Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

1D Mark III eller Mark IV?

Produkter
(logga in för att koppla)

Uro

Ny medlem
Hej alla, jag går i funderingarna att byta kamera.
Var och kollade på Canon 1D Mark IV igår, och blev SUGEN;)

Men kollade även på en beg Mark III med 20000 exp..

Skiljer ju en hel del i pris.
SÅ va tycker ni?
Vilken?
Motivera gärna:)

Hej alla, jag går i funderingarna att byta kamera.
Var och kollade på Canon 1D Mark IV igår, och blev SUGEN;)

Men kollade även på en beg Mark III med 20000 exp..

Skiljer ju en hel del i pris.
SÅ va tycker ni?
Vilken?
Motivera gärna:)

Hej,
några subjektiva tankar.
Jag har jobbat med båda och upplever 4an som klart bättre på flera viktiga punkter.
Säkrare autofokus.
Skillnaden i upplösning är stor när man väl sitter framför datorn och ev måste beskära.
16 mp räcker även till stora utskrifter.
ISO, 3200 inga problem, 6400 fungerar helt ok, 12800 om man måste.

Om det inte handlar om plånboken så rekommenderar jag dig att köpa 4an. Lätt!

Mvh
// Håkan

http://www.dpreview.com/reviews/canoneos1dmarkIV/

Där har du en lista på kalenderbitarskillnaderna. Bättre sensor, förbättrad af och filmning är väl största skillnaderna. 1D mkIII är bra och IV är bättre.... Glöm dock inte att det än idag tas vinnande otroliga bilder med 1D mkIIn. 1D serien är bra - mkIII hade lite af strul i början, men de flesta hus skall vara åtgärdade idag.

Sportfotografering

Hej alla duktiga här på FS.
Även jag står i samma tankar att titta på en av de 2. För att förytydliga lite så är sportfotografering det enda som jag kommer att ha kameran till. Gärna fler synpunkter tack.

Hej alla duktiga här på FS.
Även jag står i samma tankar att titta på en av de 2. För att förytydliga lite så är sportfotografering det enda som jag kommer att ha kameran till. Gärna fler synpunkter tack.

Det är ingen idé att du ens tänker på något annat än fyran Stefan! Du vet ju hur det är.

Tänkte det men jag vet för lite om III för att ta beslut utan fler synpunkter och dina åsikter.
Har en på gång men ska se var vi hamnar i pris, beg i Sverige eller ny från BH.
Har ni kallt nu ? Krama Ilona från mig

För mig är det ingen som helst tvekan; har du råd så köp Mark IV, den är bättre på allt (utom priset då). Brus, megapixlar, och framförallt säkrare fokusering.

Tänk så här: behöver du den bättre fyran så mycket att du inte tycker att förlora 20-25000 då du säljer den om 1-2 år då femman kommer (för vill du ha fyran nu vill du ha femman då) gentemot att förlora 5-6000:- på trean då skall du köpa mark iv för då är det motiverat.

För mig är det inte förlorade pengar, det är tagna bilder och mera nöje.

Glaset halvtomt eller halvfullt, liksom ...

För mig är det inte förlorade pengar, det är tagna bilder och mera nöje.

Glaset halvtomt eller halvfullt, liksom ...

En del av nöjet med en hobby är att kunna unna sig nyare och bättre grejer. Vilken sport och hobby strävar man inte efter det?

Fotografering är relativt en billig hobby i längden, dock inte på kort sikt när man väl börjat samla på sig grejer.

/Stefan

En del av nöjet med en hobby är att kunna unna sig nyare och bättre grejer. Vilken sport och hobby strävar man inte efter det?

Fotografering är relativt en billig hobby i längden, dock inte på kort sikt när man väl börjat samla på sig grejer.

/Stefan

Kostnaden planar förvisso ut lite efter att man skaffat sig dom största och dyraste prylarna. Men, eftersom digitala husen i den här klassen är så dyra så är det fortsatt kostsamt om man vill hålla sig med bästa verktygen. Jag hade hoppats att jag skulle vara nöjd med Mark III under överskådlig tid, men eftersom den strulade så mycket med fokuseringen så knöt sig den planen. Sedan trodde jag att Mark IV skulle hålla ett tag, men kan redan se att tekniken kommer att göra stora framsteg ett tag till och att man blir frestad att uppgradera alldeles för tidigt igen. :)

Själv lägger jag mig 1-2 generationer back i kameror då de tappat 50-66% av nypriset och satsar på optik.

Det är naturligtvis mycket klokt, men är man pryltokig som jag är så inbillar jag mig att allt blir så mycket bättre med en ny. Såklart helt vansinnigt egentligen.

Förra veckan kom en kund och beställde en metersförstoring från deras bröllop. Det var 2003 och kameran var en Canon 10D, dessutom enbart jpg- filer.
Efter diverse PS-jobb skrev jag ut bilden och konstaterade att den blev bra mycket bättre än jag hade föreställt mig.
Tänk vilken skillnad det var, enligt reklamen mellan D30 och D60, när så 10D kom var det ju nästan en revolution, för att inte tala om 20D, 30D,40D osv.
Hjärntvättat som jag var trodde jag inte mina ögon när bilden blev så pass bra och kunden var överlycklig och såg mycket yngre ut på bilden.

Tack för allas synpunkter och tankar. Det blir en fyra av flera skäl och det känns bra.
Pengar är inte det viktigaste utan känslan av att veta att jag gör rätt val. Att sitta med en kamera och fundera på hur resultatet skulle bli OM jag valt annorlunda vill jag inte ha.
Snabb, säker fokusering med snabba bildserier med en stryktålig kamera är vad jag är ute efter.

Johan - Ha de så gott i värmen. Ses snart.

Tänk vilken skillnad det var, enligt reklamen mellan D30 och D60, när så 10D kom var det ju nästan en revolution, för att inte tala om 20D, 30D,40D osv.
Hjärntvättat som jag var trodde jag inte mina ögon när bilden blev så pass bra och kunden var överlycklig och såg mycket yngre ut på bilden.

Mitt i prick!

Jag har ju inte varit med så länge, började med en 350D. Sedan dess har det kommit nya modeller i en strid ström som enligt reklamen varit "En helt ny kamera", "Ett steg bättre ISO-prestanda", "Snabbare AF", "Supersnabb processor" osv, osv. Godtroget har jag hängt med på det mesta.

Sanningen är dock att jag tar nästan lika risiga bilder då som nu, de blir bara dubbelt så många dåliga pixlar idag som då! :)

God Jul!

Nu med en IV i handen sedan en månad kan jag bara säga att jag är otroligt nöjd. Tittar inte bakåt utan njuter varje sekund. Pengarna var väl investerade och längtar tills jag ska ut på äventyr och få testa den ordentligt. (Senegal, Burkina Faso och Mali).
Har knappt använt varken 7d eller 5dMII efter köpet.
Otrolig maskin.

ANNONS