Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

18-70-zoomen har havererat

Produkter
(logga in för att koppla)

Mala_

Aktiv medlem
Hej,

så här 3 månader efter det att 2-årsgarantin gick ut så har kit-gluggen (Nikkor 18-70 ED) till min D70 havererat. Det går inte att zooma, nåt kärvar i själva zoomen, ibland går det med lite tålamod. Så frågan är vad jag gör nu, jag trivdes rätt bra med den, den var liksom min vardagsglugg. Är det värt att reparera? Bara kostnadförslag kostar ca 500 kronor, å sen vet man ju inte vad själva reparationen går på. En ny ligger på ca 3000:-. Hittar inga begagnade, är det ett alternativ annars tror ni? Eller finns det andra objektiv man skall spana in istället?

/Måns

Det råkar inte vara så att den fastnat vid 24 mm? Det är ett ganska vanligt problem tydligen. Jag råkade ut för det och sålde den som defekt för en tusenlapp. Det är mekaniken i gluggen som slits ut, då den är av plast. Jag tror knappast att det lönar sig att laga tyvärr.

Makten skrev:
Det är mekaniken i gluggen som slits ut, då den är av plast./B]

Plastobjektiven är med andra ord inte gjorda för att användas.
Den är nog bäst jag håller uppe med mitt fotograferande ett tag så att objektivet håller några år.;-)

MagnusBerg skrev:
Plastobjektiven är med andra ord inte gjorda för att användas.
Den är nog bäst jag håller uppe med mitt fotograferande ett tag så att objektivet håller några år.;-)
Det behöver inte vara plast inuti bara för att det är det utanpå. Mitt Tamron 17-50 har metallgrunkor för zoommekaniken, fast höljet är av plast.
Det finns ju en anledning till att 18-70 är billig trots att den är riktigt bra optiskt, och det är väl det som leder till sånt här.

Jag har hört något om ungefär en trehundring för delarna och ungefär det samma för arbetet men det enklaste är väl att ringe till Lasses kameraservice och fråga!

Har lämnat in det till Nikon för kostnadsförslag, men det kansske finns andra som gör sånt här bättre/billigare?
Om det går på under tusenlappen tänkte jag det kunde vara värt det...

/Måns

Hej, jag råkade ut för något liknande för ett år sen. Gluggen började kärva, zoomomfånget blev reducerat, och till sist fixerades zoomen på 18mm har jag för mig. Lämnade in den, uppskattad rep.kostnad 2500. Nytt linspaket monterades in, sen visade det sig att ännu mer var fel. motor osv. Verkstaden (kamerateknik i malmö) var hyggliga nog att låta mig slippa betala orimligt höga reparationskostnader så vi avbröt lagandet.
Felet från början var att en (överlackad?) skruv släppte inuti, och orsakade en massa skada internt. Felet kan mycket väl ha orsakats när jag tappade kameran i golvet en gång..

Mitt tips är att om det börjar kärva, gör inte skadan värre genom att använda våld.

Köpte nu precis en ny 18-200VR i stället.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar