menyn.
Gäller det även RAW? Kunde inte riktigt hitta det i dokumentationen.

På bilden med bilen på båten är bruset ännu osynligare tycker jag. Bilderna från kameran behöver ju en del kontrast och ibland skärpning, men sedan blir de alldeles strålande. Skall bli spänannde att höra om dina lågljuserfarenheter på tisdag.

Brus

quarc skrev:
Gäller det även RAW? Kunde inte riktigt hitta det i dokumentationen.
Jag har inte K10D än men visst går det i RAW.
Har du en slutartid på 5sek så tas bilden först sen tas en bild ingen med slutaren stängd, slutligen jämförs bilderna och brus rensas bort med bibehållen bildkvalitet.

papi skrev:
Inställningen ligger i huvudmenyn "Specialinställningar" och påverkar såväl raw som jpg-bilder.
OK, strålande. Inställningen har jag sett, men antog att den bara påverkade JPG. Har du testat hur stor skillnad det blir? Kör du Noise Ninja eller Neat Image istället eller?

Har inte gjort någon jämförelse men jag tror den är helt nödvändig vid längre exponeringar. Här är ett 100% crop från en lång exponering med brusreducering och på ISO200.

Bilagor

• nattdel.jpg
    nattdel.jpg
    21.6 KB · Visningar: 241
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar