Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

17-55/2,8 vs. 18-70/3,5-4,5 + 50/1,4 + 35/1,8

Produkter
(logga in för att koppla)
Det verkar som att det finns lite olika läger när det gäller 17-55an, antingen höjs den till skyarna eller så sågas den, Inget mellanting.

Jag ligger nog åxå nånstans i mitten. Den är inte nämnvärt skarpare än 18-70:n, jag skulle tom säga att den är något sämre på vissa brännvidder, däremot har den lite bättre kontrast och en rendering av färgerna som jag gillar bättre (jag gillar dock fortfarande 18-70:n och har den kvar).
17-55:an är stor. Vikten stör mig inte så mycket, men storleken gör att man nästan är rädd för att någon ska tro att man är en terrorist med raketgevär när man plockar upp den.Det skulle förmodligen inte vara några problem att skrämma bort en mindre pansarvagn med den.
Den sämsta egenskapen, och där är den ganska usel faktiskt, är i motljus. Nattbilder i stan är farligt, tex, för det är STOR risk att det blir reflexer som syns tydligt. Etter värre blir det, såklart, med solen i bild. 18-70:n totalt utklassar 17-55:an vad gäller motljusegenskaper.
På det stora hela gillar jag den och planerar inte göra mig av med den. Hade jag inte fått det väldigt bra priset på den som jag fick så hade jag utan tvekan valt Tamrons variant med bildstabilisering istället (om den funnits när jag handlade). Ska man inte slå i spik med objektivet lär det hålla bra och det är faktiskt inte automatiskt så att saker håller bättre bara för att de är i metall, eller att de håller sämre bara för att de är i plast, även om just 17-55:an är väldigt välbyggd och lär tåla en hel del.
 
En justering av 17-55:an kan ge skillnader. Jag upplevde aldrig min som oskarp men var ändå hos Lasses i ett annat ärende och bad dom se över den. En liten justering gjordes och efter det var den helt knallskarp på alla brännvidder.

Skärpan är dock mindre viktigt anser jag - det går oftast att styra upp i efterbehandligen. Snabb AF, fin-fin bokeh och bra konstrast redan fullöppen gör 17-55:an svårslagen på DX formatet. Men som sagt...den kräver sitt hus.

Robert: Ang flares kvällstid så misstänker jag UV filter?
 
Håller med helt och hållet. Har också mycket positiv erfarenhet av Nikkor 17-55/2,8 när jag körde den på D300. Klart bättre än det Nikkor 18-70 jag körde först. Detta gäller egenskaper runt bildkvaliteten men också känslan i objektivet, hållbarheten, fokus, etc.

Hade UV-filter på först men klart bättre prestanda när filtret togs av.

Det blev också mycket roligare att fotografera med ett "riktigt" objektiv som 17-55/2,8 istället för plastleksaken 18-70.

Rolig fotografering = bättre bilder

En justering av 17-55:an kan ge skillnader. Jag upplevde aldrig min som oskarp men var ändå hos Lasses i ett annat ärende och bad dom se över den. En liten justering gjordes och efter det var den helt knallskarp på alla brännvidder.

Skärpan är dock mindre viktigt anser jag - det går oftast att styra upp i efterbehandligen. Snabb AF, fin-fin bokeh och bra konstrast redan fullöppen gör 17-55:an svårslagen på DX formatet. Men som sagt...den kräver sitt hus.

Robert: Ang flares kvällstid så misstänker jag UV filter?
 
Ett annat alternativ jag har funderat på är att köpa ett 16-85 och ett 50/1,4
Någon har några tankar om det?
 
Det verkar som att det finns lite olika läger när det gäller 17-55an, antingen höjs den till skyarna eller så sågas den, Inget mellanting.

Byggkvalite och pålitlighet är på absoluta topp.

Många har nog väldigt svårt och erkänna att gluggen inte är värd dom 13-15'000:- man spenderat på den ;)

Ungefär som alla som säger att bergvärme är bra. Det skulle jag nog oxå säga om jag investerad 150 lök på nåt som inte funkar nåt vidare ;)
 
Det verkar som att det finns lite olika läger när det gäller 17-55an, antingen höjs den till skyarna eller så sågas den, Inget mellanting.

Jag hade fördelen att samtidigt äga Nikkorn och Tamron, så jag testade dom en hel del mot varandra. Jag behöll Tamron då jag optiskt fann den likvärdig med Nikkorn. Dock är ju Nikons byggkvalitet mycket bättre, men Tamron är något mer vidvinligare i "17"-läget samt betydligt smidigare att bära runt på.

/K
 
Jag har dem alla :) och har således lite erfarenhet från dem.

Har du rätt förväntningar på en 17-55 så komer du att bli nöjd. Annars blir den bara en tung best men tro inte att den kommer att göra underverk.

17-55 är fantastisk på min D300 men den är en best rent storleksmässigt (och vikten). Absolut inga problem med motljus heller. Den är dessutom skarp. Lika skarp som bägge de fasta gluggar du nämner. Visst finns det skillnader mellan gluggarna men det är absolut inget som märks i praktiken enbart på skärmen i absurba förstoringar.

Men och det är ett stort men: Köp inte 17-55 för att få bättre skärpa än du har idag med din 18-70. Den är precis lika skarp nerbländad ett steg. Skillnaden mellan 17-55 och 18-70 är att 17-55 klarar sig bra fullt öppen.

En glugg som 17-55 investerar man i för ljusstyrkan och byggkvaliteten. Inte skärpan som alltså är lika bra med 18-70. Är det bara ljusstyrkan du är ute efter så finns ju alltid Sigma 17-50 f2,8 som faktiskt är lite lite skarpare än 17-55 men är av en helt annan byggkvalitet. Dock bättre än 18-70 men låååångt ifrån 17-55.

Själv använder jag 17-55 på vintern pga ljusstyrkan och en 16-85 på sommaren. Min 18-70 är pensionerad till frugans kamera ;-)

Jag tycker oxå att du ska glömma de objektiv som inte ger AF på din kamera. Det är nästintill omöjligt att fokusera korrekt med en 50 f1,4 fullt öppen manuellt på dagens kameror. Vet du med dig att du skall inom snar framtid köpa ett hus som klarar de äldre objektiven så är det givetvis en annan sak....

Observera att jag förutsätter att du har kontrollerat dina prylar för felfokus och att all utrustning är frisk! Jag har som många vet haft STORA problem med detta ämne på samtliga mina hus och gluggar. När väl 17-55 är injusterad så är den alltså lika skarp som 50 f1,4 eller 35:an du nämner. Som sagt så finns det skillnader i skärpa mellan gluggarna men i praktiken syns de inte. Dvs utskrivna eller på skärm i en vettig justering. I 100-200% på skärmen syns de men de är inte stora.....
 
Senast ändrad:
Byggkvalite och pålitlighet är på absoluta topp.

Många har nog väldigt svårt och erkänna att gluggen inte är värd dom 13-15'000:- man spenderat på den ;)

Min köpte jag enbart för att spara pengar :)Jo det är sannt!

När jag kraschat min tredje 18-70 så insåg jag att det blev billigare med en 17-55 än att fortsätta med att köpa 18-70:eek:r.

Nej, självklart är den absurbt dyr som ny. Speciellt när bildkvaliteten inte är bättre än med 18-70. Som ny är den inte prisvärd men däremot som begagnad! Idag när jag inte längre försörjer mig som fotograf på heltid (frilans med betoning på fri!) så skulle jag inte köpa en ny 17-55. Jag vill inte vara utan ljusstyrkan så en begagnad eller en Sigma 17-50 f2,8 vore valet. Jag har tyvärr alltför dålig erfarenhet av felfokus så Sigman går bort. Inte för att den är sämre utan enbart för att Nikons verkstäder inte justerar en Sigma. Jag vill inte tvingas blanda in fler verkstäder än en enda..... Jag har varit tvungen att justera samtliga mina hus och gluggar för felfokus, 5 hus och nio-tio gluggar.....
 
Min köpte jag enbart för att spara pengar :)Jo det är sannt!

När jag kraschat min tredje 18-70 så insåg jag att det blev billigare med en 17-55 än att fortsätta med att köpa 18-70:eek:r.

Nej, självklart är den absurbt dyr som ny. Speciellt när bildkvaliteten inte är bättre än med 18-70. Som ny är den inte prisvärd men däremot som begagnad!

Kraschade du inte din 17-55 också? Jag vill minnas att du skrev att bajonetten bröts av...
 
Krashade du inte din 17-55 också? Jag vill minnas att du skrev att bajonetten bröts av...

Jo det stämmer! Det hände konstigt nog i väskan hemma i hallen. Gissningsvis har någon (min son?) klivit på väskan på precis fel ställe. Bajonetten sitter med tre? små skruvar och de hade dragits ur sina gängor. Enligt Lasses kameraservice så är det inte vanligt men det har hänt några gånger men det skall tydligen kräva rätt mycket våld för att inträffa.

Men det är en jätteskillnad mellan 17-55 och 18-70 serien. 18-70 och alla andra gluggar ur denna serie har en konstruktion som gör den främre delen av objektivrören väldigt ömtålig. De främre objektivrören är lagrade på tre små plastpiggar med ännu mindre och ömtåligare plastbussningar som alltsom oftast går sönder. Det kan räcka med en liten stöt mot något för att dessa plastbussningar skall gå sönder.

