Annons

18mm eller 35mm

Produkter
(logga in för att koppla)

225237

Avslutat medlemskap
Hej,

Jag går och funderar på två olika objektiv Zeiss Distagon 18mm f3,5 och Zeiss Distagon 35mm f2

Någon som har erfarenheter av brännvidderna?
Jag älskar vidvinkel men det är en viss prisskillnad som får mig att överväga 35mm.

Min egna slutsats är att jag antagligen kommer att få göra några fler panoraman med 35mm än med 18mm men att bli jätte nöjd med vilket som.

Tack på förhand

Hej,

Jag går och funderar på två olika objektiv Zeiss Distagon 18mm f3,5 och Zeiss Distagon 35mm f2

Någon som har erfarenheter av brännvidderna?
Jag älskar vidvinkel men det är en viss prisskillnad som får mig att överväga 35mm.

Min egna slutsats är att jag antagligen kommer att få göra några fler panoraman med 35mm än med 18mm men att bli jätte nöjd med vilket som.

Tack på förhand

Har du crop eller fullformats kamera?
Hur som är det stor skillnad på bränvidderna.
På fullformat är 18mm en rejäl vidvinkel.
Jag äger ett 16-35 objektiv och väljer oftast 16mm då jag fotar, 35mm blir användbart om man skall fota en människa tex. Men det beror ju på helt vad du skall fotografera.

Har du crop eller fullformats kamera?
Hur som är det stor skillnad på bränvidderna.
På fullformat är 18mm en rejäl vidvinkel.
Jag äger ett 16-35 objektiv och väljer oftast 16mm då jag fotar, 35mm blir användbart om man skall fota en människa tex. Men det beror ju på helt vad du skall fotografera.

Sorry det är fullformat Canon eos 6D
Jag fotar mest landskap, natur, städer, lite arkitektur.
Har en 50mm också som jag använder mer till folk.
Https://www.flickr.com/photos/gustavfridell där kan du se mer vad jag fptar

Du har inte funderat på något mitt emellan?

Det är ju ganska mycket smaksak. Jag har fotat rätt mycket 35 mm men känner ofta att jag vill ha lite vidare. På min fuji hade jag i princip alltid 28 (ekv.) monterat och trivdes bra med det och funderar som bäst på om en 28 eller 21 blir nästa objektiv.

Du har inte funderat på något mitt emellan?

Det är ju ganska mycket smaksak. Jag har fotat rätt mycket 35 mm men känner ofta att jag vill ha lite vidare. På min fuji hade jag i princip alltid 28 (ekv.) monterat och trivdes bra med det och funderar som bäst på om en 28 eller 21 blir nästa objektiv.

Jodå även 21mm.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto