Annons

2.5" SATA HD, 5400 rpm vs 7200

Produkter
(logga in för att koppla)

Rommel

Avslutat medlemskap
Kommer jag känna skillnad i hastigheter i Lightroom när jag har alla bilder (RAW) på 25 MB/st mellan de olika hårddiskarna, eller det gäller mer för små och många filer som rotationshastigheten spelar roll samt stora överföringsdata mellan hårddisk och hårddisk?

Dvs kommer jag märka skilland vid redigering och översikt på mina bilder?
Jag antar att det egentligen inte gör det då hastigheterna för bildbahdnling ofta ligger på processorn och minnena.

/Stefan

Det bör märkas en viss skillnad, jag har själv beställt en ny dator med just 7200 rpm disk istället för 5400rpm för att få bättre prestanda. Både kontinuerlig (sustained) läs/skrivhastighet och söktid (seek latency) blir bättre med snabbare rotation på disken. Prestanda bör bli ca 30% bättre, men inget som jag kan verifiera just nu :)

Det bör märkas en viss skillnad, jag har själv beställt en ny dator med just 7200 rpm disk istället för 5400rpm för att få bättre prestanda. Både kontinuerlig (sustained) läs/skrivhastighet och söktid (seek latency) blir bättre med snabbare rotation på disken. Prestanda bör bli ca 30% bättre, men inget som jag kan verifiera just nu :)

'Mja,
Men operativssystemet ligger på SSDdisk och resten av programmen ligger på 7200 rpm,
Det är bildbanken som ska ligger på en 5400 rpm.

Lightroom har alla mina previews i 1:1 så den behöver inte ladda RAW filerna för att flörhandsgranska.
Och redigering och export sker ju fil för fil och där är flaskhalsen processorhastighet.

Tänker jag fel?

1 TB 7200 rpm kostar lika mkt som 500 MB 5400 rpm.

/Stefan

Du kommer märka att det går snabbare, du kommer också märka en sämre batteritid och en varmare dator.
För laptops rekomenderar jag Seagates Hybrid (SSD och vanlig hårddisk). Den ger en rejäl prestandaökning dock mer i operativsystemet än i bildredigeringen, den snurrar dock i 7200rpm så den ger minst 7200rpm prestanda på allt.

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=v840

/Karl

Du kommer märka att det går snabbare, du kommer också märka en sämre batteritid och en varmare dator.
För laptops rekomenderar jag Seagates Hybrid (SSD och vanlig hårddisk). Den ger en rejäl prestandaökning dock mer i operativsystemet än i bildredigeringen, den snurrar dock i 7200rpm så den ger minst 7200rpm prestanda på allt.

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=v840

/Karl

Det är ganska mycket problem med denna disk, så jag skulle faktisk inte rekommendera den. Dessutom är prestandan ganska långt från en riktig SSD.

TS: Vilken dator har du och har den plats för mer än 1 hårddisk?

Det är ganska mycket problem med denna disk, så jag skulle faktisk inte rekommendera den. Dessutom är prestandan ganska långt från en riktig SSD.

Har en asus g73 som har en 500gb hybrid hårddisk.
Bestämde mig för en 5400 rpm 1 TB HD så nu har jag n
En laptop med 1.5 TB HD ;) varav 4GB SSD som har OS och resterande är 7200 rpm. Testat att ha 400GB bildbank på båda diskarna. Eftersom de är få stora filer som läses en och en så märker jag ingen skillnad. Kanske hade det varit annorlunda ifall det hade varit OS eller programmen. Är dock nöjds då jag har överkapacitet nu.

/Stefan R. Nilsson
Http://digitaliz.se
Http://blogg.digitaliz.se

Jag och flera jag känner kör denna helt utan problem. Det var problem med tidigare firmwares på disken, men firmwaret kan man lätt upgradera. Bara att tanka hem program från Seagate.

/Karl

Jag och flera jag känner kör denna helt utan problem. Det var problem med tidigare firmwares på disken, men firmwaret kan man lätt upgradera. Bara att tanka hem program från Seagate.

/Karl

Trevligt att din fungerar. Tyvärr finns det fortfarande problem med disken även om det har blivit bättre iom. SD25 uppdateringen.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto