Annons

1ds mkIII vs nikon d3

Produkter
(logga in för att koppla)

bländarnisse

Aktiv medlem
jag skulle gärna läsa lite åsikter om varför canon ds mkIII,ägare tycker vad deras kameror har för fördelar vs nikon d3/ och tvärtom

Ojoj... *poppar popcorn*

Jag tror inte du kommer att få så många svar från faktiska ägare.. men desto fler av tyckare :)

Så här kommer första tyckaren.

Skillnaden mellan kamerahusen är inte enorm. Båda har ganska bra ergeonomi (baserar dock detta på 1D MkIII och inte 1Ds, men de har samma utformning). Båda två är av högsta klass (och tyngd).

Funktionerna i huset:
Jag upplever det som att Nikon D3 har lite fler möjligheter, men frågan är ju mer om man utnyttjar alla de olika funktionerna som kamerahusen har.

Upplösning:
21 vs 12, japp obestitt högre, tillika ett obestritt högre pris.

Hastighet:
Nikons är rappare, Nikon D3 är mer som en 1D MkIII på steroider än en 1Ds MkIII

Objektiv:
Här kommer vi in på väsentligheterna. Nikon har röjt på vidvinkelsidan och det finns ingen motsvarighet på Canon-sidan idag. Övriga sortimentet håller jämnt skägg, Canon har lite billigare och även en mellanklass serie som Nikon saknar. Men med tanke på priset på kamerqahuset så ska det väl läggas minst lika mycket på optik, eller?

Summa summarum: Same same but different

Makten skrev:
Ja, jag har hört att Canon har väldigt många bra vidvinklar för FF.

;-)

Javisst har dom:)

Menar bara på att om sedan tidigare sitter på en objektivpark så byter man inte gärna fattning, därav mitt tidigare inlägg.

Jeppe skrev:
Beror ju på vad du jämför den med, men bortsett då från nikons 14-24/2.8 så är den okej ;)

Om man kör 14 2.8 på bländare 8-11 så klarar den sig hyffsat mot 14-24, 14 2.8 har ganska bra kantskärpa, långt bättre än 16-35. Men ett 14-24 till Canon skulle nog det flesta hellre välja.

Dock är väl 14 2.8 ganska smidigt och litet.

bländarnisse skrev:
jag skulle gärna läsa lite åsikter om varför canon ds mkIII,ägare tycker vad deras kameror har för fördelar vs nikon d3/ och tvärtom

Tror många tycker sina kameror är fördelaktiga, för att de har dem.

Finns inga fördelar med en kamera man inte har... ;-)

Jeppe skrev:
Inte? Det gjorde jag - utan större betänkligheter.
Jag räknade efter lite och kom fram till att ett byte från nuvarande Canon-utrustning till D3 + D300-hus och optik skulle gå på runt 140k, och då räknar jag inte med att få mer än 45k för mina Canon-prylar :(

Så, *sniff*, det är nog bara att bita ihop, köpa en begagnad Mark III som andrahus och köra på ett tag till. Men det svider i hjärtat som ju ömmar för teknik och design i god kombination.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar