Annons

2:a-objektiv, fast eller zoom?

Produkter
(logga in för att koppla)

MrGiant

Aktiv medlem
Som ganska nybliven D90 ägare så känner jag att det vore kul men lite mer än mitt 18-55 kitobjektiv.
Eftersom jag är en glad amatör så ger detta mig bra all around bilder till fotoalbumet.

Att zooma är ju kul och det vore roligt att kunna ta lite mer bilder på avstånd på barn och familj.
Eftersom jag är amatör och långt ifrån hobbyfotograf med begränsad fotobudget så funderade jag på ett 55-200 Nikon objektiv för runt 2500. Tex detta http://www.cyberphoto.se/info.php?article=DX55200VR

Eftersom det snart är dax för unge nr 2 och bilder inne utan blixt kan bli lite mörka eller kräva extremt stadig hand så började jag fundera på ett litet fast istället.

Finns ju både 35/1,8 för runt 2000 http://www.cyberphoto.se/info.php?article=AFS35

Och även 50/1,8 för runt 1500 http://www.cyberphoto.se/info.php?article=ni50/1,8D

Är dom 2 fasta tillräckligt ljusstarka för att kunna ta bra barn och familjebilder inne utan blixt? Bebisen vill nog inte ha den inbyggda blixten i ögat så fort den ploppar ut. Är inte ute efter porträtt i studiobemärkelse utan bra vardagsbilder som inte är superljusa pga direkta blixten.

Vill gärna ha autofocus och så mycket automatik som möjligt.

Är det stor skillnad på 35mm och 50 mm i förhållande på vad den tar. När jag testar med mitt 18-55 så känns det som om på 50 får jag inte med hela matbordet för jag vill backa in i väggen medan 35 känns bättre.

Budgeten är begränsad och att spara är inte ett alternativ för jag får nog aldrig igenom att köpa ett objektiv för +6000 kr här hemma ;-) Att köpa en externblix oxå är nog inte heller att tänka på just nu...

Sorry för novellen men när man vet lite frågar man mycket :)
 
Jag skulle köra på 35an, just för att slippa backa in i väggar! Min Sigma 30mm använder jag betydligt oftare än min 50mm i alla fall, och jag vet att många många andra också skulle göra samma val.