Ni som har en 18-70, 16-85, 18-200 etc kan testa själva: Zomma ut till full längd och vicka på den främre delen och väldigt många kommer att märka att det glappar rejält. Titta samtidigt i sökaren och ni kommer att märka att skärpan förändras..... Min sista 18-70 som alltså sitter på frugans kamera lider av samma fel men hon är nöjd ändå. Skärpan är oftast inget problem men som yrkesutövande så vill jag inte chansa.

Trots i bland en rätt omild behandling under min tid som yrkesverksam fotograf så måste jag säga att prylarna har hållit bra. I princip är det bara redan nämnda 18-70:eek:r, min 17-55 som jag haft sönder. Jo ett hus oxå. Min D2X låg i en väl vadderad väska i bagageluckan när jag skulle stänga luckan. Den låg lite för nära bara så låsmekanismen på luckan träffade rycksäcken precis där kameran låg. Skyddsglaset till LCDn sprack....Konsigt nog så höll skyddslocket!

Utöver detta så har hus och gluggar hållit otroligt bra. Jag fotograferar fortfarande under rätt tuffa förhållanden. Ofta på motocrossbanor med damm, lera, regn och annan skit. Det händer rätt ofta att jag måste torka av både lera och vatten men aldrig en skavank på prylarna. Mina hus ser i princip ut som nya förutom lite blankanötta ytor här och där. Slitaget märks mest på kameraremmarna som bleknat rejält.
 
Senast ändrad:
När väl 17-55 är injusterad så är den alltså lika skarp som 50 f1,4 eller 35:an du nämner.


Det vet jag inte riktigt om jag håller med om. Min 50 f/1.4 AF-S G är betydligt skarpare än vad min 17-55 var. 35an kan jag inte svara på. Enligt min erfarenhet så satt fokus perfekt på 17-55an och var inte i något behov av justering.
Kanske var det fel ändå, men min 50mm är skarpare!
 
Själv köpte jag Sigman 18-50 för ljusstyrkans skull. Efter att bland annat läst vad Mankan tyckte och tänkte om behovet vintertid slog jag till och ångrar mig inte. Jag stör mig dock oerhört på att zoomningen går åt fel håll! Men skärpemässigt är den på topp. Men, sommmartid då jag inte längre behöver ljusstyrkan kör jag fortfarande med min monsterzoom 18-200. Jag tycker att skärpa och kontrast räcker, nedbländad ett par steg. Är man lite rädd ocm grejorna så håller de också. Det är lätt att bli fast i märkestänket utan att fundera på om jag verkligen är behov av ett objektiv som är av den monsterklassen rent fysiskt som Nikonen. Sigman låg även relativt rätt skärpemässigt från börja och den lilla centimetern skärpan missade på gick att korrigera i kameran.
JB
 
Det vet jag inte riktigt om jag håller med om. Min 50 f/1.4 AF-S G är betydligt skarpare än vad min 17-55 var. 35an kan jag inte svara på. Enligt min erfarenhet så satt fokus perfekt på 17-55an och var inte i något behov av justering.
Kanske var det fel ändå, men min 50mm är skarpare!

Från www.photozone.de

Enligt dess mätningar är de i princip lika bra rent skärpemässigt. Det skiljer litelite men inte är det mycket

Glöm inte att jämföra på 2,8. 50:an börjar ju redan på 1,4. Det är dessutom rätt lätt att tro att en ljusstark glugg är skarpare då skillnaden melllan oskarpt och skarpt blir relativt större. Dvs om du sätter 50:an på 2 så blir skillnaderna mellan skarpt område och oskarpt större än vad zoomen klarar av på sin maxbländare 2,8

17-55 är oxå enligt samma websida faktiskt sämst på just 55 mm. Den är bättre på vidare brännvidder.

Jag har inte testat just 50G men väl Nikkors förra modell och även Zeiss 50mm f1,4ZF sm enligt väldigt många är något speciellt. Skillnaden är inte större än att med en USM på 20/1/0 på bilderna från Nikkor 17-55 så är skillnaderna helt försumbara. Och då syns det fortfarande endast på jätteförstoringar. Jag har visat jämrörelsen mellan Zeissen och 17-55 tidigare här på FS men minns inte vad tråden hette
 

Bilagor

  • mtf50.jpg
    mtf50.jpg
    14.5 KB · Visningar: 105
  • mtf1755å.jpg
    mtf1755å.jpg
    16.8 KB · Visningar: 107
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.