Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Cropfactor

Produkter
(logga in för att koppla)
Valfritt

Ja det bör man göra om man är intresserad av att jämföra skärpedjupet vid samma bildutsnitt. Cropkameran ger ju motsvarande ett stegs större skärpedjup vid samma bildutsnitt som fullformataren med samma objektiv. Vid viss fotografering är det en fördel och ibland är det en nackdel (om man vill ha kort skärpedjup. Det blir förstås ingen skillnad i t.ex. slutartid vid samma bländare och iso.

Det finns inga "why" i denna utläggning. Förstår inte hur han resonerar med bländare. Högst tveksam till denna fakta. Tror inte på det.

Menar du när han multiplicerar bländartalet med crop-faktorn? Svaret är i så fall: det beror på. En mindre sensor ger ett större skärpedjup vid samma utsnitt, eftersom skärpedjupet beror på förstoringsgraden och bländartalet. Minskar man sensorn men behåller samma utsnitt och bländare så minskar förstoringsgraden (motivet blir större relativt sensorn). Så man får multiplicera bländartalet med crop-faktorn för att kunna jämföra bländartal när det kommer till skärpedjup.

Däremot så påverkas inte exponeringen av crop-faktorn. En mindre sensor träffas totalt av mindre ljus, men varje punkt på en sensor träffas ju av lika mycket ljus oavsett hur stor den är. Så en viss exponering, t.ex. 1/100s, f/5.6, ISO 100, kommer alltid att ge en lika ljus bild oavsett hur stor sensorn är (i teorin i alla fall, i praktiken kan det skilja lite mellan olika kameror och objektiv).

Jag brukar säga att beskärningsfaktorn har samma effekt som en telekonverter, dvs både brännvidd och bländare påverkas på samma sätt. I alla fall när det gäller skärpedjupet.

Menar du när han multiplicerar bländartalet med crop-faktorn? Svaret är i så fall: det beror på. En mindre sensor ger ett större skärpedjup vid samma utsnitt, eftersom skärpedjupet beror på förstoringsgraden och bländartalet. Minskar man sensorn men behåller samma utsnitt och bländare så minskar förstoringsgraden (motivet blir större relativt sensorn). Så man får multiplicera bländartalet med crop-faktorn för att kunna jämföra bländartal när det kommer till skärpedjup.

Däremot så påverkas inte exponeringen av crop-faktorn. En mindre sensor träffas totalt av mindre ljus, men varje punkt på en sensor träffas ju av lika mycket ljus oavsett hur stor den är. Så en viss exponering, t.ex. 1/100s, f/5.6, ISO 100, kommer alltid att ge en lika ljus bild oavsett hur stor sensorn är (i teorin i alla fall, i praktiken kan det skilja lite mellan olika kameror och objektiv).

Jag förstår förändringen av skärpedjup vid olika sensorstorlek. Men det första man tänker på när man pratar om bländare är ju hur mycket ljus som kan utnyttjas och tog för givet att det var det han var ute efter.
Sedan pratar han om att man förlorar pixlar när man änvänder fullformatsobjektiv på en aps-c kamera, ett resonemang som jag inte förstår.

Sedan pratar han om att man förlorar pixlar när man änvänder fullformatsobjektiv på en aps-c kamera, ett resonemang som jag inte förstår.
Nja, man använder ju inte hela bilden som objektivet projicerar om man använder ett FF-objektiv på en APS-C-kamera, men man kan ju inte direkt säga att man förlorar någonting p.g.a. det. Hur stor bild ett objektiv projicerar har ju egentligen ingen betydelse så länge som projektionen är minst lika stor som sensorn. Däremot så påverkas storleken och priset på objektivet, så man kanske inte vill använda FF-objektiv på en APS-C-kamera av den orsaken.

APS-C för Canon har cropfaktor 1,6.
Ett 50mm/1,4 objektiv på APS-C ger alltså samma proportioner, perspektiv och skärpedjup som ett 80mm/2,2 gör på en fullformatskamera. Däremot så krävs det en längre exponering med f:2,2.

Man behöver inte vara raketforskare för att förså att objektiv som är anpassade till ett visst sensorformat fungerar bäst på just det formatet.
Men varför generalisera så grovt som i videosnutten?
Riktigt högklassig optik för fullformatet fungerar utmärkt även på APS-C

Senast ändrad:
Nja, man använder ju inte hela bilden som objektivet projicerar om man använder ett FF-objektiv på en APS-C-kamera, men man kan ju inte direkt säga att man förlorar någonting p.g.a. det.

I så fall skulle man ju inte ha någon fördel av fullformatssensor.

Man förlorar förstås hälften av ljuset, vilket gör att brusnivån blir dubbelt så hög. ISO 1600 på cropkamera ger ungefär samma brusnivå som 3200 på fullformat.

Det är visserligen sant, men intressantare är att signal/brus-förhållandet påverkas. Det är då den totala mängden ljus som träffar sensorn som har betydelse, och ju större sensor desto mer ljus kan man samla in. En APS-C-sensor samlar in ungefär hälften så mycket ljus som en småbildsensor ("fullformat") och har därmed ett stegs sämre signal/brus-förhållande. (Allt annat lika, förstås).

I så fall skulle man ju inte ha någon fördel av fullformatssensor.

Man förlorar förstås hälften av ljuset, vilket gör att brusnivån blir dubbelt så hög. ISO 1600 på cropkamera ger ungefär samma brusnivå som 3200 på fullformat.
Fast nu pratar jag om FF-objektiv vs. APS-C-objektiv på en APS-C-sensor, dvs. det som videon handlar om.

Bilden ett småbildsobjektiv projekterar är lika skarp på en småbilds- som på en APC-sensor. Bilden från en APC-sensor måste dock förstoras ~1.5x jämfört med småbildssensorn för att ge samma storlek på den projektionen. Alla defekter i bilden på APC-sensorn förstoras 1.5x.

Ett APC objektiv måste därför vara 1.5x skarpare än ett småbildsobjektiv för att en lika bildförstorning (t.ex A4) skall vara lika skarp. Det är är därför han pratar om att APC-sensorn tappar pixlar med småbildsobjektiv.

Det är visserligen sant, men intressantare är att signal/brus-förhållandet påverkas. Det är då den totala mängden ljus som träffar sensorn som har betydelse, och ju större sensor desto mer ljus kan man samla in. En APS-C-sensor samlar in ungefär hälften så mycket ljus som en småbildsensor ("fullformat") och har därmed ett stegs sämre signal/brus-förhållande. (Allt annat lika, förstås).

Nja, med allt annat lika (bländare, brännvidd) har du väl samma ljusstyrka på sensorn. Sen blir bilden beskuren med APS-C.

Jag vet inte riktigt vad du menar med ljusstyrka hos sensorn, men en mindre sensor kan förstås betraktas som en beskuren del av en större sensor. Det är just därför som den mindre sensorn samlar mindre ljus än en större. Som jag skrev så träffas en APS-C-sensor av ungefär hälften så mycket ljus som en småbildsensor. Ett stegs sämre signal/brus-förhållande alltså.

Jag vet inte riktigt vad du menar med ljusstyrka hos sensorn, men en mindre sensor kan förstås betraktas som en beskuren del av en större sensor. Det är just därför som den mindre sensorn samlar mindre ljus än en större. Som jag skrev så träffas en APS-C-sensor av ungefär hälften så mycket ljus som en småbildsensor. Ett stegs sämre signal/brus-förhållande alltså.

Ber om ursäkt att jag spårar ur men: Om jag fotar en mås med ett givet objektiv (brännvidd, bländare) så kommer lika mycket ljus (lika många fotoner) från måsen att träffa sensorn i båda fallen (om bilden av måsen får plats på APS-C). Sedan ger FF sensorn en större bild så man ser mer av havet bakom måsen. Men själva måsen blir inte ljusare.

Skall man ha mer ljus från själva måsen måste man väl ha större fysik öppning på objektivet, alltså lägre bländartal eller större brännvidd och samma bländartal.

Ja, om du står på en given plats och bara har ett objektiv och motivet inte fyller bilden, så tjänar du inget på på fullformat. Då kommer du ju ändå att beskära bilden.

Ber om ursäkt att jag spårar ur men: Om jag fotar en mås med ett givet objektiv (brännvidd, bländare) så kommer lika mycket ljus (lika många fotoner) från måsen att träffa sensorn i båda fallen (om bilden av måsen får plats på APS-C). Sedan ger FF sensorn en större bild så man ser mer av havet bakom måsen. Men själva måsen blir inte ljusare.

Skall man ha mer ljus från själva måsen måste man väl ha större fysik öppning på objektivet, alltså lägre bländartal eller större brännvidd och samma bländartal.

Nej, hur mycket ljus som en sensor samlar in är direkt proportionellt mot sensorns yta.

Hur mycket ljus som träffar sensorn per ytenhet är en annan sak, och är densamma för alla sensorer oberoende av storlek givet att bländare och slutartid är samma.

Men det är helt riktigt att en bild som är beskuren från en småbildsensor så att den motsvarar APS-C har samma egenskaper som en bild från en APS-C-sensor.

Ja, om du står på en given plats och bara har ett objektiv och motivet inte fyller bilden, så tjänar du inget på på fullformat. Då kommer du ju ändå att beskära bilden.

Ja, det jag vänder mig mot är uttrycket "FF samlar in mer ljus". Det är objektivet som samlar ljuset. Vid ett givet motiv finns det bara två sätt att få mer ljus. Gå närmare eller större öppning i mm på objektivet.

Spelar ingen roll om sensorn så är en kvadratmeter stor om man har samma objektiv. Prova med ett förstoringsglas stearinljus och papper om ni inte tror mig.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar