ANNONS
Annons

17-55/2.8 vs 24-70/2.8 till D300.

Produkter
(logga in för att koppla)
Nej visst är liten och smidigt utrustning härlig att jobba med... men det krävs det ju knappast en raketforskare för att lista ut...

Vad jag menar, man ska inte bli avskräkt att köpa dyr, ljusstark och tyvärr stor optik bara för att man har en konsument kamera.
 
Oj vad många givande svar det har trillat in under dagen :).

Oscar>> Du kanske har rätt i att det är det bästa sättet att ta reda på om jag verkligen kommer sakna 7 extra mm i brännvidd.

Rasmus>> Egentligen kanske jag inte behöver 17-24stråket (eftersom jag har det i 12-24an) men samtidigt kan det vara smidigt att ha en bra allroundglugg. Dock är jag inte främmande för att byta gluggar på huset allt för ofta... Visst det är lite meckigt men vad gör man inte för att få bra bilder? :)

Vikten är inget som direkt stör mig då jag emellanåt konkar omkring på 70-200an och den väger avsevärt mera än de bägge.
 
Dock är jag inte främmande för att byta gluggar på huset allt för ofta... Visst det är lite meckigt men vad gör man inte för att få bra bilder? :)

Då är väl valet ganska självklart, satsa på Nikons 24-70/f2.8, då har du även en kanonglugg i framtiden när du går vidare till FF, jag har själv 17-55'an och tycker den är klockren på min D300, jag hade också 12-24'an tidigare, men då jag motvilligt byter objektiv, och 17mm var tillräckligt vidvinkel för mig, så var det sällan den kom till användning, så jag sålde den och köpte en 85/f1.4 istället, till den guldklimpen byter jag gärna och ofta :)

/kent
 
Köp 24-70 + Tamron 17-50.

Tamron-optiken har samma optiska prestanda (iaf mina ex) som 17-55 och är garanterat lättsåld när/om du byter till större sensorformat.

/K
 
Jag har haft tamronen tidigare men blev aldrig riktigt nöjd med det. Det felfokuserade aningen och på bländare 2.8 tyckte jag ofta att jag inte blev nöjd med bilderna. Trots att jag fick det justerat samt att jag försökte justera fokusen i min D300 så fick jag aldrig riktigt till det.

Sen upplevde jag den som extremt plastig också samt att färgerna blev något annorlunda jämfört med Nikons egna optik.

Det känns just nu som att det får bli en 24-70 och att jag får kombinera den med 12-24an.
 
Kör på ett 24-70 så kan du byta ut ditt 12-24 i framtiden mot ett 14-24 samtidigt som du skaffar en fullformatare ;-)
 
Just nu känner jag mig ärligt talat inte speciellt sugen på att uppgradera till fullformat då jag är väldigt förtjust i macrofotografi och ogärna vill tappa brännviddsförlängningen och få en större bildvinkel som just ff leder till...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.