ANNONS
Annons

18-135 is eller 28-135 is usm???

Produkter
(logga in för att koppla)

Igel

Aktiv medlem
Jag har idag lite olika gluggar. Siktar på att skaffa fullformat nångång, men då kanske man byter gluggar samtidigt.Dock är ju den ena EF optik och det kan ju vara bra vad det lider...

Nåväl, jag ska plåta en säsong motorsport iår med. Jag lurade lite på vilken av ovan nämnda objektiv som är skarpast.Hur skarpa är de kontra min nuvarande 18-55 is?

Nån som provat bägge, och kan ge ett utlåtande? Brännvidden lockar. Jag sitter idag på en 18-55 is som följs av en 70-200 f4 och toppar med en 400á 5.6. Så jag tänkte överlappa mitt telezoom bättre. Det e ofta man är nånstans mitt på lixom. VId prispallen, i en tight kurva.

Jag har läst lite, och det verkar som 18-55 is och 18-135an presterar samma på motsvarande brännvidd. Korrekt???
28-135an verkar mer som en halv L-optik och har dessutom ju en USM som gör mkt nytta på motorbanorna. Jag formidabelt älskar mina andra objektiv med usm.

Jag förväntar mej inga underverk i klass med 24-70 2,8 för de pengarna som dessa objektiv kostar på blocket.

Huset som används är en 50d.

Tacksam för utförliga svar.
 
Jag kan inte ge något utförligt svar men jag har 18-55 (IS) och 18-135. Ingen av gluggarna använder jag speciellt mycket men använder dem på andra huset ibland. Jag tycker att det stämmer att de presterar likvärdigt vid samma brännvidder. Läser man tester på nätet så får ju 18-135 ofta dålig kritik men jag tycker den funkar bra och är helt nöjd med den. Det är onekligen bekvämt att ha en allround glugg med lite mer tele än vad standardzoomen ger.

28-135 har jag ingen erfarenhet av, men jag skulle nog sakna de 10 mm som skiljer.

Att köpa en glugg med tanke på att man någon gång i framtiden, kanske möjligen eventuellt byter till fullformat tycker jag är fel tänkt. Köp något som passar idag, när man väl skall byta så tar man det problemet då. Det finns ju trots allt en fungerande andrahandsmarknad för objektiv.
 
Hejsan.
Tack för ditt svar.

Njae jag tittade mest på 28-135an för dess usm. Jag inbillar mej att den gör stor skillnad på banan när jag panorerar. De sista 10mm saknar jag inte vid sådana tillfällen. Sitter dessutom på 10-20 med som komplement.

Så frågan är hur autofocusen är på de bägge linser och såklart om det skiljer i bildkvaliteten.
 
Njae jag tittade mest på 28-135an för dess usm. Jag inbillar mej att den gör stor skillnad på banan när jag panorerar.

Jag fotar en del motorsport. Min erfarenhet är att just panoeringar ställer väldigt små krav på utrustningen. Motivet är relativt stort och rör sig förutsägbart på ett förhållandevis konstant avstånd i maklig fart (relativ fotografen). Ljuset är oftast bra och man använder tider som är halvlånga vilket ger förhållandevis liten bländare så skärpedjupet är ganska stort. Summma sumarum, just racing är nog en av de sporter som ställer lägst krav på utrustningen.

Jag har inte testat just 18-135 på motorbanan men tror nog att den skulle kunna fungera. Jag upplever AF som relativt snabb vid allmänfoto i alla fall.


De sista 10mm saknar jag inte vid sådana tillfällen. Sitter dessutom på 10-20 med som komplement.

Nej, inte just på banan men för bilder i depå, prispallar osv. Dessutom kanske du använder zoomen till annat än just motorsport, t ex på semesterresan och då är vidvinkel aldrig fel.

Tanken med en zoom med så här pass stort omfång är väl att den skall vara så allround som möjligt och om du måste slänga på 10-20 just för att kunna få vidvinkel så försvinner lite av vitsen.

Detta är bara mina tankar. Andra har säkert andra prioriteringar och som sagt, jag har ingen erfarenhet av 28-135:an.
 
Min prioritering vid sådana här tillfällen är att ha två kamerahus med, så att man har mer eller mindre omedelbar tillgång till två olika objektiv. Beroende på omständigheterna kan det vara exempelvis 40D + BG-E2N + EF-S 17-55 mm f/2,8 IS USM och 7D + BG-E7 + EF 70-200 mm f/4L IS USM tillsammans. Ger bra flexibilitet. Ibland fungerar EF-S 10-22 mm f/3,5-4,5 USM bättre än 17-55, som komplement till telet. Körde så när jag fotograferade ett karnevalståg, där det antingen var intressant att plocka detaljer långt bort, eller så ville jag ha sånt som var så nära att bara rejäl vidvinkel fungerade.
 
Jag delar helt dina åsikter om nyttan av att ha de extra 10 mm.

Ett annat säljande argument är att jag då kan sälja mitt 18-55 is när jag skaffar ett 18-135.
Jag gör en del mäklarjobb, och då kör jag antingen med 10-20 eller 18-55an. Då oftast i de lägre omfången på resp zoom.

Men om bildkvaliteten är bättre, den ser skarpare ut och autofocusen snabbare etc på en 28-135 så är den ju mitt val.
Man får ju inte mkt mer än kanske en 1000ing för min billiga zoom, så den kan ju få ligga kvar i väskan.

Efterlyser fler vs och folk som plåtat med bägge linser.
 
Här kan du jämföra dom två

http://www.the-digital-picture.com/...meraComp=453&SampleComp=0&FLIComp=0&APIComp=0

Jag har haft 28-135 har nu skaffat en 18-135 till min styvdotter
tycker inte att det är så stor skillnad mellan dom

18-135 tycker jag är riktigt trevlig

Tack för länken!
Vad jag kan se så är de lite skarpare än varann på lite olika områden.
Ev så har 28-135án ett halvt bländarsteg större på mitten av omfånget.

Frågan är kvalitet, snabbhet på focus.Det lustiga i detta är att söker man på nätet så är det mest 28-135an som det klagas på. Går sönder, slö focus etc. Men det e kanske vad man jämför med, och vilket pris...
 
Som sagt, de flesta tester på nätet sågar den nya 18-135.

För egen del har jag inte gjort några regelrätta tester utan min relativt positiva hållning grundar sig på hur jag uppfattat gluggen och dess resultat vid vardagsfoto.

Jag känner inte alls igen mig i de testresultat som redovisas.

Sannolikt finns det variationer mellan enskilda exemplar.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.