Annons

Nykomling behöver tips på utrustning!

Produkter
(logga in för att koppla)

bill81

Medlem
Hej alla glada forumsmedlemmar!
Stört länge sen jag varit en del av ett forum men nu när jag börjat intressera mig för foto så hittade jag er :)
Jag har tidigare lånat min flickväns Canon EOS 660 men jag är hemskt oförtjust i att bära saker och tycker den är alldeles, alldeles för stor..
Jag är på jakt efter något som skulle passa mig bättre, och tänkte "Vem är bättre att fråga än Sveriges fotoelit!?" så därför är jag här!
Jag vill ha något som är så litet som möjligt, med en upplösning på minst 20 megapixlar.
Jag vill kunna ställa AV mellan -3 till +3, ISO upp till 3600 och F1,8 till F4,0.
Blixt är inte ett måste :)
Vi som är experterna, vad ska jag ha?
Igen, så litet som möjligt, även objektivet.
Hoppar över ZOOM möjlighet om jag får ner storleken mer :)
Stort tack för all hjälp och stöd!
Bill
 
Välkommen till fotandets spännande värld!
Viktigt för tipsarna att veta: Vad fotar du? Vad är din budget?
 
Sony RX100mk3?

Ffa liten och man kan göra det flesta inställningar. Ett inbyggt zoomobjektiv dvs inte utbytbart. MEN...liten som fan!
 
Jag vill ha något som är så litet som möjligt, med en upplösning på minst 20 megapixlar.
Jag vill kunna ställa AV mellan -3 till +3, ISO upp till 3600 och F1,8 till F4,0.
Blixt är inte ett måste :)

Du har fått ett par bra förslag.

Jag vänder mig dock lie mot kravspecen.

Antalet pixlar tycker jag är ganska irrelevant på en kompaktkamera. Eftersom du inte prioriterar zoom så antar jag att du kommer fotografera motiv som du "når" utan problem. Då kommer 12 eller 20 pixlar göra väldigt liten skillnad för slutresultatet. Det är inte alls säkert att du ser en övertygande korrelation mellan antalet pixlar och bildkvalitén. Saker som sensorns storlek och optikens kvalité har större betydelse.

Likaså tycker jag att sätta f 1.8 som krav kan vara onödigt begränsande, det finns bra kompakter som har "bara" går till 2.0 - skall du plocka bort dem?. Likaså tycker jag man måste kolla på hur bländaren förändrar sig över zoomomfånget. Det är inte ovanligt att vissa modeller har väldigt stor bländare i vidvinkelläget men betydligt mindre i tele-läget, andra lyckas ha ganska lika över omfånget.

ISO 3200 - det har väl de flesta idag. Intressantare då hur bilderna verkligen ser ut vid höga ISO - där skljer det mycket!

Bara några tankar.
 
Du har fått ett par bra förslag.

Jag vänder mig dock lie mot kravspecen.

Antalet pixlar tycker jag är ganska irrelevant på en kompaktkamera. Eftersom du inte prioriterar zoom så antar jag att du kommer fotografera motiv som du "når" utan problem. Då kommer 12 eller 20 pixlar göra väldigt liten skillnad för slutresultatet. Det är inte alls säkert att du ser en övertygande korrelation mellan antalet pixlar och bildkvalitén. Saker som sensorns storlek och optikens kvalité har större betydelse.

Likaså tycker jag att sätta f 1.8 som krav kan vara onödigt begränsande, det finns bra kompakter som har "bara" går till 2.0 - skall du plocka bort dem?. Likaså tycker jag man måste kolla på hur bländaren förändrar sig över zoomomfånget. Det är inte ovanligt att vissa modeller har väldigt stor bländare i vidvinkelläget men betydligt mindre i tele-läget, andra lyckas ha ganska lika över omfånget.

ISO 3200 - det har väl de flesta idag. Intressantare då hur bilderna verkligen ser ut vid höga ISO - där skljer det mycket!

Bara några tankar.

Tack för det! Vad bör jag tänka på angående sensorns storlek? Som sagt, jag är nybörjare :)
Jag utgår bara från vad vi fotat med för inställningar på tjejens kamera.
F1,8 är för att skärpedjupet vad fint då. (fotar en del maträtter och sånt också..)
Tacksam för alla tips!
 
Tack för det! Vad bör jag tänka på angående sensorns storlek? Som sagt, jag är nybörjare :)
Jag utgår bara från vad vi fotat med för inställningar på tjejens kamera.
F1,8 är för att skärpedjupet vad fint då. (fotar en del maträtter och sånt också..)
Tacksam för alla tips!

Generellt sett så är en större sensor att föredra framför en mindre. Fördelarna är du får mindre brus vid höga ISO-tal och det ger förutsättningar för ett kortare skärpedjup.

Du nämner tjejens kamera. Tänk på att det är en systemkamera med stor sensor och att det korta skärpedjup som du får med den kameran och bländare 1,8 kommer du inte att få på en kompaktkamera som använder 1,8. Den mindre sensor göra att skärpedjupet blir större.

Du nämnde också att du vill ha en så liten kamera som möjligt. De allra minsta kompaktkamerorna har oftast en mindre sensor.

Alltså - hur du än gör så kommer ditt val bli en samling av kompromisser. Därför bör man - tycker jag - börja ganska brett och försöka värdera de olika parametrarna mot varandra. Förutom de saker du nämnt så finns det ju mycket annat såsom sökare eller bara skärm, autofokus hastighet/pålitlighet, seriebildshastighet och mycket annat som spelar in.

Jag tycker det är betydligt svårare att välja en bra kompaktkamera än att välja systemkamera. Det skiljer mer i specifikationer, pris, handhavande och bildkvalité på kompakter än vad det gör på systemkameror.
 
Om du vill ha en systemkamera - vilket du förvisso inte sagt att det måste vara - men tycker att flickvännens kamera är på tok för stor så är förmodligen en m4/3-kamera, alltså en systemkamera från Olympus eller Panasonic, en bra kompromiss mellan storlek och prestanda.
De delar objektivstandard, så m4/3-objektiv från Olympus passar på Panasonics kameror och vice versa.

Det är tveksamt om du sparar några pengar jämfört med att köpa traditionell DSLR, och du offrar en aning sensorprestanda, men vinner i låg vikt och liten storlek.

Jag har för mig att de maxar på 16 Mpixels, men sannolikheten är hög att du får svårt att se skillnad mot 20 Mpixels.

m4/3 har också god tillgång på små, lätta, relativt ljusstarka och bra fasta objektiv (alltså objektiv utan zoom) som inte kostar alla pengar.
 
Tack Dan!
Systemkamera är klart mer intressant.
Ska kolla in dessa tips :)
Stort tack!

Om du vill ha en systemkamera - vilket du förvisso inte sagt att det måste vara - men tycker att flickvännens kamera är på tok för stor så är förmodligen en m4/3-kamera, alltså en systemkamera från Olympus eller Panasonic, en bra kompromiss mellan storlek och prestanda.
De delar objektivstandard, så m4/3-objektiv från Olympus passar på Panasonics kameror och vice versa.

Det är tveksamt om du sparar några pengar jämfört med att köpa traditionell DSLR, och du offrar en aning sensorprestanda, men vinner i låg vikt och liten storlek.

Jag har för mig att de maxar på 16 Mpixels, men sannolikheten är hög att du får svårt att se skillnad mot 20 Mpixels.

m4/3 har också god tillgång på små, lätta, relativt ljusstarka och bra fasta objektiv (alltså objektiv utan zoom) som inte kostar alla pengar.
 
Fuji X-T1 med några fasta objektiv kanske? Jag har ingen som helst personlig erfarenhet av denna kamera, men folk här på fotosidan har hårt och lyriskt framhållit hur liten och lätt den är och att den mer eller mindre klarar allt som en dslr ala Canon 5D mk3 gör. En del säljer till och med av sina Nikon D800 och Canon 5d mk3 för att i stället satsa på Fujin. Jag har som sagt ingen egen erfarenhet av X-T1, men ska man tro på allt gott som propagerats för den här kameran och dess objektiv så borde den vara klockren för dig...
 
Bra kamera, men tycker man Canons konsumentmodeller är alldeles, alldeles för stora bör man nog känna efter ganska noga innan man ger sig på X-T1.

Japp, det är vad jag också hävdar. För för mig är det precis så..om en dslr känns för stor att bära med sig så kommer också en lite mindre kamera att upplevas som det. För mig personligen blir det skillnad först när kameran är fickvänlig måste jag säga. Men i en annan precis avslutad tråd hävdades det av X-T1 ägarna att skillnaden i vikt och storlek mellan en X-T1:a och en mellanstor dslr med en fast glugg var mycket stor och helt avgörande för om man tar med sig kameran ut eller inte. För mig är det inte det, och kanske inte heller för trådstartaren. Håller helt med dig om att testa kameran inför köp alltid är att rekommendera! :)
 
Ska kameran vara liten kan inte heller sensorn bli jättestor. Skulle föreslå att du tittar på m4/3 kameror eller kameror med ungefär samma sensorstorlek. Ett bra alternativ skulle kunna vara kompaktameran Panasonic Lumix LX-100, som har ljusstark bra leicadesignad optik, med lagom brännviddsområde för de motiv du fotograferar. Dessutom har den bra reglage som gör den lätt att använda, vilket är ovanligt för småkameror.

Dock har den bara 13 megapixel, men om du inte har för avsikt att skriva ut extremt stora bilder att hänga bakom soffgruppen bör inte detta vara ett problem. Ofta är det dessutom så att små sensorer med många pixlar har en tendens att vara brusiga vid svagt ljus.

Ett annat alternativ är Lumix GM5 som är betydligt mindre. till skillnad från LX-100 har är det en systemkamera med utbytbar optik, men eftersom den är mindre blir reglagen pilligare, och sökaren är även den lite mindre. Den här kameran är verkligen jätteliten, känns lite grand som att hålla i en tändsticksask. Hur ljusstark den blir beror förstås på vad du sätter på för objektiv. Vill du ha något ljusstarkt titta på Panasonics 25/1.4 även det designat av Leica.
 
Fuji X30 är en suverän kompakt som går ner i fickan. Bra rattar och reglage som alltid på Fuji.
Man slipper att ständigt ratta runt i menyer.
Känns som att fota med en riktig kamera och har optisk sökare.
Tar för att vara en kompakt också riktigt bra bilder.
 
Fuji X30 är en suverän kompakt som går ner i fickan. Bra rattar och reglage som alltid på Fuji.
Man slipper att ständigt ratta runt i menyer.
Känns som att fota med en riktig kamera och har optisk sökare.
Tar för att vara en kompakt också riktigt bra bilder.

Det var föregångarna X10 och X20 som hade optiska sökre, X30 har EVF vilket nog får ses som en fördel då de optiska sökarna på föregångarna var kraftigt tunnelseende. Håller i övrigt med dig om designen är fin, men väldigt liten sensor om man vill ersätta en APS-C kamera.
 
ANNONS