Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

1d mark 2n VS 550d

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är absolut inget fel på markIIN vad som gäller bildkvalitet, dessutom är det en alldeles superfin kamerapå många sätt och väldigt prisvärd i dessa dar, men visst är 550 mer utvecklad i mån av sensorn. Är det inte för bildhastigheten, autofokusen och vädertätningarna du absolut behöver en 1D (vilket du kanske inte behöver i och med att du överväger en 550a) så skulle jag ärligt talat köpa 550an

550 an är skarpare

har provat min 550 mot min 1dmark2n och 550 an är skarpare när jag tagit några test bilder med min 70-200 4l känns underligt hade förväntat mig mer av en toppklassad kamera.
Kan det verkligen stämma eller behöver s kameran justeras på nåt sätt

har provat min 550 mot min 1dmark2n och 550 an är skarpare när jag tagit några test bilder med min 70-200 4l känns underligt hade förväntat mig mer av en toppklassad kamera.
Som Anders och Niklas redan skrivit är det ganska självklart att 550D med sin moderna sensor och 18 Mp ger "skarpare" bilder än en ganska mycket äldre kamera med 8 Mp. Men din 1D har ju andra fördelar.

För att du ska kunna göra en jämförelse ska optiken trimmas för just det huset. Det kan vara att skärpan ligger lite olika på dom två husen, och högst antagligen gör det det också.

tack

tackar för alla tips och råd ska lämna in mina prylar och få dem genomgångna trimma dem lite
För att du ska kunna göra en jämförelse ska optiken trimmas för just det huset. Det kan vara att skärpan ligger lite olika på dom två husen, och högst antagligen gör det det också.

ANNONS