Annons

1D Mark II eller vänta?

Produkter
(logga in för att koppla)

Joel Marklund

Aktiv medlem
Är i behov av en till kamera till nästa års hockeysäsong (slutet av september). Har en 20D idag, så jag tänkte att en 1D Mark II N skulle bli förstahuset. Men eftersom det ryktas om ett nytt proffshus i september, är det dumt att satsa på kameran nu? En av anledningarna till att jag gillar nuvarande 1D:n är 1.3x-brännviddsförlängningen. Det är tveksamt om jag skulle investera stora pengar i ett hus med 1.6x eller FF när det finns en så kompetent kamera med den perfekta kompromissen.
 
R.Hammar skrev:
Brännviddsförlängning eller så zoomar du in i Photoshop.

Det blir ju samma sak. :)

Robert
fast med dagens FF kameror 1Ds resp 5D blir det max 3 bilder per sek. Knappast något för hockey. Och 5D har inte 45 fokuspunkter.. eller minsta bländare 8 för autofokus..

Eftersom jag är amatör satsade jag på en beg. 1D med "bara" 4 Mpix och lite högre brus på höga ISO, men i allt annat "helproffs". Det är en otrolig kamera för i sammanhanget "löjliga" pengar.
 
Jag skulle nog ha funderat på en fin begagnad 1d Mark II (ej N) i ditt fall. Prisvärd och så hinner du lära dig hur allt funkar innan säsongen börjar.
 
Om man tror på en nyhet i 1D-klassen till hösten så är steget inte långt till insikten att nuvarande 1DII-begagnatpriserna kommer sjunka en bit. Det är ju otroligt hur billigt man får en 1Ds nu (20 papp ca, ofta billigare än 1DII) och det visar vad en förbättrad efterföljare gör med begagnatpriset.

En annan sak att betänka är att om en nyhet presenteras i september så kommer du troligen inte ha den i handen före jul. Så i praktiken är det endast någon av de existerande modellerna som gäller om du vill vara fit for fight i oktober.