Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
1Ds vs 5D
- Trådstartare hzzon
- Start datum
Christaoffer100
Aktiv medlem
Hej.
Vad jag har läst på olika forum så föredrar många 1DS:en framför 5D. Många som har byt från 1DS till 5D har ångrat sig.
Det dom talar för 1DS är bla dess färger. Korrekta färger, bra hudtoner, bättre skärpa i bilder. 5D har en tendens att överdriva sina färger, speciellt det röda. 1Ds har något bättre autofokus.
Sen så har enligt mig bildfiler från 1Ds ett speciellt utseende som jag inte kunnat se från någon annan kamera. Mer filmliknande så att säga.
Det som talar för 5D:n enligt mig är dess utmärkta bilkvalite på höga ISO. Större skärm. Lättare hus. Lite bättre upplösning.
Mitt råd är om du väljer 5D så bör du undvika fota i jpg. Mikael risedal förklarar det bra i ett inlägg. Kolla länken nedan.
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=53172
Vad jag har läst på olika forum så föredrar många 1DS:en framför 5D. Många som har byt från 1DS till 5D har ångrat sig.
Det dom talar för 1DS är bla dess färger. Korrekta färger, bra hudtoner, bättre skärpa i bilder. 5D har en tendens att överdriva sina färger, speciellt det röda. 1Ds har något bättre autofokus.
Sen så har enligt mig bildfiler från 1Ds ett speciellt utseende som jag inte kunnat se från någon annan kamera. Mer filmliknande så att säga.
Det som talar för 5D:n enligt mig är dess utmärkta bilkvalite på höga ISO. Större skärm. Lättare hus. Lite bättre upplösning.
Mitt råd är om du väljer 5D så bör du undvika fota i jpg. Mikael risedal förklarar det bra i ett inlägg. Kolla länken nedan.
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=53172
Christaoffer100
Aktiv medlem
Jag tror att du väljer rätt i det här fallet. 1Ds tar mycket fina bilder på låga ISO:n (50-400).
Damocles
Aktiv medlem
Se om du kan gå och klämma på kamerorna i en butik litegranna så du får ett hum och båda. Tror både skulle göra sitt jobb bra. Om du har ork och tid kan du ju läsa igenom en del av de testerna som finns. 1Ds har ett klart bättre hus, men också tyngre och ingen möjlighet att få ner storleken. Men 1Ds är ju mest lik 1v till kontrollerna. Vill du ha den fulla tätningen så kör på 1Ds.
Kolla speciellt Luminous Landscape där Reichmann brukar gå ur perspektivet hur den är i praktiken att använda.
1Ds är och har länge varit en bra kamera, men vissa delar kan vara lite till åren beroende på vad man ska göra med den.
Sedan så lär ju Canon släppa en ny kamera rätt snart, typ om 12 dagar eller nåt sånt. Det kan ju vara så att den iofs har en APS-C sensor, men att den har saker som tätning om de siktar på att tävla med Nikons D200.
Kolla speciellt Luminous Landscape där Reichmann brukar gå ur perspektivet hur den är i praktiken att använda.
1Ds är och har länge varit en bra kamera, men vissa delar kan vara lite till åren beroende på vad man ska göra med den.
Sedan så lär ju Canon släppa en ny kamera rätt snart, typ om 12 dagar eller nåt sånt. Det kan ju vara så att den iofs har en APS-C sensor, men att den har saker som tätning om de siktar på att tävla med Nikons D200.
Senast ändrad:
Christaoffer100
Aktiv medlem
Här är en intressant länk om 1Ds vs. 5D..
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1032&message=17118992
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1032&message=17118992
snap
Aktiv medlem
Gamla 1ds tycker jag klarar bra iso till 200.
Jag råkade köra iso 400 på strandbilder en gång o det var inge vidare.
Om jag jämför med 1ds mark 2 så är iso 800 med den bättre än vad gamla 1ds presterar på iso 400.
Behöver du ett (riktigt)hus före bildkvalite väljer du 1ds annars är 5d bättre tycker jag.
Det är stor skillnad på nya 1ds m2 o gamla 1ds.
Den gamla räcker säkert bra till för dom flesta.
Jag råkade köra iso 400 på strandbilder en gång o det var inge vidare.
Om jag jämför med 1ds mark 2 så är iso 800 med den bättre än vad gamla 1ds presterar på iso 400.
Behöver du ett (riktigt)hus före bildkvalite väljer du 1ds annars är 5d bättre tycker jag.
Det är stor skillnad på nya 1ds m2 o gamla 1ds.
Den gamla räcker säkert bra till för dom flesta.