Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

18-135 mm eller 18-70mm?

Produkter
(logga in för att koppla)

dennis_j

Avslutat medlemskap
Har efter mycket funderande bestämt mig för att lägga pengarna på en Nikon D80 (första systemkameran). Då uppstår nästa fråga - 18-135 mm objektivkit eller 18-70mm?

Vad jag har förstått så blir det lite bättre kvalitet på bilderna med 18-70 mm medan 18-135 mm är mer flexibelt. Fotar både stora (byggnader o likn) saker och små (växter tex). TÄnkte också komplettera med ett sigma 10-20 mm.

Det är väl helt enkelt en prioriteringsfråga. Behöver du längre objektiv än 70mm så köp 18-135. Prioriterar du istället bildkvalité så köp 18-70. Det är svårt att rekomendera något utan att veta dina fotovanor. Själv använder jag mitt 18-70 flitigt och när jag behöver lite längre bränvidder har jag ett 70-300. Denna kombination passar mig utmärkt men det är ju inte sant för alla. Tänk igenom, kommer du sakna 135mm om du köper ett 18-70?

Jag har D80 och 18-135 och det funkar faktiskt väldigt bra som allroundobjektiv. Sen har jag ju å andra sidan inte testat 18-70.

Jag tycker hursomhelst att det är riktigt bra som ett första objektiv. Man har ett väl tilltaget zoomomfång som i alla fall jag tyckte var väldigt roligt att leka runt med när kameran var ny. Man har ju helt klart fler möjligheter med 18-135 än 18-70.

Tänker man däremot lite längre kanske 18-70 är ett bättre val om man har sisådär 19.000 över att köpa AF-S 70-200/4 VR för. Men för mig var och är 18-135 perfekt eftersom det täcker in så mycket. Bra för en nybörjare och fattig ynglig som jag.

Du skrev att du fotar såväl stora byggnader som lite mindre saker. Vidvinkeln är ju detsamma (18mm) men vill du fota nära skulle jag tro du kommer närmare med 18-135, trots att 18-70 har aningen bättre närgräns.

Jag har laddat upp några av mina bilder här på Fotosidan om du vill kolla. Samtliga är tagna med D80 och 18-135. Eftersom jag inte hade något bra närbildsexempel bifogar jag här en bild så du kan se vad det presterar i sådana sammanhang. Bilden är liiiite beskuren i överkant, men annars är det de riktiga proportionerna. Kanske ger dig ett hum i alla fall.

Mvh

Bilagor

• knappnålar copy fotosidan.jpg
    knappnålar copy fotosidan.jpg
    75.9 KB · Visningar: 440
Tack för bra svar!

Gustav: Den kvaliteten på närbilder som i ditt exempel ser helt klart bra ut i mina ögon.

Fin höstbild.

Tror att jag blir nöjd med vilket jag än köper, men har fortfarande inte bestämt mig :) Problemet är nog mest att jag inte vet riktigt vilka behov jag har.

gsol skrev:
Jag har D80 och 18-135 och det funkar faktiskt väldigt bra som allroundobjektiv. Sen har jag ju å andra sidan inte testat 18-70.

Jag tycker hursomhelst att det är riktigt bra som ett första objektiv. Man har ett väl tilltaget zoomomfång som i alla fall jag tyckte var väldigt roligt att leka runt med när kameran var ny. Man har ju helt klart fler möjligheter med 18-135 än 18-70.

Tänker man däremot lite längre kanske 18-70 är ett bättre val om man har sisådär 19.000 över att köpa AF-S 70-200/4 VR för. Men för mig var och är 18-135 perfekt eftersom det täcker in så mycket. Bra för en nybörjare och fattig ynglig som jag.

Du skrev att du fotar såväl stora byggnader som lite mindre saker. Vidvinkeln är ju detsamma (18mm) men vill du fota nära skulle jag tro du kommer närmare med 18-135, trots att 18-70 har aningen bättre närgräns.

Jag har laddat upp några av mina bilder här på Fotosidan om du vill kolla. Samtliga är tagna med D80 och 18-135. Eftersom jag inte hade något bra närbildsexempel bifogar jag här en bild så du kan se vad det presterar i sådana sammanhang. Bilden är liiiite beskuren i överkant, men annars är det de riktiga proportionerna. Kanske ger dig ett hum i alla fall.

Mvh
Eller 6000 och ett 70-300 VR.

dennis_j skrev:
Problemet är nog mest att jag inte vet riktigt vilka behov jag har.

Det stora problemet med systemkameror är att man får nya behov hela tiden, iallafall jag :) Men med ett 18-135 har du ju lite större variationsmöjligheter.

Fast 18-135 mm är skarpare än 18-200VR.
Konstigt nog men så är det.

Jag var själv inne på att byta till 18-200 men efter att ha läst lite och framför allt jämfört med en kollegas 18-200 så la jag dom tankarna på hyllan.

Sven-Erik Nordenhed skrev:
Fast 18-135 mm är skarpare än 18-200VR.
Konstigt nog men så är det.

Jag var själv inne på att byta till 18-200 men efter att ha läst lite och framför allt jämfört med en kollegas 18-200 så la jag dom tankarna på hyllan.

Varför tycker du det är konstigt ?

18-200 har ju ett större zoom-omfång precis som 18-135 vs 18-70, ju större zoomfaktor ju fler kompromisser.

/kent

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar