Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

18-55 mm eller 50 mm f/1,8 till resan?

Produkter
(logga in för att koppla)

falovi

Medlem
Jag ska ut och tågluffa i europa och vet inte vilket objektiv jag ska ta med mig. Har både kitobjektivet och ett 50 mm 1.8. Gillar 50mm mycket, men kanske är begränsande att ha en fast brännvidd när man reser?
 
Om det är på en kamera med aps-c-sensor så 50mm-objektivet får en bildvinkel motsvarande ca 80mm i småbildsformatet så skulle jag tveklöst ta zoomen istället. Hade det rört sig om ett fast 30mm hade jag varit mer tveksam.

Men varför inte ta med båda?
 
Jag hade valt 50 1.8
Skillnaden i bildkvalitet är inte häpnandsväckande magisk på något sätt, men du kommer att få en utmaning och tvinga dig själv att hitta nya motiv. Jag gjorde det på en thairesa och är jättenöjd. Våga! :)
 
Gå gärna på den linjen men ta med det andra objektivet som reserv! 50mm 1,8 är rätt skört.

Jag hade valt 50 1.8
Skillnaden i bildkvalitet är inte häpnandsväckande magisk på något sätt, men du kommer att få en utmaning och tvinga dig själv att hitta nya motiv. Jag gjorde det på en thairesa och är jättenöjd. Våga! :)
 
Jag åkte till Dubai med endast mitt 50mm i väskan. Det blev en utmaning och visst hände det att jag saknade mitt 18-55mm (som åkte i golvet veckan innan...).
Fördelen var väl just att det blev en utmaning och de vanligaste semesterbilderna ersattes av lite ibland mer genomtänkta vinklar, motiv osv.

Men jag hade inte gjort det om jag inte varit tvungen. Så ta med båda, de är ändå så små!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.