Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

19" wide viewsonic

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredrik_M82

Aktiv medlem
Har nydligen köpt mej en 19" widescreen viewsonic VG1921wm.

Min fråga, är detta en bra skärm för tex färåtergivning osv osv?
Och som det är nu har jag skärmen inställd på sRGB.
Sen kan väl även tillägas(fast det inte hör hit) att jag har kameran inställd på adobe1998 samma med ps.

Har även köpt mej en kalibrerings vara som kommer i dagarna.

Men vore roligt att veta vad ni andra tycker om denna skärm, possetivt som negativt?!

Mycket frågor blir det som "nybörjare"...

Har sökt på forumet men hittade inget om just detta.

Mvh
 
Eftersom du frågar ska du få ett svar, även om det inte var det svaret du ville ha.

Nej, den skärmen du köpt är egentligen ingen bra skärm för bildredigering.
Det är en skärm för kontoret och den visar inte äkta 8 bitars färg (16,7M), den visar 6+2 bitar (16,2M), SORRY.
Men för den skull är det inte en dålig skärm, Viewsonic har säkert gjort en bra skärm denna gången också, men för bildredigering finns det bättre.
 
skriver här istället för att starta en ny tråd.

Jag undrar vilket grafik kort som rekomenderas?
ska andvändas främst till bilder, bildredigering samt internet.

Har en extern hård disk på 300gb och 80 gb internt.
Datorn jag har är en compaq presario s6100sf

Mnv
 
Vad du har för grafikkort har nog ingen betydelse, Allt hänger på monitor, kalibrering och betraktnigs ljus.

MVH Ralf
 
jo jag har kalibrerare till skäremen som näms ovan.
Men ska byta ut de gammla grafik kortet jag har å sätta i ett nytt, därför frågar jag vad det kan finnas för bra alternativ?

mvh
 
Så länge du inte ska använda datorn till annat än Bilder och nätet, så tycker jag att du ska köpa ett billigare grafik kort. Lägg hellre pengarna på fotogrejor ;-)

MVH Ralf
 
Det du kanske skulle fundera på är om du i framtiden kanske tänker köra på två skärmar, isåfall så har Matrox bra grafikkort.

MVH Ralf
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.