Annons

Tips för action-fotografering i fjällmiljö

Produkter
(logga in för att koppla)

megapixxxel

Ny medlem
Hej fotovänner!


Jag planerar en fotoexpedition till den svenska fjällvärlden i sommar och vill fånga actionfyllda bilder av bergsklättrare och vandrare i vildmarken. Har några av er erfarenhet av att fotografera i sådana miljöer?


Jag funderar särskilt på:
  1. Vilken utrustning är essentiell? Tänker främst på väderbeständiga kamerahus och objektiv som klarar tuffa förhållanden.
  2. Tips för att fånga rörelse och action i svåra ljusförhållanden?
  3. Hur balanserar ni mellan att bära med er tillräckligt med utrustning och att hålla packningen lätt för långa vandringar?
  4. Några särskilda säkerhetsaspekter att tänka på när man fotograferar i avlägsna områden?

Dela gärna med er av era erfarenheter och favoritbilder från liknande äventyr! Jag är särskilt nyfiken på hur ni hanterar utmaningen att fånga det perfekta ögonblicket samtidigt som ni själva är mitt uppe i en krävande fysisk aktivitet.


Tack på förhand för era insikter!
 
1 njae
Det funkar egentligen med vilket hus som helst.... som du BURIT med dig.
Du fotar högst troligt inte i ösregn.

När jag åker skidor så sätter jag på ett objektiv o det byts aldrig under dagen. Dels har jag inget annat med mig o dels för risker med fukt.

2 Blixt.

3 Var länge sedan jag gick men man klarar sig med rätt lite utrustning.
Speciellt om man har funderat på vad man egentligen vill fota.
Själv skulle jag klara mig långt på 24 eller 35 & en 85.

4 Förvarar objektiv löst i en ficka i en tjockare plastpåse.
 
Som stativ har jag använt en egenbyggd vandringsstav.
Tyvärr aluminium så handen blir kolsvart men lite tejp så är det ordnat.
 
1. gopro av senare slag, går göra mycket med den
Annars vanlig kamera typ lättare med objektiv ha med påse och gummisnodd. Men förstår inte vad vandrare gör för action? Klättrare? :)

2. ficklampa och stativ så litet å lätt som möjligt. Typ resestativ i kolfiber som vecklas ihop litet

3. Ha lättillgängligt i liten rygga och ett påsregnskydd till som snabbt dras över ryggan, men inget blir ju lätt man går mycket.

4. Handsprit plåster en sån där knapp om du är helt själv som sänder ut hjälpsignal om inte mobil funkar. Värmefoliefilt vattenreningstablett. Tändare..... Men som grön ger man sig inte ut i fjäll ensam bara sådär. Väldigt sällan möter du folk, nån enstaka, om du inte tänker ex fjäll som utförsbackar på vissa orter. Där går ju stå varsomhelst å fota
 
Senast ändrad:
Sorry men du kommer inte att få några bra svar. Du behöver ge mer information om dina erfarenheter och grundläggande förutsättningar. Med mer i inlägget eller en fylligare profil så har de som kan något en större möjlighet att ge värdefulla råd. Jag skulle utifrån din profil och dina frågor i inlägget säga "glöm det". Det är ju inte särskilt hjälpsamt. Fråga 1, 3 och 4 ger mig med den information som finns känslan av att du inte riktigt är medveten om vad fjällvärden och avlägsna områden eg är. Jag upplever att ett par enklare fjällvandringar kan ge dig en egen grund att stå på, dvs du kan mer själv svara på frågorna. Fråga 2 är ingen dum fråga men du kanske skall klara av just detta långt före en ev planering av en fotoexpedition. Det du började med "actionfyllda bilder". Ja av vandrare, vad är action? Är du nära så behövs inga långa brännvidder, är du riktigt nära så kan det behövas vidvinkel. Klättrare? är du med på berget så .. står på marken 1000m bort så .... Kan du regissera bilderna, dvs är du ute med kompisar eller tänker du chansa på att du hittar motiven? Du behöver ge mer information för att få värdefulla svar. Beklagar om jag låter negativ men det är eg i all välvilja. Lycka till!
 
Hej fotovänner!


Jag planerar en fotoexpedition till den svenska fjällvärlden i sommar och vill fånga actionfyllda bilder av bergsklättrare och vandrare i vildmarken. Har några av er erfarenhet av att fotografera i sådana miljöer?


Jag funderar särskilt på:
  1. Vilken utrustning är essentiell? Tänker främst på väderbeständiga kamerahus och objektiv som klarar tuffa förhållanden.
  2. Tips för att fånga rörelse och action i svåra ljusförhållanden?
  3. Hur balanserar ni mellan att bära med er tillräckligt med utrustning och att hålla packningen lätt för långa vandringar?
  4. Några särskilda säkerhetsaspekter att tänka på när man fotograferar i avlägsna områden?

Dela gärna med er av era erfarenheter och favoritbilder från liknande äventyr! Jag är särskilt nyfiken på hur ni hanterar utmaningen att fånga det perfekta ögonblicket samtidigt som ni själva är mitt uppe i en krävande fysisk aktivitet.


Tack på förhand för era insikter!
Är det redan nu i sommar du siktar på, eller egentligen nästa?
 
Förutom kamera och objektiv samt utrustning för att överleva behöver du även ström antingen i form av laddade batterier eller möjlighet att ladda dem, kanske med hjälp av solceller
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.