Jag använde flitigt en 24-85 på min 10D, tyckte det var ett perfekt promenadobjektiv. Zoomomfånget ligger ganska nära det vi brukar få med en kompaktkamera, 38-136. Det vill säga måttlig vidvinkel till hyggligt tele.
Bildkvaliteten är ganska likvärdig 17-85:an, men den senare är större, tyngre men har bildstabilisering. Jag tycker bildkvaliteten är klart godkänd, även om full öppning kanske bör undvikas. En 17-40L eller 24-105 IS är klart skarpare, men det märks kanske framför allt vid en direkt jämförelse av samma motiv.
Omfånget passar också bra med 10-22 och ett 70-xxx, luckan mellan 22 och 24 är försumbar. Föredrar du att ha lite mer överlapp är 17-85:an möjligen ett bättre val.
Jag skaffade senare en 24-105 IS (som är bättre på alla sätt utom vikten), men fortsatte ändå att använda 24-85:an ganska flitigt då det är litet och lätt.
På fullformat (5D) räcker 24-85 inte riktigt till, framför allt är det hörnskärpan som inte håller måttet. Något som kan vara värt att beakta om du står i valet mellan denna eller ett EF-S objektiv. (24-85:an togs för övrigt fram för att passa i paket med Canons APS filmhus.)
/Daniel