Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

1D Mark II vs 1D Mark II N

Produkter
(logga in för att koppla)
leffep skrev:
Men pixlarna på 16mpix modellen är ju mindre eftersom 5D har lika stor sensor med 12mpix på samma ytstorlek.

/Leif
Ska man vara realistisk bör man jämföra bruset vid samma utskrifts/visningsstorlek på bilden och då "vinner" 1DsII över 5D ändå (men bara knappt) eftersom bruset minskar när bilden förminskas.

Tomas Ärlemo, Robert Lee med flera:

Det finns en sak till, som ni glömt nämna, då det gäller Mark II och Mark II N: nämligen filmframmatning i de bägge modellerna.

Mark II:an ( utan N ) har max fyra bilder per sekund och N:en har max 8 bilder per sekund i frammatningen.

N:en är även dubbelt så snabb som II:an alltså, samtidigt som II:an i gengäld prioriterar högre upplösning i sensorn ( cirka 16 MP i II:an och runt 10 MP i N:en ).

Så, som sport- och djurfotograf kanske jag skulle satsa på N:en för dess snabbare frammatning och som tidningsredaktör kanske jag skulle satsa på II:an för dess högre upplösning - beror alltså på vad man ska använda kameran till samt vad man själv prioriterar högst: snabbhet eller upplösning?

Går tyvärr inte att få både snabbheten och upplösningen i samma kamera på dessa två modeller alltså.

Tony,

Nu jämför du 1D Mark II N med 1Ds Mark II, antal bilder per sekund är samma mellan 1D Mark II och 1D Mark II N.

Filmframmatning var ett nostalgiskt sätt att uttrycka bildhastighet :).

snabb kamera skrev:

Mark II:an ( utan N ) har max fyra bilder per sekund och N:en har max 8 bilder per sekund i frammatningen.

N:en är även dubbelt så snabb som II:an alltså, samtidigt som II:an i gengäld prioriterar högre upplösning i sensorn ( cirka 16 MP i II:an och runt 10 MP i N:en ).

Snurrar du inte till det nu?

Både Eos 1D mark II och 1D mark II N har 8,2 MP och 8,5 bilder per sekund. Skillnaden är i skärm, AA-filter, bildinställningar och minneskortshantering.

Eos 1Ds mark II är däremot en helt annan sak och har 16 megapixel och 4 bilder per sekund.

froderberg skrev:
Snurrar du inte till det nu?

Både Eos 1D mark II och 1D mark II N har 8,2 MP och 8,5 bilder per sekund. Skillnaden är i skärm, AA-filter, bildinställningar och minneskortshantering.

Eos 1Ds mark II är däremot en helt annan sak och har 16 megapixel och 4 bilder per sekund.

AA-filter.

Jag vet ungefär vad ett AA-filter är.
Med 20D så bör man skärpa upp sina bilder med t.ex USM 0.3-200 eller så.

Men vad är det för skillnad mellan Mk II och N-filtret?
Påverkar det t.ex val av rengöringsvätska för sensorn?

Mvh J O

Det sitter lite kraftigare filter i ur-mark II än i N-modelle vilket kräver kraftigare skärpning. N och 5D är mycket lika.

OK.

Jag har precis fått hem en Mk II.
Det är en hel del anvisningar att läsa på och sätta sig in i.
(Det var väl likadant med 300D och 20D fast minnet bleknar nog fort)

froderberg skrev:
Det sitter lite kraftigare filter i ur-mark II än i N-modelle vilket kräver kraftigare skärpning. N och 5D är mycket lika.

Jag har förstås ingen aning men några påstår att det är samma hårdvara i Mark II och Mark IIn och att eventuella skillnader i bildkvalitet beror på vidareutvecklad programvara i kameran. (?)

Anders Arvidsson, Magnus Fröderberg med flera: Sorry, fel av mig!

Jag har kollat lite närmare på markmodellerna och jag såg mycket riktigt att jag tydligen hade blandat ihop vanliga Mark II:an ( utan s ) med Canon 1Ds Mark II.

Stämmer tydligen, vid en närmare koll från mig, att det är 1Ds:en som har den långsammare hastigheten/ frammatningen ( 4 bps ) och 16.7 MP upplösningen.

Ursäkta misstaget!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar