Annons

18-105 vs 18-135

Produkter
(logga in för att koppla)

J_A_S

Aktiv medlem
Jag klurar på en bred allroundglugg. För under 2000 kr får man ju t.ex. 18-105 AF-S ED 3.5-5.6 VR och AFS DX 18-135mm / 3.5-5.6 G.

Jag skulle vilja få några konkreta erfarenheter och tips i valet.

Tack på förhand!

/ Janne

Av dessa två skulle jag välja 18-105:an. Dels är den, IMO, bättre optiskt och sedan har den VR, vilket gör den mer användbar, i mitt tycke. Den längre brännvidden på 18-135:an gör inte SÅ stor skillnad, tycker jag, men det är ju jag det.

Har ingen åsikt om 18-135 eftersom jag aldrig provat den, men har 18-105VR och är mycket nöjd! VR funkar kanonbra, autofokusen är hyffsat snabb och gluggen är riktigt skarp, i mitt tycke. Det enda som kan vara lite negativt är att den vinjetterar lite på största bländaren, men det är mycket lätt att åtgärda om du plåtar i RAW-format.
Du lär inte bli besviken, man får väldigt mycket för pengarna om man köper den!

Har ingen åsikt om 18-135 eftersom jag aldrig provat den, men har 18-105VR och är mycket nöjd! VR funkar kanonbra, autofokusen är hyffsat snabb och gluggen är riktigt skarp, i mitt tycke. Det enda som kan vara lite negativt är att den vinjetterar lite på största bländaren, men det är mycket lätt att åtgärda om du plåtar i RAW-format.
Du lär inte bli besviken, man får väldigt mycket för pengarna om man köper den!

Har ett 18-135 som jag fick i kit till min D80.
Är väl ganska nöjd. har visserligen inte mycket att gämföra med, men märker en viss oskärpa i objektivet. Det är ju inte av en Ypperlig kvalite om man säger som så. Det lämnar för min del en hel extra att lämna i den frågan.

Jag använder det flitigt i naturfotografering. Dock upplever jag det som aningen ljusvagt. I veckan ska jag ge mig på en del sportfotografering( hästridning) samt ett tilltag i porträtt. Får väl se hur det går.

Rent allmänt: det duger men kunde vara skarpare....

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar