Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

17 år. Starta eget?

Produkter
(logga in för att koppla)

speijsad

Ny medlem
Hej!
Jag är en tjej på 17 år som läser Natur-Foto första året på gymnasiet. Jag har fotat sen sommaren -09 men har redan en kundkrets som hela tiden växer. Jag tar numera betalt svart. Känns väldigt fel och därför skulle jag vilja starta eget så att jag kan vara laglig:)

Jag marknadsför mig huvudsakligen genom bloggen (www.speijsad.blogg.se) Dock känns namnet väldigt "oseriöst" och jag skulle mycket hellre byta blogg till ex. stinahubinette.blogg.se samt ha en hemsida med samma namn (utan "blogg" såklart:p)
Min inriktning inom foto är porträtt/bröllop, alla aspekter: Barn, Kärlek, enskilda och Fashion

Jag vet att det låter som att jag är "nybörjare" och "borde vänta ett tag", men jag känner att det är dags att ta steget! Har insett att det här verkligen är min grej, jag har i princip BOTT på moderskeppet och andras bloggar för att lära mig allt jag kan. Fota gör jag så ofta jag får tag i modeller! TPF/betaljobb spelar ingen roll liksom, jag fotar säkert tre gånger i veckan (med modeller) och annars nästan varje dag:)

Har dessutom två (!) bröllopsfotograferingar i sommar!:'D

Problemet är att jag inte vet hur jag ska göra. Hur skaffar man hemsida? Vad är F/AF-skatt och jag har hört att man måste vara myndig för att inneha det? Borde jag skriva företaget på min mamma tills jag blir 18 (om nio månader)? Eller blir det jättekomplicerat att överlåta det senare? Hur ska man göra för att starta upp och driva det sen?

Skulle vara jättetacksam för lite hjälp?

Hej!
Jag är en tjej på 17 år som läser Natur-Foto första året på gymnasiet. Jag har fotat sen sommaren -09 men har redan en kundkrets som hela tiden växer. Jag tar numera betalt svart. Känns väldigt fel och därför skulle jag vilja starta eget så att jag kan vara laglig:)

Jag marknadsför mig huvudsakligen genom bloggen (www.speijsad.blogg.se) Dock känns namnet väldigt "oseriöst" och jag skulle mycket hellre byta blogg till ex. stinahubinette.blogg.se samt ha en hemsida med samma namn (utan "blogg" såklart:p)
Min inriktning inom foto är porträtt/bröllop, alla aspekter: Barn, Kärlek, enskilda och Fashion

Jag vet att det låter som att jag är "nybörjare" och "borde vänta ett tag", men jag känner att det är dags att ta steget! Har insett att det här verkligen är min grej, jag har i princip BOTT på moderskeppet och andras bloggar för att lära mig allt jag kan. Fota gör jag så ofta jag får tag i modeller! TPF/betaljobb spelar ingen roll liksom, jag fotar säkert tre gånger i veckan (med modeller) och annars nästan varje dag:)

Har dessutom två (!) bröllopsfotograferingar i sommar!:'D

Problemet är att jag inte vet hur jag ska göra. Hur skaffar man hemsida? Vad är F/AF-skatt och jag har hört att man måste vara myndig för att inneha det? Borde jag skriva företaget på min mamma tills jag blir 18 (om nio månader)? Eller blir det jättekomplicerat att överlåta det senare? Hur ska man göra för att starta upp och driva det sen?

Är jag inte helt galet ute får man käna 30.000 och då räknas det som hobbyverksamhet. Så har du inte kommit upp i denna summa efter att året är slut behöver du inte ha dåligt samvete.
Mvh. Lasse

Är jag inte helt galet ute får man käna 30.000 och då räknas det som hobbyverksamhet. Så har du inte kommit upp i denna summa efter att året är slut behöver du inte ha dåligt samvete.
Mvh. Lasse

Det ska fortfarande skattas för dock...

Till trådstartaren:

Det går att driva enskild firma från och med att man fyllt 16, men det krävs tillstånd från kommunens överförmyndare samt dina föräldrars samtycke. Jag vill minnas att det är så, alternativet är att du inte alls får bedriva verksamhet som omyndig. :p

Som sagt, överstiger inte dina inkomster gränsvärdet, 30 eller 40000 (jag minns aldrig vad beloppet är) kan du lika gärna driva det som hobbyverksamhet tills du fyller 18. Egentligen är det inte hela sanningen, men...ja.

Om verksamheten skrivs på din mamma leder det till massa extra krångel eftersom du då kommer att räknas som anställd i din mammas verksamhet. Jag skulle inte rekommendera den lösningen om man inte är väldigt förtjust i pappersarbete. ;)

Hur man skaffar en hemsida? Först behöver man någonstans att ha den, ett webbhotell, och dessutom ett domännamn (själva adressen). Jag föreslår att du googlar lite eftersom ämnet är lite väl stort för att rymmas i en tråd. :)

Själv vart man ju hotad en gång...

"Svenska FotoGruppen (SFG) är idag en bland Sveriges största föreningar med professionella porträttfotografer och vi växer för varje dag tack vare vårt stora engagemang. Lobbygruppen är en grupp samlade porträttfotografer inom SFG.

Vi arbetar medvetet för att landets porträttfotografer skall hålla en seriös och kvalitativt hög nivå. Viktigt att de driver studio, har registrerat företag och innehar F-skatt. Idag finns ett stort antal hobbyfotografer som oftast jobbar svart med fotografering av bröllop. Det medför en väldigt vansklig situation för brudparen och en snedvriden konkurrens mot oss yrkesfotografer som vi inte kan acceptera. Många hobbyfotografer är nog inte medvetna om att de begår skattebrott. När man börjar ta betalt för sina tjänster så har man också börjat en yrkesverksamhet med allt vad det innebär av bokföring, inbetalning av arbetsgivareavgifter, skatter och moms.
Lobbygruppen inom SFG är idag känd inom branschen med det stora arbete vi lägger ner på att sanera marknaden. Idag värnar yrkesfotografen starkt sina intressen och har en stor koll på sina konkurrenter. De som inte jobbar seriöst får Skatteverket eller Ekobrottsmyndigheten tips om. Vi hör ständigt av oss till de fotografer som syns annonserande eller gör smygreklam om sig på diverse bröllopssajter, modellsidor, annonssajter, forum och med inkommande tips.

Vi hoppas att du vill vara med och renodla fotografsbranschen och vara en del av de som konkurrerar på lika villkor. Det vore både seriöst och glädjande om du vill berätta om din verksamhet och anstå oss med ditt firmanamn och dina kontaktuppgifter.
Vi hoppas du förstår att vi bejakar vår bransch och på det sätt vi jobbar. Vi välkomnar konkurrens men under lika villkor. Vi svarar gärna på dina frågor och vägleder dig rätt i branschen på alla möjliga sätt.

Med Vänlig Hälsning
Lobbygruppen inom Svenska FotoGruppen "

Du behöver inte starta eget för att vara laglig, fakturera via ex. frilansfinans ett tag för att känna efter kan vara en idé.

Jag skall försöka hjälpa dig lite på vägen. Om du känner att du har drivkraften att diva egen verksamhet så tycker jag inte att du skall låta din ålder vara ett hinder, Bill Gates var ju 14 år då han började med att sälja programvara :)

Om du t ex går i skolan och din fotoverksamhet inte är din huvudsakliga inkomstkälla klassas det du gör som hobbyverksamhet. Då räcker det om du följer reglerna som du kan läsa om här så behöver du inte vara orolig över att köra "svart" --> http://www.skatteverket.se/privat/b...id=4&sv.search.query.allwords=hobbyverksamhet

Annars vad gäller bolag, f-skattesedel osv så kan du läsa ganska mycket om vad som gäller på skatteverkets sida här --> http://www.skatteverket.se/foretago...taforetag.4.76a43be412206334b89800048009.html

Du kan också kontakta startlinjen där du får gratis rådgivning om man går i tankarna att starta eget --> http://www.skatteverket.se/foretago...oretagare.4.233f91f71260075abe8800021798.html

För summera det så kommer du förmodligen börja starta en enskild firma om du skall ta steget förbi en hobbyverksamhet. Att ha en f-skattesedel handlar om att du kan visa för de som anlitar dig att du bedriver verksamhet och att du redovisar dina egna inkomster och betalar dina egna lönekostnader. Detta är viktigt för de som vill anlita dig så dom inte skall riskera att behöva betala arbetsgivaravgifter i efterhand förutom det arvode du fått.

Om allt detta verkar krångligt och du inte har någon i din närhet som kan redovisning så tycker jag ditt nästa steg är att hitta en bra och prisvärd redovisningsfirma där du bor som kan hjälpa dig. Dom kan också rådge dig hur du går tillväga med allt pappersarbete och med redovisning. Visst tar dom betalt för det men det brukar vara rimliga pengar och värt det. Du vill inte ha skatteverket knackande på dörren och kräva dig på 10.000-tals kronor i kvarskatt i slutet på året ;) Räkna med att avsätta ca 10% av dina inkomster till administrativa ändamål, t ex att köpa redovisningstjänster. Det är rätt tråkigt dessutom så det kan vara rätt skönt att låta andra göra.

Vad gäller en hemsida och marknadsföring skall du definitivt marknadsföra ditt namn. Det är du som är produkten och det man kommer vilja köpa, din skicklighet som fotograf. Börja med en blogg likt den du redan har. Du kan börja med en större gratistjänst som t ex www.wordpress.com. Om du vill slippa reklam och använda eget domännamn kan man betala en liten avgift. Ett lite dyrare alternativ är ett webbhotell som exempelvis www.binero.se, men det kräver att du lär dig lite mer om att ha en webbsida. Dom kan också hjälpa dig att registrera ett eget domännamn, ex www.stinahubinette.com.

Mitt råd till dig är slutligen att du inte skall bry dig vad andra tror om att du är ung och oerfaren för att köra eget. Det viktiga är att du vet det. Och det viktigaste för dig att veta om det är inte att du är oerfaren utan att du är ung, dvs det finns mycket spännande som kommer hända framöver. Även om du tycker foto är helt rätt nu så vet man inte vad som är kul om ett par år. Därför är det viktigt att du inte låser in dig för mycket i början, dvs ta lite risker. Undvik skulder såsom lån eller skatteskulder, väx med det du tjänar. Det viktiga så här i början av din karriär är inte att du skall "lyckas" utan att du inte skall hamna i en situation där du i framtiden inte kan göra andra saker du skulle vilja göra för du låst in dig i något gammalt.

Lycka till :)

Senast ändrad:
Det skall nog gå bra att starta "egen låda" och tacknämligt för en rutinerad skattebetalare att höra att du fyller på underifrån... :)

Fotografereriet kommer du att sköta bra, det är ju liksom inget att oroa sig för. Funkar inte det, så faller ju allt det andra platt i alla fall.

Några ger dig rådet att köra som ärligt deklarerad hobby,; det gör inte jag. Det är vårt mycket för dig att starta något redan nu, om du vill ha en flygande start när du är färdig med gymnasiet.

Eget företag i form av enskild firma går att ordna från 16 år. Jag föreslår att du i rent självförsvar tar reda på vad som gäller och hur man gör rent praktiskt, både med hemsidan och med firman, och sedan fyller du i blanketterna och "bara gör det". Skälet är att om du tar reda på litet om sådant så kan du sköta det mesta på egen hand - det är dyrt att anlita bokföringshjälp och hemsidekonsulter när man inte tjänar regelbundna pengar. Jag lovar, det är inte svårt.

Du bör veta att man måste deklarerara litet mer invecklat än den vanliga blanketten (den man bara skriver på), men det är inga problem egentligen. Sedan är det bara att jobba på - när du har så mycket räkningar ut och fakturor in så att du inte enkelt grejar det, då har du också råd att hyra in någon som sköter papperen åt dig, så du kan fotografera i stället.

Hur det än går (du kanske ändå hamnar med något helt annat senare) så är ett eget företag och en verksamhet en mycket fin merit, och chansen att starta har du ju nu, när du kan satsa 100 % och klarar dig på litet.

Tack!

Tack så jättemycket för hjälpen! Allt verkar fortfarande überkomplicerat, men jag ska läsa en massa så hoppas jag att det kommer funka:)

Tack så jättemycket för hjälpen! Allt verkar fortfarande überkomplicerat, men jag ska läsa en massa så hoppas jag att det kommer funka:)

...och det finns revisorer som tycker fotografering är knepigt värre. Allt är lätt när man kan det ;-)
Det finns inget som är så bra vid inlärning som motivation. Du kommer lära dig det du behöver, men inte allt på en gång. Det bästa är att du kommer ha nytta av det hela livet.

Lycka till!

Hej!

Du har ju redan fått lite tips men tänkte bidra
Först om du inte hunnit läsa dig till det, snabb förklaring på F/FA skattesedel: Det skaffar du för att kunna ta betalt av företag eller privatpersoner utan att behöva bli anställd av dem. Skilladen på F och FA är att med F-skattesedel lever du endast på ditt företag och med FA-skattesedel kan du även bli anställd på ett "vanligt" jobb med vanlig lön istället för att skicka faktura:)

Jag håller på att bygga hemsida själv: Jag skapade ett gratiskonto (på moonfruit.com) och köpte sen ett domännamn på loopia.se som jag kopplade till min gratissida. En vääldigt basic utformning på sidan men det är så jag vill ha det:) www.elinb.com Inte klar på långa vägar... men ändå, det gick smidigt att komma igång:)

Mvh. Lasse

tror det är 5000kr bara tyvärr.

/Erik

Fler gratis tjänster för hemsida är t.ex www.weebly.com och google sites

Att bygga en hemsida där kräver inte kunskap i HTML eller liknande.
Det är så enkelt att vem som helst klarar det och utan förkunskaper,
men givetvis medför det begränsningar i vad du kan göra.

30 000 gäller moms

tror det är 5000kr bara tyvärr.

/Erik

30 000 gäller moms.
Under det behöver du inte redovisa moms.
Hobby bygger på att du balanserar inkomster med utgifter.
Det är inte säkert att det blir nån skatt.
Man kan tex dra av kamera/ kostnad hemsida/ kostnad redovisning/ färgskrivare
Dator är svårare att dra av.
Har man stora inkomster bör man göra stora avdrag varje år
Har man inga inkomster ett år kan man spara avdrag till nästa år (eller ett år med inkomster)
Man bestämmer själv om man tex drar av en kamera på 2,3,4 eller 5 år

Så det gäller att ha papper på allt.....

Leve ungdommen!
Själv har jag ingen hemsida. Nej det var en lögn! Jag har ju Fs! Men Fs trodde jag skulle vara ett diskutioncentrum! Sedan "trodde" Jag på de där 30.000 kr. Med tanke på att jag jobar som yrkesfotograf
har jag ju svårt att driva det som hobbyverksamhet! Men oj vad jobbigt det verkar att driva hobbyverksamhet enligt skattevrket! Reviser HJÄLP! Men som sagts tidigare tro och stora skor? I vilket fall fantastiskt vilken information man har tillgång till här på fotosidan av engaredae medlemmar! EN ELOGE!
Mvh. Lasse

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar