Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

1Ds Mark III

Produkter
(logga in för att koppla)
har 1Ds Mark III autofokus i liveview?
jag hittar ingen inställning och varken af knapp/ snö knapp funkar..

dock kan jag styra fokus från dator när jag kör liveview till/från dator, dock fortfarande ingen AF..

Nej, 1Ds Mk3 har inte autofokus i liveview-läget. Inte ens varianten med fladdrande (dvs. "vanlig" AF) spegel.

Fel!

En grejj jag läst på andra forum är att 5d mk2 vigneterar med 500 / 4 fullt öppen, medans 1ds mk3 inte gör det. Tydligen är 1ds bättre på att få in ljus mot kanterna. Saker man kanske inte märker i rena studiotester där man jämför bildkvalitet. Jag testade en kompis 5d mk2 på mitt 500 i helgen och det var en del vignetering helt klart. Nu är det väl alltid lite mörkare hörn på detta objektiv fullt öppet, men det var klart märkbart i bilderna.

//Edvard

Jag har kört 500/4 på full öppning med både 5D II o 1Ds III, kan meddela att den vinjeterar på båda kamera husen! Vinjeteringen avtar snabbt när du bländar ner.
Väldigt få objektiv med ¨hyffsad ¨ ljusstyrka som inte vinjeterar på full öppning enligt min egen erfarenhet.

Mvh.

/Janne

ANNONS