Annons

160 megapixel?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag vet inte exakt hur sensorn är uppbyggd, om den använder speglar eller en komplett RGB-matris, men principen är i alla fall att den är lika hög som bildhöjden, men bara en pixel på bredden. När man tar bilden så får sensorn sen en åktur så att den fångar upp en bild med så många pixlar på bredden som fotografen beställt.

Den tar som de flesta kameror så många bilder som fotografen vill ta (inte säker på att jag förstod den frågan...)

Den verkliga målgruppen är jag personligen lite osäker på eftersom jag tycker tekniken fortfarande känns olämplig för annat än studiobruk, men tydligen tycker Seitz att den skall passa för allehanda fotografer med behov av hög upplösning.

Robin Gyllander skrev:
Vilken sort är det fattar inte dom engelska uttyrtcken?
Det är inte riktigt någon av de sorterna märkte jag nu när jag läste igenom artikeln, den behandlade bara analoga panoramakameror. Pröva o söka på google efter info om kameran.

Det är ingen av sorterna där. Det är snarare en kombination av det de där kallar "fixed lens" och "short rotation". Bildmässigt är det som en vanlig kamera, inte som en kamera med roterande objektiv.

Jim Heikkinen (jimh) skrev:
Jag vet inte exakt hur sensorn är uppbyggd, om den använder speglar eller en komplett RGB-matris, men principen är i alla fall att den är lika hög som bildhöjden, men bara en pixel på bredden. När man tar bilden så får sensorn sen en åktur så att den fångar upp en bild med så många pixlar på bredden som fotografen beställt.
------------------------------------------------
Jag tror att när sensorn åker då vrider sig objektiv samtidigt. Det verkar omöjligt att teckna 17cm bildsidan med objektivet på bilden.
/Stefan

cheste skrev:
Jim Heikkinen (jimh) skrev:
------------------------------------------------
Jag tror att när sensorn åker då vrider sig objektiv samtidigt. Det verkar omöjligt att teckna 17cm bildsidan med objektivet på bilden.
/Stefan

Tänk nattbilder tar flera timmar innan bilden e klar.

cheste skrev:
/Stefan [/B]
Det tror inte jag. Dessa objektiv erbjuds:
2030 80mm / 4.5 Schneider Super-Symmar XL on Seitz lens board CHF 4 '400
2035 90mm / 5.6 Schneider Super-Angulon XL on Seitz lens board CHF 4 '500
2040 150mm / 5.6 Schneider Apo-Symmar L on Seitz lens board CHF 3 '500
2045 250mm / 5.6 Schneider Tele-Xenar XL on Seitz lens board

De täcker allihop 6x17, med varierande grad av överskott tillgängligt för kamerans shiftmöjligheter.

Robin Gyllander skrev:
Hur många bilder tar den??
Hur menar du?

dett sjuka med denna kamera är ju att den kan handhålas, till kameran fån man en macmini och en löstagbar skärm med avtryckare :)

Robin Gyllander skrev:
Det stod att gluggarna var ljussvaga hur pass?

f/5,6 som största öppning är vanligt. På min 90mm är det f/6,8. Annars kan du ju läsa innantill i listan av optik som radades upp tidigare i tråden.

På panoramakameror måste man oftast ha anpassat gråfilter för att kompensera för vinjetteringen vilket innebär minus 2 steg i praktiken.

froderberg skrev:
På panoramakameror måste man oftast ha anpassat gråfilter för att kompensera för vinjetteringen vilket innebär minus 2 steg i praktiken.
Du som är tidningschef och får klämma på massa saker har ni fått testa den???

Robin Gyllander skrev:
Du som är tidningschef och får klämma på massa saker har ni fått testa den???

Den finns säkert att beskåda på de stora fotomässorna, så jag kanske får se den på PMA i Las Vegas. Men den finns nog inte i ett enda exemplar i Sverige.

froderberg skrev:
Den finns säkert att beskåda på de stora fotomässorna, så jag kanske får se den på PMA i Las Vegas. Men den finns nog inte i ett enda exemplar i Sverige.
Då måste du klämma på den!
Kan man få hem samples från kameran i full upplösning?

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto