Annons

19-35 mm

Produkter
(logga in för att koppla)

RobGum

Aktiv medlem
Hej!

Jag tänkte ta och köpa ett vidvinkelobjektiv nästa månad eller nästa igen. Eftersom jag är en vanlig, dödlig människa tänkte jag inte hålla mig till nikon som jag normalt annars alltid har gjort. Känner att jag hellre köper en ett nytt andrahus än en nikkor 18-35...

Jag har sneglat på två gluggar, Soligor 3,5-4,5/19-35mm och Tokina 19-35mm f/3,5-4,5. Om jag har förstått allt rätt så är cosina 19-35 exakt samma objektiv som soligor, eller?

Nån som har några erfarenheter av dessa objektiv eller kan rekommendera något annat? Det behöver nödvändigtvis inte vara ett zoomobjektiv. Skulle kunna bli ett fast 20 mm också. Om jag känner mig själv rätt kommer jag ändå bara använda 19 mm, åtminstone till 90%...

Eftersom det skiljer en tusenlapp mellan objektiven så sneglar det mest åt soligor/cosina. Det enda jag kunde utläsa som var bättre på Tokinan var närgränsen (där jag inte tycker 1 dm är värt 1000:- )

/Robert

Det finns några diskussion om dessa objektiv någonstans på denna sida om du letar lite

RobGum skrev:
Jag har sneglat på två gluggar, Soligor 3,5-4,5/19-35mm och Tokina 19-35mm f/3,5-4,5. Om jag har förstått allt rätt så är cosina 19-35 exakt samma objektiv som soligor, eller?

Japp.

RobGum skrev:
Nån som har några erfarenheter av dessa objektiv eller kan rekommendera något annat? Det behöver nödvändigtvis inte vara ett zoomobjektiv. Skulle kunna bli ett fast 20 mm också. Om jag känner mig själv rätt kommer jag ändå bara använda 19 mm, åtminstone till 90%...
Jag köpte ett beggat i helgen och skall soppa första rullen ikväll så jag kan inget säga om bildkvaliteten. Däremot kan jag säga att distorsionen var mindre än förväntat och verkar vara högst godtagbar med tanke på priset. Motljusegenskaperna verkar suga kraftigt dock, är solen ens i närheten av bildfältet så dyker det upp rosa reflexer. Jag har inte testat det i något annat läge än 19 (20) mm så jag har ännu mindre uppfattning om de andra brännvidderna.

RobGum skrev:
Eftersom det skiljer en tusenlapp mellan objektiven så sneglar det mest åt soligor/cosina. Det enda jag kunde utläsa som var bättre på Tokinan var närgränsen (där jag inte tycker 1 dm är värt 1000:- )
Tokinat har bra rykte, skiljer det bara en tova tycker jag du skall slå till på det. Jag trodde det var dyrare. Med reservation för att jag kan ha förväxlat det med ett annat Tokina, jag minns inte riktigt.

Jag har ett Cosina som jag trivs med, helt ok skärpa osv, man kan dock råka ut för solen, verkar lite känslig för sådant men det får man väl ta för de ynka slantarna.

Soligors, Vivitars och Cosinas 19-35 mm är alla samma objektiv och jag äger, eller har ägt ett ex av varje av lite olika anledningar.

Det är ett mycket prisvärt objektiv som inte vinjetterar så det stör. Placera det dock inte framför en framrusande taxi för då går det sönder :(

Jag har en del bilder tagna med det objektivet på min hemsida

http://www.mhk.lu.se/home/henrik/asia/

Exempelvis bilderna under Borobudur, Mount Bromo Bromo och Various pictures (de bilder som uppenbarligen inte är tagna med telezoom. Jag hade enbart ett 19-35 och ett 75-300 med mig på den senaste resan).

Hmmm jo. jag vet vad du menar..hade ett 22-55 innan och körde uteslutande på 22-24mm.

Hmm men för 2000:- får du knappast något fast 20mm..

Sigmas 20/1.8 5000:-

Tror det är lite mer än närgränsen som skiljer. Efter vad jag förstått så är solgor/cosina/vivitar/voigtländer/phoenix/etc/etc ganska plastiga men förvånansvärt bra för sitt pris.

Tokinat ser betydligt bättre ut. Men de har likvärdiga MTF-värden.

Grejen är att när man snålar blir man i slutänden missnöjd. Eller ja kanske inte missnöjd, men det brukar sluta med att man byter upp sig ;)

Tror det lutar åt cosinas objektiv. Lägger nog in en beställning redan nästa vecka. Eftersom mitt 300tele har samma filterstorlek lägger jag nog hellre ner pengarna som blir över jämfört med tokinan på ett par filter.

Tack för alla snabba svar. Men som sagt jag har inte helt bestämt mig än. Är det någon som har/har faft ett tokina 19-35 så vore det kul att höra om hur det är också. Jag hittade inga recensioner på det här på fotosidan...

/Robert

Re: Re: 19-35 mm

jimh skrev:

Japp.

Jag köpte ett beggat i helgen och skall soppa första rullen ikväll så jag kan inget säga om bildkvaliteten. Däremot kan jag säga att distorsionen var mindre än förväntat och verkar vara högst godtagbar med tanke på priset. Motljusegenskaperna verkar suga kraftigt dock, är solen ens i närheten av bildfältet så dyker det upp rosa reflexer. Jag har inte testat det i något annat läge än 19 (20) mm så jag har ännu mindre uppfattning om de andra brännvidderna.

Vilket var det du köpte?

RobGum skrev:
Tror det lutar åt cosinas objektiv. Lägger nog in en beställning redan nästa vecka. Eftersom mitt 300tele har samma filterstorlek lägger jag nog hellre ner pengarna som blir över jämfört med tokinan på ett par filter.

Tack för alla snabba svar. Men som sagt jag har inte helt bestämt mig än. Är det någon som har/har faft ett tokina 19-35 så vore det kul att höra om hur det är också. Jag hittade inga recensioner på det här på fotosidan...

/Robert

hade den "gamla" 20-35 modellen till min F801
och den var lite robustare byggd.
Klart OK optiskt också

Helt OK!

Har ett Cosina själv och det är HELT OK! Måste säga att det är extremt prisvärt. hälsar Ulf

jag har ett 20-35 f3,5-4,5 Tokina.
Det ä rätt gammalt men väldigt bra.
Lite vinjettering men man överlever.
Gediget o bra annars.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar