Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D810 som börjat dra ut batterierna

Produkter
(logga in för att koppla)

dextro

Aktiv medlem
Min D810 har plötsligt börjat dra ur laddningen i batterierna utan att jag använder kameran. Jag sätter i ett fulladdat batteri och har kameran i stand by och efter bara 3-4 timmar är batteriet tomt. Batterhälsan är som nytt när jag sätter i batteriet.
Testade idag att fabriksåterställa kameran utan resultat.
Någon som har en ide vad som kan ha hänt?

Testat att byta (eller ta av) objektiv för att utesluta att det inte är något sådant som "beter sig"?

Ett sätt att tömma batteriet annars är förstås att exponeringsmätaren står på hela tiden för att man har tagit bort tidgränsen på den, men den tycker jag isf borde ha nollats om du verkligen nollställde kameran. Dessutom undrar jag om inte 3-4 timmar är kort för det.

Jag skulle inte helt lita på indikatorn som finns i menyn över hur slitet batteriet är, om det är det du menar. Mitt original till D700 visar att det är som nytt, men det är det inte. Om jag ska gissa är det att det nog inte har så fasligt många battericykler, men det är inte bara det som gör att batteriet åldras och det är gammalt som gatan för ett batteri. Ändå "kudos" till Nikon för att det ändå fortfarande fungerar, även om det knappast har hela originalkapaciteten kvar.

Kan du ha slagit på Wi-Fi, bluetooth
Sådant finns inte inbyggt i D810.

Min gissning är åldrat batteri - så är det med mina batterier
till D810:an - stor skillnad på användbar tid mellan det gamla
originalbatteriet och de senast inköpta paret batterier...
Och förändringen kom på rätt kort tid, över en sommar.
/Odd

Min gissning är åldrat batteri - så är det med mina batterier
till D810:an - stor skillnad på användbar tid mellan det gamla
originalbatteriet och de senast inköpta paret batterier...
Och förändringen kom på rätt kort tid, över en sommar.
/Odd
Om problemet enbart ska vara batteriet borde kameran vara nästan helt oanvändbar och t ex stupa väldigt snabbt om man slår på Lv-läget. Synpunkten var att batteriet tömdes även när kameran inte användes men, antar jag, är påslagen. Normalt sett kan man i det läget låta kameran ligga i flera dagar utan att batteriet töms då förbrukningen knappt är högre än med den avstängd när den väl "somnar".

Den gamla D3:an konsumerade 1mA avstängd och 3mA i vila.
Om D810:an drar ut ett EL15 på några timmar så skulle det betyder att kameran konsumerar ca 500mA.

Nikonkameror drar normalt nästan ingenting i avstängt läge, eller i standby, om man inte startar autofokus, VR eller exponeringsmätaren. Kan någon knapp ha hakat upp sig? Går den ner i standby?

Mina gamla EN-EL4 drar numera ur i D3:an men de är väl lika gamla som kameran.

Testat att byta (eller ta av) objektiv för att utesluta att det inte är något sådant som "beter sig"?

Ett sätt att tömma batteriet annars är förstås att exponeringsmätaren står på hela tiden för att man har tagit bort tidgränsen på den, men den tycker jag isf borde ha nollats om du verkligen nollställde kameran. Dessutom undrar jag om inte 3-4 timmar är kort för det.

Jag skulle inte helt lita på indikatorn som finns i menyn över hur slitet batteriet är, om det är det du menar. Mitt original till D700 visar att det är som nytt, men det är det inte. Om jag ska gissa är det att det nog inte har så fasligt många battericykler, men det är inte bara det som gör att batteriet åldras och det är gammalt som gatan för ett batteri. Ändå "kudos" till Nikon för att det ändå fortfarande fungerar, även om det knappast har hela originalkapaciteten kvar.

Sådant finns inte inbyggt i D810.
Har precis satt i ett nyladdat batteri och tagit bort objektivet. Får se hur det ser ut om ett par timmar.

Om problemet enbart ska vara batteriet borde kameran vara nästan helt oanvändbar och t ex stupa väldigt snabbt om man slår på Lv-läget. Synpunkten var att batteriet tömdes även när kameran inte användes men, antar jag, är påslagen. Normalt sett kan man i det läget låta kameran ligga i flera dagar utan att batteriet töms då förbrukningen knappt är högre än med den avstängd när den väl "somnar".
Ett av mina batterier som jag köpte när D800 kom ut drar ur sig på 2 timmar oavsett om det sitter i kameran eller inte, för 10 år sedan fungerade helt vanligt och är ett orginalbatteri. Under dom två timmarna fungerar det fin fint att fotografera och filma med. För fotografering är det relativt värdelöst, men jag brukar använda det som första batteri när jag filmar, då drar man ändå slut på ett batteri på 2 timmar.

Förklaringen jag fått av batteriexperter är att det förmodligen med tiden blivit någon liten (högresistent) kortslutning i det. När det används så blir enklaste vägen för strömmen genom kameran, när det inte används går strömmen genom den högresistenta kortslutningen.

Ett av mina batterier som jag köpte när D800 kom ut drar ur sig på 2 timmar oavsett om det sitter i kameran eller inte, för 10 år sedan fungerade helt vanligt och är ett orginalbatteri. Under dom två timmarna fungerar det fin fint att fotografera och filma med. För fotografering är det relativt värdelöst, men jag brukar använda det som första batteri när jag filmar, då drar man ändå slut på ett batteri på 2 timmar.

Förklaringen jag fått av batteriexperter är att det förmodligen med tiden blivit någon liten (högresistent) kortslutning i det. När det används så blir enklaste vägen för strömmen genom kameran, när det inte används går strömmen genom den högresistenta kortslutningen.
Då hinner det oftast bli tomt innan man sätter i det, vilket borde vara märkbart oavsett vad det står på kameraskärmen.

Angående självurladdning har jag en stark känsla av att mina två Jupio till D700 är väsentligt sämre än original i det avseendet. Om det sedan är pga cellerna eller chippet i dem som är orsaken vet jag inte. Dessa är relativt nya eftersom original inte fanns.

Mitt fungerar som ett vanligt i 2timmar efter det är det tomt vare sig det användes eller inte ens satt i en kamera.

Dvs jag kan filma i ca 1tim med det, det är samma som mina andra batterier.

Mitt fungerar som ett vanligt i 2timmar efter det är det tomt vare sig det användes eller inte ens satt i en kamera.

Dvs jag kan filma i ca 1tim med det, det är samma som mina andra batterier.
Eftersom du upprepar dig så är min kommentar givetvis att se min tidigare kommentar. ;) Enda sättet att du inte ska märka att det är batteriet det är fel på är att ta det direkt ur laddaren och omedelbart börja filma/fota. Transporterar du det, filmar med ett annat först e dyl, så har det ju redan tappat en stor del av kapaciteten.

(Jupio-batterierna är det inte direkt fel på, jag bara konstaterade att de verkar självurladda mer än original när de ligger oanvända.)

Testat utan objektiv 7 timmar, sen var batteriet slut. Första två timmarna blev kameran varm, 24-25 grader i en omgivningstemperatur på 20 grader.
Har nu satt i ett nyladdat batteri och ett annat objektiv, tagit ut minneskorten. Får se hur det går.

Testat utan objektiv 7 timmar, sen var batteriet slut. Första två timmarna blev kameran varm, 24-25 grader i en omgivningstemperatur på 20 grader.
Har nu satt i ett nyladdat batteri och ett annat objektiv, tagit ut minneskorten. Får se hur det går.
Anledningen till att jag frågade om just minneskorten är ett jag sett vissa kameror haft problem med större kort av andra/nyare standarder än vad som rekommenderas. Husen har då förbrukat batterierna snabbt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar