ANNONS
Annons

Gamla Canon FD objektiv till R6

Produkter
(logga in för att koppla)

Ludvig Johansson

Aktiv medlem
Efter velande har jag bytt in min Canon EOS RP mot en R6 som inte anlänt ännu. Mest för att testa har jag beställt en FD till RF adapter (ca 250kr inkl frakt) samt en lins Canon FD 55m s.s.c f/1.2 för ca 2000kr. Jag har RF24-105 f/4-7.1, RF16mm, EF 100-400mm (version 1). FD 85mm 1.2 kostar för mycket för att leka med lite grann... Jag fotar i princip bara växter (träd) och miljöer (trädgårdar), så tanken med att gå över till R6 är att kunna fotografera natur i svagt ljus men slippa ha stativ. Jag fotograferar aldrig andras idrott förutom skateboard ibland, eller människor. Foton på barn och släkt blir det förstås. Håller inte på med fåglar. Förutom att det vore kul att testa fler prisvärda FD linser så kan ju L-versionen av 24-105mm vara något att sikta på. Svårt att se att det är värt pengarna för mig. Jag brukar inte fotografera om det regnar.

Jag måste ju förstås inte ha fler linser, men vad tror ni vore kul att testa för mig? Har pengar men är snål :)
 
Jag har en massa FD-objektiv och det är verkligen inte många som är bra med dagens mått mätt.

Ditt normalobjektiv är en bra början. Jag skulle rekommendera ett FDn 85/1,8. Det är ett bra porträttobjektiv som inte är så dyrt.

Det finns en enorm mängd prisvärda EF-objektiv som är bättre för det du vill fotografera.
 
Ja, FD använder man oftast mer för att det är möjligt än för att det blir bättre. Om det nu inte är någon speciell effekt man vill åt. En del fotograferar ju på film för att det ska se annorlunda ut, så varför inte med gammalt glas?
 
"hur vackra är lyubitelvibbarna?"
"Canon EOS RP eller R6"

Lyubitel är en serie enkla ryska kameramodeller tillverkade av LOMO.

Lyubitel (Любитель med rysk stavning) betyder "amatör".
(Andatras fråga är dock inte formulerad på ryska).
 
Jag har en sån adapter som jag använder på min R8 nån gång. Men det är mest en skojgrej. Mitt FD 50/1.8 S.C. är det som funkar bäst, men det är svårt att få exakt fokus. Mitt billiga RF 50/1.8 STM är bättre på allt, så motivationen är låg för att använda de gamla.
Jag har ett FD 135/2.5 S.C. som var ett fint och dyrt objektiv på sin tid, men tycker inte att det nu levererar på någon nivå som kan göra det till ett bruksobjektiv.
 
Jag har också mitt FD 135 mm f/2.5 S.C. kvar i behåll. Ger ett gediget intryck men kan inte tävla med EF 135 mm f/2L USM när det gäller bildresultatet.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.