Annons

1D Mark II eller vänta?

Produkter
(logga in för att koppla)

Joel Marklund

Aktiv medlem
Är i behov av en till kamera till nästa års hockeysäsong (slutet av september). Har en 20D idag, så jag tänkte att en 1D Mark II N skulle bli förstahuset. Men eftersom det ryktas om ett nytt proffshus i september, är det dumt att satsa på kameran nu? En av anledningarna till att jag gillar nuvarande 1D:n är 1.3x-brännviddsförlängningen. Det är tveksamt om jag skulle investera stora pengar i ett hus med 1.6x eller FF när det finns en så kompetent kamera med den perfekta kompromissen.
 
R.Hammar skrev:
Brännviddsförlängning eller så zoomar du in i Photoshop.

Det blir ju samma sak. :)

Robert
fast med dagens FF kameror 1Ds resp 5D blir det max 3 bilder per sek. Knappast något för hockey. Och 5D har inte 45 fokuspunkter.. eller minsta bländare 8 för autofokus..

Eftersom jag är amatör satsade jag på en beg. 1D med "bara" 4 Mpix och lite högre brus på höga ISO, men i allt annat "helproffs". Det är en otrolig kamera för i sammanhanget "löjliga" pengar.
 
Jag skulle nog ha funderat på en fin begagnad 1d Mark II (ej N) i ditt fall. Prisvärd och så hinner du lära dig hur allt funkar innan säsongen börjar.
 
Om man tror på en nyhet i 1D-klassen till hösten så är steget inte långt till insikten att nuvarande 1DII-begagnatpriserna kommer sjunka en bit. Det är ju otroligt hur billigt man får en 1Ds nu (20 papp ca, ofta billigare än 1DII) och det visar vad en förbättrad efterföljare gör med begagnatpriset.

En annan sak att betänka är att om en nyhet presenteras i september så kommer du troligen inte ha den i handen före jul. Så i praktiken är det endast någon av de existerande modellerna som gäller om du vill vara fit for fight i oktober.

Då står alltså valet mellan en ny 1DIIN eller en beggad 1DII nu eller framåt hösten. Det valet handlar om pengar kontra hur mycket det är värt med lite extra finesser och garanti (en ny N nu) samt att hinne köra in dig på kameran och kanske också ta en del bra bilder under sommaren (1DII beg nu).
 
Tack för all input. En vanlig 1D är tyvärr utesluten (för högt brus på 1600 ISO). Jag har funderat på en beggad 1D Mark II men hittar inte många som säljer med momskvitto (dumt kanske att betala 24 000 kr begagnat när man kan lägga upp fyra tusen till och få en ny Mark II N).

Samtidigt behöver jag inte köra in mig på kameran eftersom jag plåtat så mycket med 1D och kommer att göra det som vikarie i sommar. Det man dock funderar på är hur mycket priset kommer att sjunka på begagnade Mark II:er och nya Nark II N till hösten? Om det inte sjunker nämnvärt är det ju inte dumt att ha kameran redan nu.
 
leveranstid...

Om det kommer en t ex 3D med tätning, 1.3 crop och 8 bps med 5D formatet för säg 22000 SEK inkl moms.... kan man räkna med lite leveranstid, typ några månader.. Kanske inte så bra att fota hockey först när Luleå redan har missat slutspelet :) /tibor

P.S: mitt exempel om 1D var bara för att peka på vilken "tokbra" kamera det är för "inga pengar". Förstår att du behöver lägre brus på höga ISO för proffsbruk. Men jag körde faktiskt 3200 konsekvent i Scandinavium i påsk på Horseshow och det fungerar i alla fall. Bättre lite brus än oskärpa
 
Re: leveranstid...

Tibor skrev:
Om det kommer en t ex 3D med tätning, 1.3 crop och 8 bps med 5D formatet för säg 22000 SEK inkl moms.... kan man räkna med lite leveranstid, typ några månader.. Kanske inte så bra att fota hockey först när Luleå redan har missat slutspelet :)

Det är det jag är rädd för. En sådan kamera och jag hugger direkt. 1D är för övrigt schysst (använder sådana ofta) men den klarar inte riktigt dagens krav. Nästan, men inte hela vägen. Däremot är ju batteriläckaget hemskt.
 
Re: Re: leveranstid...

Joel Marklund skrev:
Det är det jag är rädd för. En sådan kamera och jag hugger direkt. 1D är för övrigt schysst (använder sådana ofta) men den klarar inte riktigt dagens krav. Nästan, men inte hela vägen. Däremot är ju batteriläckaget hemskt.

"Batteriläckaget"??
Menar du förbrukningen? eller läcker batterierna.
Jag har löst problemet med förbrukningen genom att helt stänga av "reveiw" av bilden efter exponering. Jag körde 400 exponeringar på ett batteri som är ganska gammalt. Funderar på att köpa ett till men vet ej om jag vågar ta ett pirat eller skall lägga (suck) 1200.- pengar för ett original.
 
Re: Re: Re: leveranstid...

Tibor skrev:
"Batteriläckaget"??
. Funderar på att köpa ett till men vet ej om jag vågar ta ett pirat eller skall lägga (suck) 1200.- pengar för ett original.

Köp ett pirat från Zebramedia, precis likadant som originalet och funkar lika bra också - Till en tredje/fjärdedel av originalpriset! JANNE
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.