Annons

17-35/2.8L eller 16-35/2.8L?

Produkter
(logga in för att koppla)

bombdrop

Aktiv medlem
Ska köpa ny glugg till min D30 nu, och jag har en liten fråga:

Hur stor är egentligen skillnaden mellan den gamla 17-35/2.8L och den nya versionen 17-40/2.8L?

Har hittat en 17-35/2.8L för 7000:- begagnad, men även en 16-35/2.8L (i princip ny) för runt 10 000:-. Jag kan inte riktigt bestämma mig, men tretusen kronor är ju alltid tretusen...
eller ska jag helt enkelt köpa den nya 17-40? Iofs saknar den ju lite ljusstyrka...

Virrigt värre blev det iaf, ser jag nu :)
 
Av de tre du nämner är 17-35 sämst, (minst bra) sedan följer 17-40/4L som i princip är lika skarp som 16-35:an upp till ca 22mm. Därefter är 16-35:an bättre. Ser ingen anledning att köpa ett begagnat 17-35 för 7000:- om man nu inte absolut behöver det där extra steget.
 
Tack för de snabba svaren!

Då kommer ju följdfrågan; Är 10 000:- för ett begagnat 16-35 ett fyndpris?
 
Ahh.. Nu läste jag vilken kamera du har...
D30 kanske inte har lika fina iso-200/400 bilder som 300d/10d har...
 
Hur är leveranstiden på 17-40 då?
Vill ju gärna ha en glugg snarast :)

Sen är den extra millimetern på 16-35:an väldigt lockande också.
 
Har ett 16-35 och är super nöjd, det är det bästa i min kamera väska. Använder mig av 2.8 bländaren väldigt mkt, skärpedjupet blir ju bra ändå på en vidvinkel.
Närgränsen är på 30cm tror jag men funkar ändå närmare och det är något som jag uppskattar.
Dessutom är objektivet massivt och andas kvalitet.
Gav 12500kr för mitt begagnat, men då var det helt oanvänt med kvitto och nygaranti, köpte det för ngra månader sedan.
Jag använder mig av 16 läget rätt så mkt, det ger en härlig närkänsla.
 
Jag röstar för ett 17-40 så kan väl du ge mig numret till säljaren av 16-35an!(C;

Är gluggen schysst o ärlig så är 10 papp ett par tre kkr under normalt begpris för den gluggen.

Mao - Inte mycket att tveka på. Du lär inte bli besviken! JANNE
 
Senast ändrad:
Skit i garanti, skaffa en bra försäkring istället. Tror inte det tar lång tid att sälja ett 16-35 för 10000kr vilket jag anser som ett mkt bra pris, det verkar inte säljas så många begagnade.
Tycker inte att det är ngt att tveka på, det är mkt pengar men det är det defenitivt värt, om inte lär det inte vara så svårt att få ut samma pengar, eller mer om du skulle sälja det.

Mvh
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.