Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

17-55 och oändlighetstecknet

Produkter
(logga in för att koppla)

MattiasN

Aktiv medlem
Det har skrivits mycket om 17-55an och dess problem att fokusera riktigt vid 17 mm och långt avstånd.

Jag var nere på Scandinavian Photo och testade ett ex dom hade i montern. Den fokuserade perfekt även på 17 mm.. stannade snällt och fint på oändlighetstecknet. Testade sen ett helt nytt exemplar och den stannade strax innan oändlighetstecknet.. precis som jag var förvarnad att vissa exemplar gör.

Tyvärr hade dom bara ett ex på hyllan så jag kunde inte testa något mer. Dum som man var så tog jag inte bra testbilder med bägge gluggarna så att jag kunde ta hem och jämföra.

Nu har jag hört att man kanske inte ska bry sig så mycket om hur det ser ut på avståndsskalan.

Ni som har skarpa ex av denna glugg. Stannar era på oändlighetstecknet när ni fokuserar långt bort på 17 mm?

Kommer an på bl.a. temperaturen. Objektivet har ingen "fastlåst" uendeligpunkt, pga. konstruksjonen med ED-glass. Mitt eksemplar er av og til foran, av og til bak merket, men fokus stemmer med virkeligheten og det er vel viktigst?

Alle objektiver av denne typen har en avstandsskala som er veiledende, ikke bindende. Så det å påstå at et slikt objektiv er defekt fordi uendeligmerket ikke "stemmer" på uendelig er temmelig søkt.

Jag har också läst att 17-55:an stannar före oändlighetstecknet vid 17mm. Naturligtvis blev jag orolig och tog därför ut objektivet och testade mot en tegelvägg och kunde konstatera att det stannar före oändlighetstecknet vid 17mm, men att det ställer avtåndet helt rätt i vekligheten.

Däremot stannar det vid oändlighetstecknet vid 55mm och närmare och närmare oändlighetstecknet vid de övriga uppmärkta brännvidderna. Men som sagt inget att bry sig om eftersom det ställer avståndet helt rätt ändå.

/Boris som för första och sista gången har fotat en tegelvägg i detta syfte.

Senast ändrad:
Tackar.. jag blev av med min oro och åkte och inhandlade gluggen. Några inledande testbilder ser fantastiskt lovande ut. Jag ska nog trivas med den här.

Jag har ett teleobjektiv som fokuserar -bortom oändligheten- vilket nästan låter som titeln på en billig pocketbok! Det är bortom oändligheten som de verkligt unika bilderna tas! ;-)

/Pontus

PS. Ut och ta bilder med er nu och sluta stirra på objektivet! DS.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto