ANNONS
Annons

2 blixtar med olika styrka, vilken använda till vad?

Produkter
(logga in för att koppla)

martinlarsson

Aktiv medlem
Jag har satt upp en liten egen hemmastudio i vardagsrummet med en 2,7 m bred vit pappersbakgrund och 2 blixtstativ. Jag använder två vanliga kamerablixtar (en Pentax FTZ330 och en Dörr DAF42) som jag triggar trådlöst (cactus), och skulle gärna få lite förslag på hur man bäst använder två blixtar med olika styrka.

Är det den starkaste till bakgrunden som gäller om jag vill ha en vit bakgrund, eller den starkaste till paraplyet, och isåfall studsa i paraplyet eller shoot-through? Den starkaste går att justera ner till 1/32 i styrka och den svaga ner till 1/16. Jag har en omnibounce också, som passar på båda blixtarna, men som jag misstänker bara vore vits att använda på blixten som skall belysa bakgrunden?

Tänkte leka mig fram lite med detta innan jag känner mig mogen att satsa på att skaffa en riktig studioblixt med en hyffsat stor softbox...

Det lär bero helt på vilket avstånd till modellen vill ha blixten om den är i paraply eller inte. Det är väl snabbt gjort att ta några självporträtt och testa, så ger det sig snabbt.

Det normala är att ävenom man har två likadana blixtar så använder man olika styrkor på dem. vanligt för porträttfoto är att ha tex blixtarna i 45 vinkel framifrån med den ena svagare så man får en lätt skuggsida på ansiktet. Men det där är ju en smaksak och det får man kolla lite vad man själv gillar bäst.

Om du vet hur du vill ha bilderna så visa ett exempelfoto, så kan nån här säkert tala om hur det är taget och vad som behövs i utrustningsväg.

Det blev faktiskt bäst med den svagare blixten för bakgrunden! När jag körde den starka för bakgrunden så kunde jag inte köra den starkare än 1/4 utan att den gav så starkt ströljus att den sidan av motivet blev totalt utfrätt... Har än så länge bara 1 paraply, så det är möjligt att detta skulle ändra sig om jag skaffade en softbox (vilket jag planerar)...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar