ANNONS
Annons

ColorChecker passport

Flash Gordon

Aktiv medlem
Den tidigare versionen som funnits länge kunde inte hantera filer större än 40 Mb. Det gav problem för oss som har Canon 5Ds. Gick inte att skapa en profil från en raw-bild utan man fick använda mRaw vilket gav en prodil som var bättre än Adobes men förmodligen inte optimal.
LIte i smyg har x-rite nu uppdaterat programvaran och skall även ha förbättrat den.

Adobe har en dålig profil för Canon 5Ds och därför vinner man mycket på att skapa en egen.
Det skiljer ett steg i skuggorna. Adobe har väldigt kontrastrik profil och sänker skuggorna ett steg extra i skuggorna. Ganska onödigt på en kamera som inte har världens högsta DR.

Skall under dagen testa och skapa nya profiler om bara solen vill titta fram.
 
Adobe har väldigt kontrastrik profil och sänker skuggorna ett steg extra i skuggorna. Ganska onödigt på en kamera som inte har världens högsta DR.

Det kan kanske finnas ett skäl?

Jag har ju inte den kameran, men flera tidigare modeller från Canon har ju uppenbara problem med bandning i de mörkaste partierna. Den enda jag har, EOS 10D, rätt gammal nu, bjuder inte på att lyfta skuggorna. Bildmässigt funkar det bättre att sänka dem, eftersom man visserligen kan få fram mer detaljer när man lyfter, men bandning och brus blir besvärande. Jag har sett precis samma problem på EOS 5D.
 
Det kan finnas ett skäl...

Jag har ju inte den kameran, men flera tidigare modeller från Canon har ju uppenbara problem med bandning i de mörkaste partierna. Den enda jag har, EOS 10D, rätt gammal nu, bjuder inte på att lyfta skuggorna. Bildmässigt funkar det bättre att sänka dem, eftersom man visserligen kan få fram mer detaljer när man lyfter, men bandning och brus blir besvärande.

Ja där har vi Canon vs. NIkon och DR igen. Hur är det på högre ISO förresten. Bandningsproblemet finns inte heller i Canon 5Ds.
Fast det är inte alls detta det handlar om.
Du har totalt missuppfattat det hela.

När jag använder LR standard så har jag bara Adobes profiler att välja på.
Då lägger den normalt på Adobe standard. Den har en nivå på de mörkaste skuggorna som är 1 steg lägre än vad kameran själv ger. Det gör ju inte saken bättre om man skall lyfta skuggorna ordentligt.
Så om jag använder QP-card eller Colerchecker passport får jag en mindre konstrastrik kurva och profil. Att det också tar fram färgerna betydligt bättre är en annan fördel. Man slipper dra så mycket i färgreglagen.

Det är självkklart att det hjälper en hel del att utgå från en så korrekt profil som möjligt. En gjord för just min kamera.
 
Ja där har vi Canon vs. NIkon och DR igen. Hur är det på högre ISO förresten.

Nä, jag blandade väl inte in Nikon här? Och jag drog faktiskt på smilbanden en del på frågan om "högre ISO". Det funkar sisådär upp till ungefär 400 på 10D, men något riktigt högt finns ju inte alls där.

Nej, min tanke var inte alls märkeskrig, men kanske Adobe gör en profil som är försiktig i den änden av vad skäl det vara må. Kanske de helt enkelt ser en mer klatschig kontrast som mer bildmässig än att tänja för finare valörer?
 
Nä, jag blandade väl inte in Nikon här? Och jag drog faktiskt på smilbanden en del på frågan om "högre ISO". Det funkar sisådär upp till ungefär 400 på 10D, men något riktigt högt finns ju inte alls där.

Nej, min tanke var inte alls märkeskrig, men kanske Adobe gör en profil som är försiktig i den änden av vad skäl det vara må. Kanske de helt enkelt ser en mer klatschig kontrast som mer bildmässig än att tänja för finare valörer?

Finns en diskussion om detta där Adobe själva förklarar sig.
De har kikat på DPP och hur Canon själva försöker efterlikna JPG stilarna i kameran.
Enligt Adobe har dessa en kraftig kontrast som standard. Så för att efterlikna detta i Adobe har de sänkt det som redan är kolsvart ytterligare ett steg.

Nu struntar jag fullkomligt i hur jpg ur kameran ser ut. Jag vill ha ett så korrekt och bra utgångsläge som möjligt som utgångspunkt.
Det får man om man har en QP-card profil eller en från Colorchecker passport.
Varför använda en profil som lagt det mörkaste på -1? Det gör det ju inte lättare att lyfta skuggorna.
Enkklast är väl att jag skriver ett litet blogginlägg så kan du själv se skillnaden.
 
Finns en diskussion om detta där Adobe själva förklarar sig.
De har kikat på DPP och hur Canon själva försöker efterlikna JPG stilarna i kameran.
Enligt Adobe har dessa en kraftig kontrast som standard. Så för att efterlikna detta i Adobe har de sänkt det som redan är kolsvart ytterligare ett steg.

Nu struntar jag fullkomligt i hur jpg ur kameran ser ut. Jag vill ha ett så korrekt och bra utgångsläge som möjligt som utgångspunkt.
Det får man om man har en QP-card profil eller en från Colorchecker passport.
Varför använda en profil som lagt det mörkaste på -1? Det gör det ju inte lättare att lyfta skuggorna.
Enkklast är väl att jag skriver ett litet blogginlägg så kan du själv se skillnaden.

Nu ger ju ColorChecker Passport alltid profiler som är lite mer kontrastrika än QpCard. Så om det är för att ta fram en lägre kontrast är QpCard ett bättre alternativ, om den nu fungerar med 5Ds. Särskilt som du in QpCard kan välja linjär, låg, normal eller hög kontrastkurva.
 
Jag kör med båda. Jag har oftast sk. Dual profiles som fungerar i flera olika färgtemperaturer. Sedan ett antal QP-card profiler gjorda för olika färgtemperaturer.
Så jag väljer den profil jag tycker passar bilden bäst.
ÄR det stort DR och kraftiga konstaster blir det ofta QP-card. Är det mer mulet och snällare ljus blir det ofta Colorchecker.
 
CC24 i QPCards programvara?

Någon som vet status på programvaran som skulle utvecklas av QPCard att även hantera Colorchecker kort? Mailade för ett tag sedan men fick inget svar...
 
Någon som vet status på programvaran som skulle utvecklas av QPCard att även hantera Colorchecker kort? Mailade för ett tag sedan men fick inget svar...

Programutvecklingen på QpCard går rätt långsamt fram, men så plötsligen kommer det något. Så vänta inte på denna funktion, utan bli glatt överraskad när den kommer, om den kommer.

Stefan
 
Programutvecklingen på QpCard går rätt långsamt fram, men så plötsligen kommer det något. Så vänta inte på denna funktion, utan bli glatt överraskad när den kommer, om den kommer.

Stefan

Jag förstår.

Nåväl, då sitter jag lugnt i båten och hoppas på ev överraskningar :)
 
Någon som använt http://spyder.datacolor.com/portfolio-view/spydercheckr/ - eller vet vad som skiljer den ifrån ColorChecker eller QPCard?

Bra, dåligt?

Själva kartan är så gott som identisk med ColorChecker-kartan. De har bara flyttat på några av rutorna, antagligen finns det något patent hos X-Rite på ColorChecker-kartans utformning. Men programmet gör ingen profil, utan ändrar på inställningarna i Camera Raws olika flikar för att korrigera färgerna. Inte lika bra som en riktig dcp-profil, tycker jag.
 
Hej hopp !

Har då också införskaffat mig ett Colorchecker passport och har lite funderingar kring detta. Jag undrar t ex. om man behöver (bör/skall) skapa en profil för varje tillfälle ?

Spontant känns det som att det blir en hel del profiler att hålla reda på i förlängningen, och skall man dessutom lägga till en profil för varje objektiv och för varje bländare på resp. objektiv, så förstår vem som helst att det blir sådana mängder att det blir oöverskådligt.

Eller räcker det med att man skapar en profil för solsken, en för mulet, en för soluppgång, en för solnedgång, etc och använda dessa profiler tillsammans med de bilder som är tagna under det ljus som var rådande vid fototillfället?

Sedan undrar jag om någon känner till om det finns någon litteratur (på Svenska) som behandlar just CCP ? Jag kan läsa Engelska och göra det begripligt för mig, men det finns en del fackuttryck som försvårar inlärningsprocessen och av den anledningen önskar jag något material ( en tryckt publikation) som kan användas som studiematerial.

Jag är medveten om att det finns en massa på tuben som behandlar ämnet, och det underlättar naturligtvis, men det är lättare att gå tillbaka i en tryckt publikation än att sitta och leta på tuben.

Därtill undrar jag om det är någon vinst med att ställa in vitbalansen med hjälp av gråkortet, direkt i kameran vid fototillfället, eller blir resultatet det samma om man gör det i efterbehandlingen, med hjälp av de rutor som är till för just vitbalans ? Spontant känns det som att det kvittar lika, (med den skillnad att det blir ett moment mindre i efterbehandlingen).

Vad jag förstått har egen vitbalansinställning i kameran också den fördelen att förhandsgranskningsbilden som kommer upp på skärmen där bak efter det att bilden tagits, är mer korrekt det slutgiltiga resultatet, än om man använder kamerans egna vitbalans. Ja, jag är medveten om att det är en Jpg-bild som kommer upp på displayen baktill på kameran.

Avslutningsvis så är jag medveten om att det finns QP-card, men eftersom jag införskaffat ett CCP så är det inte intressant (i dagsläget).

Vänligen;

// Tony.
 
Jag gör en så kallad dual profile för varje kamera. Alltså en bild tagen i solsken och en ttagen i skugga. Dessa profiler blir mycket lika de som Adobe har. De fungerar under en mängd olika ljusförhållanden. Denna blir sedan min standardprofil för kameran.

Sedan har jag oftast CCP med mig i fotoväskan för att använda vid besvärligt ljus eller där färgbalansen kan vara knepig. Till exempel bildern under stora lövträd. Då har man användning av att kunna färgbalansera bilden och om det behövs skapa en speciell färgprofil.
Det kan också vara bra att skapa profiler för lysrörsljus och glödlampsljus.
Att man gör en profil för varje bländare har jag inte ens hört tidigare.
QPcard har större behov av att man skapar profiler för olika typer av ljus eftersom det inte kan skapa dual profiles.
 
Jag gör en så kallad dual profile för varje kamera. Alltså en bild tagen i solsken och en ttagen i skugga.
Jo, jag är bekant med begreppet. Man tar två bilder och lägger samman dom i det medföljande programmet till CCP, och utifrån det skapar en specifik profil. Eftersom jag (bara) har en kamera, så blir det lite enklare för mig.
Dessa profiler blir mycket lika de som Adobe har. De fungerar under en mängd olika ljusförhållanden. Denna blir sedan min standardprofil för kameran.
Men om dom är väldigt lika den profil Adobe använder, blir det inte lite då att gå över ån efter vatten ?

Sedan har jag oftast CCP med mig i fotoväskan för att använda vid besvärligt ljus eller där färgbalansen kan vara knepig. Till exempel bildern under stora lövträd. Då har man användning av att kunna färgbalansera bilden och om det behövs skapa en speciell färgprofil.
Ja, det verkar vara ett vettigt alternativ, och med tanke på storlek (och vikt) är det inget stort besvär att ta med sig CCP i väskan.
Det kan också vara bra att skapa profiler för lysrörsljus och glödlampsljus.
Så långt har jag också förstått det.
Att man gör en profil för varje bländare har jag inte ens hört tidigare.
Fick det från tuben i en tutorials om just CCP. Det var någon som frågade om just detta, och svaret var ungefär att man kan göra det, men inte att det var av nödvändighet.
QPcard har större behov av att man skapar profiler för olika typer av ljus eftersom det inte kan skapa dual profiles.
Nu föll ju QP-card bort i o m att jag inte har något, så det är inte ointressant i diskussionen (för mig i vart fall).

Tackar för dina reflektioner och svar på frågeställningen, meen vad har du för uppfattning om resonemanget gällande vitbalansen, i mitt inledande inlägg, (om du öht har någon uppfattning i frågan ?)
 
Jo, jag är bekant med begreppet. Man tar två bilder och lägger samman dom i det medföljande programmet till CCP, och utifrån det skapar en specifik profil. Eftersom jag (bara) har en kamera, så blir det lite enklare för mig. Men om dom är väldigt lika den profil Adobe använder, blir det inte lite då att gå över ån efter vatten ?

Ja, det verkar vara ett vettigt alternativ, och med tanke på storlek (och vikt) är det inget stort besvär att ta med sig CCP i väskan.
Så långt har jag också förstått det.
Fick det från tuben i en tutorials om just CCP. Det var någon som frågade om just detta, och svaret var ungefär att man kan göra det, men inte att det var av nödvändighet.
Nu föll ju QP-card bort i o m att jag inte har något, så det är inte ointressant i diskussionen (för mig i vart fall).

Tackar för dina reflektioner och svar på frågeställningen, meen vad har du för uppfattning om resonemanget gällande vitbalansen, i mitt inledande inlägg, (om du öht har någon uppfattning i frågan ?)

När jag säger de är lika Adobes profiler menar jag att de fungerar under många olika typer av ljus. I övrigt tycker jag åtminstone att för Canon 5Ds r och även Fuji är de du skapar själv med CCP är mycket bättre. Adobe standard snöper min 5Ds r med ett steg i skuggorna. Detta för att Adobe vill efterlikna Canons JPG profil och dess kontrastkurva. Jag struntar faktiskt i Canons JPG profiler. Har ingen ambition att efterlikna dem. Jag vill ha bästa möjliga utgångspunkt för att efterbehandla filen efter min egen smak.

Jag låter alltid kameran stå på auto vitbalans. I raw kan man alltid justera det i efterhand. Fotar man jpg är det mer känsligt. Fast numera är dagens kameror väldigt bra på att pricka ganska rätt. Var man vill attt färgtemperaturen skall ligga och balansen mellan grönt och magenta är en smaksak.
Ta en bild tagen i stearinljus. Om jag ställer den färgtemperaturen med hjälp av ett gråkort får jag en bild som ser ut som den är tagen i dagsljus. Det är inte vad jag önskar utan en bild med trevligt varmt ljus fast inte heller extremt varmt. Vad som är bäst är upp till tycke och smak.
NÄr det gäller exemplet med ett porträtt under lövträd är det också en sådan situation. Folks hud blir lätt gröntonade av ljuset som strilar ner från trädens blad.
Har man då tagit en bild av CCP så är det lätt att vitbalansera bilden med hjälp av de grårutorna. Där finns val för kallare eller varmare hudtoner.
Är ljuset riktigt besvärligt kan man ju då alltid skapa en egen profil för det. Då justeras alla toner så det blir så bra som möjligt för det ljuset.
Jag skulle inte börja ställa in vitbalans manuellt. Fotar du i raw når du inga större fördelar. En blå himmel alltså dagsljus kan ge väldigt olika värden. Rent teoretiskt borde det vara 5 500 kelvin. Fast det är sällan vad kameran anger. Det kan pendla mellan 4500 och 5 500 och olika kameror ger olika värden vid samma tillfälle.
Vid andra tillfällen kan värdena bli rent extema. Blåtimmen är en sådan.
En solnedgång är en annan. Då visar kameran gärna på en lägre kelvin Fast det är inte vad vi vill. Vi vill ta fram färgerna i solnedgången så vi behöver justera upp värdena mot dagsljus eller ändå högre.
Det finns situationer där man vill fotografera av något så exkat som möjligt. Till exempel ett konstverk. Här har konsntären lagt ner sin själ på att blanda färgen och få en exakt nyans.
Då hjälper dig CCP att komma mycket nära om du också har bra ljus. Detsamma kan gälla vid produktfoto.
Fast när vi fotar porträtt, landskap och mycket annat är det inte det vi är ute efter. Vi vill få fram en bra bild.
Velvia, Kodachrome och många andra färgfilmer var aldrig ute efter att ge verklighetestrogna färger. De var ute efter att ge snygga bilder.
Så med CCP får du en bra utgångspunkt när det för Canon innebär att vägkoner är oranga och inte röda och gräset lite mer realistiskt grönt.
Vad du sedan gör av det är upp till dig.
 
När jag säger de är lika Adobes profiler menar jag att de fungerar under många olika typer av ljus. I övrigt tycker jag åtminstone att för Canon 5Ds r och även Fuji är de du skapar själv med CCP är mycket bättre. Adobe standard snöper min 5Ds r med ett steg i skuggorna. Detta för att Adobe vill efterlikna Canons JPG profil och dess kontrastkurva. Jag struntar faktiskt i Canons JPG profiler. Har ingen ambition att efterlikna dem. Jag vill ha bästa möjliga utgångspunkt för att efterbehandla filen efter min egen smak.

Jag låter alltid kameran stå på auto vitbalans. I raw kan man alltid justera det i efterhand. Fotar man jpg är det mer känsligt. Fast numera är dagens kameror väldigt bra på att pricka ganska rätt. Var man vill attt färgtemperaturen skall ligga och balansen mellan grönt och magenta är en smaksak.
Ta en bild tagen i stearinljus. Om jag ställer den färgtemperaturen med hjälp av ett gråkort får jag en bild som ser ut som den är tagen i dagsljus. Det är inte vad jag önskar utan en bild med trevligt varmt ljus fast inte heller extremt varmt. Vad som är bäst är upp till tycke och smak.
NÄr det gäller exemplet med ett porträtt under lövträd är det också en sådan situation. Folks hud blir lätt gröntonade av ljuset som strilar ner från trädens blad.
Har man då tagit en bild av CCP så är det lätt att vitbalansera bilden med hjälp av de grårutorna. Där finns val för kallare eller varmare hudtoner.
Är ljuset riktigt besvärligt kan man ju då alltid skapa en egen profil för det. Då justeras alla toner så det blir så bra som möjligt för det ljuset.
Jag skulle inte börja ställa in vitbalans manuellt. Fotar du i raw når du inga större fördelar. En blå himmel alltså dagsljus kan ge väldigt olika värden. Rent teoretiskt borde det vara 5 500 kelvin. Fast det är sällan vad kameran anger. Det kan pendla mellan 4500 och 5 500 och olika kameror ger olika värden vid samma tillfälle.
Vid andra tillfällen kan värdena bli rent extema. Blåtimmen är en sådan.
En solnedgång är en annan. Då visar kameran gärna på en lägre kelvin Fast det är inte vad vi vill. Vi vill ta fram färgerna i solnedgången så vi behöver justera upp värdena mot dagsljus eller ändå högre.
Det finns situationer där man vill fotografera av något så exkat som möjligt. Till exempel ett konstverk. Här har konsntären lagt ner sin själ på att blanda färgen och få en exakt nyans.
Då hjälper dig CCP att komma mycket nära om du också har bra ljus. Detsamma kan gälla vid produktfoto.
Fast när vi fotar porträtt, landskap och mycket annat är det inte det vi är ute efter. Vi vill få fram en bra bild.
Velvia, Kodachrome och många andra färgfilmer var aldrig ute efter att ge verklighetestrogna färger. De var ute efter att ge snygga bilder.
Så med CCP får du en bra utgångspunkt när det för Canon innebär att vägkoner är oranga och inte röda och gräset lite mer realistiskt grönt.
Vad du sedan gör av det är upp till dig.

En fråga Mats, du som kör Canon 5Ds r fungerar det med CCP nu? Vet du hur det är med QPCard?
 
En fråga Mats, du som kör Canon 5Ds r fungerar det med CCP nu? Vet du hur det är med QPCard?

QP card har fungerat hela tiden. Inga problem med storleken på bildfilerna från 5Ds r.
Coler checker hade en begränsning på någonstans runt 36 Mp. Så de fungerade bara med raw till att börja med.
Efter många månader har de nu en version som kan hantera normal raw från 5ds r.
Så under lång tid köre jag med profiler skapade från m-raw. Nu har jag profiler från vanlig standard raw. Kan inte påst jag ser någon skillnad.
Det kanske finns en skillnad om man gjorde en mer vetenskaplig test.
Däremot gör CCP profilen en stor skillnad för resultatet i Cameran raw och LR. Man tjänar ungefär ett steg i Dr.
Efter mycket klagomål skapade madmanchan från Adobe en medium contrast profile. Han är en av profilerna hos Adobe. Jag har för mig hna heter Michael Chan.
Den ligger mycket närmare det resultat man får från Colorchecker.
Man kan ladda ner den från ett antal forum. Sök på 5Ds medium contrast. Den finns dock inte med i Adobe standard.
Fast jag tycker nog min egen skapade profil är ytterligare lite bättre.
Jag har kört CCP sedan det kom ut för cirka 4 år sedan. Det har för alla kameror hittills varit bättre än de profiler som kommer med LR.
För just 5Ds r gör det väldigt stor skillnad.
 
Hej hopp !

Har då också införskaffat mig ett Colorchecker passport och har lite funderingar kring detta. Jag undrar t ex. om man behöver (bör/skall) skapa en profil för varje tillfälle ?

Nej, det skulle jag avråda från. Det verkar vara så enkelt att göra en profil. Det är enkelt att göra en profil, men att göra en bra profil är desto svårare. Har du koll på att ljuset är jämnt i intensitet och färg över hela kortet, har du koll på att du inte får någon reflex i kortet, med mera. Så jag tycker man ska göra en noggrann fotografering under vissa vanliga ljus och bygga en profil från detta.

Eller räcker det med att man skapar en profil för solsken, en för mulet, en för soluppgång, en för solnedgång, etc och använda dessa profiler tillsammans med de bilder som är tagna under det ljus som var rådande vid fototillfället?
Tipset om dual profiles är bra, då kan du täcka in ett ljus från varmt glödlampsljus upp till kall skuggljus. Behöver du vara petig med färgerna, som till exempel om du fotograferar kläder för en katalog, då gör du en profil för varje ljus och använder den.

Sedan undrar jag om någon känner till om det finns någon litteratur (på Svenska) som behandlar just CCP ? Jag kan läsa Engelska och göra det begripligt för mig, men det finns en del fackuttryck som försvårar inlärningsprocessen och av den anledningen önskar jag något material ( en tryckt publikation) som kan användas som studiematerial.
Tyvärr finns det inte något sådant, vad jag känner till.


Därtill undrar jag om det är någon vinst med att ställa in vitbalansen med hjälp av gråkortet, direkt i kameran vid fototillfället, eller blir resultatet det samma om man gör det i efterbehandlingen, med hjälp av de rutor som är till för just vitbalans ? Spontant känns det som att det kvittar lika, (med den skillnad att det blir ett moment mindre i efterbehandlingen).

Finns ingen vits med att ställa in vitbalansen innan. Din råfil kommer ändå att bli exakt likadan. Den enda skillnaden är att den jpeg-bild som skapas tillsammans med din råfil ser annorlunda ut. Men din råfil kommer alltid att se exakt likadan ut, oberoende av vilka vitbalanseringsinställningar som du använder.

Stefan
 
Finns ingen vits med att ställa in vitbalansen innan. Din råfil kommer ändå att bli exakt likadan. Den enda skillnaden är att den jpeg-bild som skapas tillsammans med din råfil ser annorlunda ut. Men din råfil kommer alltid att se exakt likadan ut, oberoende av vilka vitbalanseringsinställningar som du använder.
Men det finns en vits med att fotografera av kortet under olika ljusförhållanden för att kunna använda det för vitbalansjustering av råbilden. Dessutom kan man då generera en situationsspecifik profil om ljuset är knepigt och om det behövs för just den situationen.
 
ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar