Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

1d m2 vs 40d

Produkter
(logga in för att koppla)

Pelle www.andno1.se

Aktiv medlem
Är helt vilsen då det börjar komma ut lite M2 på begmarknaden. Fotar mest Action, men behöver kanske inte M2 speed fullt ut, 40d är ju ganska snabb.
Valet står alltså mellan en gammal eller ny kamera. ??Hjälp...40d eller en 1D M2.

Har båda

1D har snabbare och säkare AF med fler punkter och hjälpppunkter till vald punkt om man vill ha det.
1D ger skarpare bilder direkt ur kameran och ett mycket snyggare brus vid högre ISO (dock lite mer brus än 40D)
Snabbare seriebildstagning.
Men tyvärr är den ju som bekant ganska tung!
40 D har snyggare färgåtergivning direkt ur kameran eller vid standardinställningar vid RAW - 1dmk2 ger en lite gulaktig ton åt gröna nyanser (som givetvis går att kompensera med att vrida nyansen (hue) i den gula kanalen år det gröna hållet och sen öka mättnaden lite) om du har PS.

Det var vad jag kunde komma på lite snabbt efter tre bärs.

Tack...det är denna typ av info jag söker för att kunna bestämma mig. FLER?? Ja vet att sökaren är ungefär lika men att lcd e större o bättre på 40 d än på 1D M2..(skrivet efter 2 öl) ...:)

Med tanke på att jag har några EF-S-objektiv sen tidigare, tyckte jag att 40D var det uppenbara alternativet. Där kan man ju sätta på batterigreppet, och få en snarlik funktionalitet, men också ta av det, och få en smidigare kamera än en 1D.

Pelle www.andno1.se skrev:
Tack...det är denna typ av info jag söker för att kunna bestämma mig. FLER?? Ja vet att sökaren är ungefär lika men att lcd e större o bättre på 40 d än på 1D M2..(skrivet efter 2 öl) ...:)

Om dom inte förbätttat sökaren radikalt mellan 20D och 40D så är sökaren i 1D mkII enligt min uppfattning betydligt bättre, jag har bytt från 20D till 1D mkII och jag upplever sökaren som myyyycket bättre. Dessuom så är hela känslan i kameran annorlunda, mkII:an känns mycket mera pålitlig och solid med flera gånger säkrare autofokus förutom att den är bättre väder tätad än 40D.

Mvh
Anders

Jag går också i dessa tankar, fast jag ska byta upp mig från 300d. För att det jag fotar mest är saker i rörelse, fast jag går och väljer mellan en beggad 30D eller 1d/1dmarkII.

Om vi säger att jag skaffar någon av dessa, måste jag inte då nästan uteslutande också köpa upp mig på ett gäng gluggar med en röd ring längst ut, vid frontlinsen?

Re: Har båda

Tonyeagle skrev:
1D har snabbare och säkare AF med fler punkter och hjälpppunkter till vald punkt om man vill ha det.
Tror också den är snabbare men är den verkligen säkrare dvs mer exakt på stillastående motiv? (Det säg att 40D är säkrare än 5D och jag tycker inte EOS 1 D Mk II är perfekt när man kör porträtt med de ljusstarkaste gluggarna).

???

Om den är säkrare på stillastående motiv vet jag inte. Men när det gäller rörliga så är den det definitivt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar