Kameror som är lite större får möjlighet till fler knappar och kan även göra dom större, sedan fins önskemål i bland om att belägga knapparna med kanske små piggar och liknande för att inte fingrarna skall glida i från utan liksom stanna till på knapparna, här skulle mindre kameror vinna mycket om dom små knapparna hade bättre yta, avtryckaren skulle härma några av dom gamla Diana luftpistolerna som hade en form av snälltryck, där man tydligt kramade ett antal millimeter till ett stop, sedan avfyrar man.
Sony behöver definitivt förbättra strukturen med sina menyer, det är det nog mycket få som inte håller med. Nu kan jag bara tala för gamla A77 och RX100 första modellen, har inte provat A7 serien. jag använder allra mest A-bländarläget på båda mina kameror, och A77 är ju klart lättare med sina direktknappar runt avtryckaren, är mycket sällan inne i menyer och rotar, A77 känns inge besvärlig när man blivit van, den har några konstiga översättningar som man verkligen kan undra över, när man väl vet vad dom betyder så rullar det allt på bra.
RX100 är inte så omöjlig eller när man blivit van, ringen runt objektivet ställen man bländaren, Fn knappen leder snabbt till iso och några andra funktioner. Sony måste förbättra absolut så, men det byggs upp en myt också att menyerna är så in i nordens konstiga och knepiga att kameran nästan inte går att använda, riktigt så illa är det inte, det beror också på vilken typ av fotograf man är, jag har alltid undrat varför en del fotografer far om kring med fingrarna som lärkvingar runt alla knappar, är det verkligen så, fins det inte customfunktioner och konfigurering av knappar för snabb åtkomst.