Annons

18-55 mm Kitoptik?

Produkter
(logga in för att koppla)

idasjögren

Aktiv medlem
Hur bra optiskt sett är egentligen kitoptiken som följer med D40/D40X (18-55) ?
Om vi bortser från plastigheten som någon nämnt & om vi utgår från att man klarar sig på den brännviden... Optiskt sett, hur bra är den?
(I vanliga fall brukar ju inte den medföljande optiken vara nått att ha, men jag har fått lite blandade åsikter om denna!)

// Ida
 
Vinterflickan skrev:
Hur bra optiskt sett är egentligen kitoptiken som följer med D40/D40X (18-55) ?
Om vi bortser från plastigheten som någon nämnt & om vi utgår från att man klarar sig på den brännviden... Optiskt sett, hur bra är den?
(I vanliga fall brukar ju inte den medföljande optiken vara nått att ha, men jag har fått lite blandade åsikter om denna!)

// Ida

Optiken är mycket bra!

http://www.photozone.de/8Reviews/lenses/nikkor_1855_3556_II/index.htm

/K
 
om det är bildkvalitén du undrar över så behöver du inte oroa dig..

det enda jag skulle vilja kommentera är att den är lite tråkig att använda jämfört med tex 18-70 (kitobjektivet som introducerades med D70)

båda 18-55 är lite trista tycket jag... fysiskt sett alltså.
 
Vinterflickan skrev:
Hur bra optiskt sett är egentligen kitoptiken som följer med D40/D40X (18-55) ?
Om vi bortser från plastigheten som någon nämnt & om vi utgår från att man klarar sig på den brännviden... Optiskt sett, hur bra är den?
(I vanliga fall brukar ju inte den medföljande optiken vara nått att ha, men jag har fått lite blandade åsikter om denna!)

// Ida

Optiken är riktigt bra, speciellt på korta avstånd. Den har en mycket trevlig närgräns (22cm tror jag). Bländar man ner till f/8 har man riktigt bra skärpa ända ut i kanterna. Enda nackdelen är byggkvliteten och AF-hastigheten som är i långsamaste laget. Enda anledningen till att jag bytade till Nikons 18-35/3.5-4-5 var möjligheten till att använda analoga hus.
 
Jag håller med föregående talare (plural). Objektivet är mycket bra optiskt, och den enda större nackdelen är att det inte är så ljusstarkt, men det behöver man ju inte alltid. Skärpan är i klass med flera gånger dyrare objektiv, så man ska inte låta sig luras av den plastiga burken glasbitarna sitter i.

Tillägg: Det behöver inte ens bländas ner förresten. Det är kanon redan från full bländaröppning, om man inte har sjukt stora krav. Det är i kanterna man vinner skärpa genom nedbländning, om man nu känner att man behöver det.
 
Förvånansvärt skarp i förhållande till pris och vikt. Den är gjord av plast, visst, men känns tämligen stabil ändå :)

Bild tagen idag med nämnda objektiv och D40x:
Brännvidd 55mm (dvs längsta), bländare f5,6 (dvs största öppning).
Här ser du både hur skärpan och oskärpan ser ut. Kantskärpan går i och för sig inte att uttala sig om, men det är ju inte så jätteofta i verkliga livet man fotar helt platta objekt ;-)

mvh / Matti

1005984.htm
 
Ok

Det låter ju onekligen jättebra, det är nog vad jag söker... Jag har en Nikon 50 mm AF 1:8D & en 85 mm 1:8 AF sen innan så dom linserna kommerjag nog använda mest, speciellt 50:an... Men jag vill ju ha nått allround när man är iväg. Jag tycker det är så jäkla svårt, först hade jag bestämt mig för D40X, men nu i sista minuten har jag ångrat mig & funderar på att köpa D80-huset & försöka hitta en 18-55:a begagnad... Det är svårt! (Speciellt med tanke på att det faktiskt funkar ok att fokusera manuellt...)
 
Re: Ok

Vinterflickan skrev:
Det låter ju onekligen jättebra, det är nog vad jag söker... Jag har en Nikon 50 mm AF 1:8D & en 85 mm 1:8 AF sen innan så dom linserna kommerjag nog använda mest, speciellt 50:an... Men jag vill ju ha nått allround när man är iväg. Jag tycker det är så jäkla svårt, först hade jag bestämt mig för D40X, men nu i sista minuten har jag ångrat mig & funderar på att köpa D80-huset & försöka hitta en 18-55:a begagnad... Det är svårt! (Speciellt med tanke på att det faktiskt funkar ok att fokusera manuellt...)

Begagnatpriserna på 18-55:an är ofta skyhöga (sålde min för en tusenlapp på tradera). Scandinavian säljer den för 1025kr. Då är det dessutom mk II vi pratar om, det finns nämnligen två versioner.

Hittar du inget extremt bra beggatpris föreslår jag nyköp, men det beror förståss på hur mycket pengar som finns kvar i plånboken. Hur som helst tror jag att gluggen blir ett kanonbra komplement till din utmärkta 50:a och 85:a.

/Martin
 
Nu är det gjort!

Beställde mitt D80-hus idag, är såååååå lycklig :)

Väntar lite med 18-55:an tills budgeten räcker till, det är ju ingen brådska ändå...

Tack för alla tipsen!
 
köp en 50/1,8 - går loss på ca tusenlappen skulle jag tro

klockrent objektiv för porträttsfotografering och det lyfter även experimentslustan o gör att man lär sig mer om bländare/slutartid etcetera (gjorde det för mig i alla fall) o vem behöver zoom när det finns fötter?

(edit: såg att du hade både 50/18 och 85/1,8 - då skulle jag köpa en fast vidvinkel istället för en kitzoom)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.