Hej!
Funderar på att köpa min första systemkamera. Lutar åt antingen Sony A7iii med sigma 28-70 f/2.8 eller Fuji XT4 med 16-55 f/2.8.
Sonyn hamnar på 26 tkr ny.
Fuji hamnar på 20 tkr beggad.
Jag är lite kluven. Jag tycker Fujin är sexigare och lockas av att jpegs ska vara bra direkt ur kameran. Sonyn lockar med fullformat för mer bokeh.
Vilken hade ni valt och varför? Tacksam för råd!
Axel
Kan inte råda något om Fuji XT4 då jag aldrig hållit i en sådan. Men den verkar vara en riktigt bra APSC-kamera med erkänt bra resultat "direkt ur kameran". Sony A7III har jag fotat med sedan några år men då med bl.a. normalzoomen Tamron 28-75/2,8. Den har jag "fuskat" med vid sidan om mina favoriter Nikon Z7 (Fx) och Z50 (APSC) samt D500 och D750.
Sony A7III har jag mycket goda erfarenheter av, speciellt bildkvaliteten som har ett förhållandevis brett dynamiskt omfång och en snabb och träffsäker AF. Om man förutom JPEG även fotar i RAW finns det mycket att plocka fram i bilderna om man också har ett program för detta (t.ex. Capture One).
Till Sonys kameror finns ett brett utbud av objektiv att tillgå. Förutom Sonys egna även ett stort antal tredjepartsmärken som är av mycket god kvalitet till ganska överkomliga priser. Enda nackdelen som jag upplever med Sony A7III är att menysystemet är svårjobbat trotts att det har förbättrats sedan tidigare utgåvor. Sonys egna handböcker är så dåliga och svårlästa att man må köpa "pirathandobk" (
ursäkta uttrycket) att förkovra sig i för att lära sig kamerans funktioner. Bästa sättet för mig har varit att lära genom testa, testa, göra fel, testa igen....!
En viktig sak du bör göra är att bestämma dig för vilket bildformat du vill fotografera i, fullformat eller APSC. Tänk t.ex. på att f/2,8 är inte lika ljusstarkt i APSC som i Fx, även om det kan vara tillräckligt bra. En fördel med APSC är att utrustningen generellt sett håller lägre vikt, vilket kan vara till fördel vid resor. Lägre pris på objektiv är också en fördel att beakta.
En annan viktig sak att tänka på när man jämför olika kameramodeller är hur kameragreppet känns i handen när man använder den. Systemkameror med objektiv kan väga en del och i valet mellan två likvärdiga kamerahus i samma prisklass, väljer jag utan tvekan den som handen gillar bäst! Den skall sitta i näven som en "slimmad" handske. Så, om du har möjlighet, besök närmaste fotohandlare och känn på grejorna. (Sony har t.ex. ett djupare och stadigare handgrepp än Fuji XT4.)
Objektiven som du anger ger inte fullt ut jämförande bildresultat. APSC 16-55 motsvarar ca 24-82,5 i Fx jämfört med Sigma 28-70. Dvs att du tappar 4 viktiga mm i vidvinkel och ytterligare 12,5 mm i tele med Sigma på Sony! Om du själv tycker att bildkvaliteten år ok i båda fallen ser ju Fuji ut att vara mest prisvärt för din del!
Slutligen: Den första systemkameran skall inte vara svindyr, den skall ligga i ett sådan pris att man har råd att lägga den på hyllan om lusten plötslig är borta. Lycka till!