Annons

16 kommentarer per medlem

Produkter
(logga in för att koppla)
elmfeldt skrev:
Det är inte antalet som är det viktiga. Jag upprepar igen att det är kvalitet framför kvantitet som gäller. Jag ger 1-3 kommentarer i veckan och då försöker jag verkligen bidra med något.

Jag funderar också på att ta bort statistiken över flitigaste kommenteraren för det verkar ha blivit en tävling om att synas där, och den tävlingen drar ner fotosidan:se:s kvalitetet.

Jag citerar en av mina favoritkommentatorer. Så här skriver Per-Arne Andersson i sin profil:

"Bedöma bilder... som en intensivkurs i att tänka positivt! Siffror njae!! Med skriven text kan vi ge bilderna en större rättvisa. Tycker man inte alls om bilden, ja då kan man ju tiga i tystnaden! Det hörs det också..;)!

Men dialogen runt bild och bedömningar ger nog allra mest. Det är alltid roligt att tänka på, prata om, och skriva med ljuset. På fotosidan finns ett tonläge för alla. Här kan man lära sig mycket..."

Det är en härlig inställning, tycker jag. Men nu låter det som om begränsning och restriktioner blivit ordet för dagen. Det bör helst vara några få kommentarer av "hög kvalitet" om jag tolkar David rätt. Själv har jag kommenterat flitigt det erkännes. Men verkligen inte för att synas på någon lista. Huvva! Ta gärna bort den. Är väl mest av intresse för administratörerna för att avläsa hur aktiva medlemmarna är. Den ganska koleriska och grälsjuka debatten "Gallerisvängningar" har också också gått rätt mycket i begränsningens och restriktionernas tecken. Har det goda humöret och bildglädjen försvunnit som jag tyckte mig uppleva tidigare på fotosidan?

/Ulf

Hej David

Mycket god ide.

Jag försökte vara lite spydig på ett annat träd om automatisk poäng per titt på bilder då man kan ana en tävlig eftersom det finns en topp 10 lista på betygen på bilderna.

Kritiken på en bild skall väl vara till hjälp att bli bättre, inget annat!?
DVS ingen horisontell jämförelse är relevant mellan medlemmar.

Roine

elmfeldt skrev:
Det är inte antalet som är det viktiga. Jag upprepar igen att det är kvalitet framför kvantitet som gäller. Jag ger 1-3 kommentarer i veckan och då försöker jag verkligen bidra med något.

På photo.net finns ca 300" bilder och 200" kommentarer, här är det 30" bilder och 120" kommentarer.

Skulle vi rensa bort alla tack så skulle siffran gå ner avsevärt.

Jag funderar också på att ta bort statistiken över flitigaste kommenteraren för det verkar ha blivit en tävling om att synas där, och den tävlingen drar ner fotosidan:se:s kvalitetet.

Bäste David Elmfeldt!

Tror Du att jag sitter och ägnar min fritid åt att skriva bildkommentarer på Fotosidan för att synas i toppen på statistiklistan över flest givna kommentarer?

Fotosidan verkar ha fått bekymmer på senaste tiden? Det verkar som om foruminläggen ökar på bekostnad av bildkommentarerna? Vart är utvecklingen på väg? Är det i den riktningen som Du vill att Fotosidan ska utvecklas?

Med vänliga fotohälsningar Gunnel Sundberg

urbano skrev:

Jag citerar en av mina favoritkommentatorer. Så här skriver Per-Arne Andersson i sin profil:

"Bedöma bilder... som en intensivkurs i att tänka positivt! Siffror njae!! Med skriven text kan vi ge bilderna en större rättvisa. Tycker man inte alls om bilden, ja då kan man ju tiga i tystnaden! Det hörs det också..;)!

Men dialogen runt bild och bedömningar ger nog allra mest. Det är alltid roligt att tänka på, prata om, och skriva med ljuset. På fotosidan finns ett tonläge för alla. Här kan man lära sig mycket..."

/Ulf

2001-09-26 20:15 Per-Arne Andersson
När jag kommer hit (bild 68 av 69 i funktionen bedöma bilder) har någon gett dig
5/5 inte jag... ( Utan att säga varför ) Det är ju bara ett mynt. Rakt upp och ner...?

Så mycket var det med den kommentaren... Utvecklande...? Positivt...?

Mvh/ Kenneth

Bildkreator skrev:

Mvh/ Kenneth

Suck...skulle naturligtvis inte dragit in Per-Arne A i den här diskussionen. Enstaka kommentarer kan man alltid hitta, men en positiv inställning var det jag försökte ge exempel på.

Bildkreator skrev:

2001-09-26 20:15 Per-Arne Andersson
När jag kommer hit (bild 68 av 69 i funktionen bedöma bilder) har någon gett dig
5/5 inte jag... ( Utan att säga varför ) Det är ju bara ett mynt. Rakt upp och ner...?

Mvh/ Kenneth

Jadå...! du har rätt Kenneth. Det var inte positivt alls. Den gången var det mer min reaktion på textlösa bedömningar. Jag tycker dom är lite meningslösa. Debatten då handlade väl om låga siffror utan förklarande bedömningar. Jag tycker det kan vara lika intressant att få veta varför det blir 5/5. Jag är ledsen om du är långsur på den bedömningen. Jag har säkert fel.
Det är ett fint mynt kanske en medalj.
Men din Candyman är verkligen 5/5. Min positiva text på den bilden är väl ok.

Det är nog så att ibland blir texten sned. Varför ladda upp en sån bild frågar man sig på många bilder som laddas upp. Skriver man många bedömningar och kanske i tät följd, blir väl inte allt i texten
perfekt eller positivt. Det gäller oss alla, det är jag säker på!

Senast ändrad:
paa skrev:

Jadå...! du har rätt Kenneth. Det var inte positivt alls. Den gången var det mer min reaktion på textlösa bedömningar. Jag tycker dom är lite meningslösa. Debatten då handlade väl om låga siffror utan förklarande bedömningar. Jag tycker det kan vara lika intressant att få veta varför det blir 5/5. Jag är ledsen om du är långsur på den bedömningen.
Det är nog så att ibland blir texten sned. Varför ladda upp en sån bild frågar man sig på många bilder som laddas upp. Skriver man många bedömningar och kanske i tät följd, blir väl inte allt i texten
perfekt eller positivt. Det gäller oss alla, det är jag säker på!

Missförstå mig inte, men jag är naturligtvis inte sur. Ville bara närmast visa att trots sådana fina ambitioner som du har med i din presentation så är det i stort sett omöjligt att kunna skriva konstruktivt om det blir för många bilder i ett svep.

Mvh/ Kenneth

5:a utan kommenter

Hur gör man om man har samma uppfattning som de som redan kommenterat. Jag har, vid ett flertal tillfällen, skrivit i kommentarsfältet att jag instämmer med xx ( xx kan vara en viss person eller alla)

Är det fel i samband med att man ger betyg?

Tycker att man då ger personen som tagit fotot ytterligare bekräftelse utan att upprepa

Däremot en tom kommentar känns udda

Roine

Under slutet av våren började jag tycka att Fotosidan tog en ny riktning. I början kunde jag inte riktigt sätta fingret på det men jag tror att har börjat att se mönstret nu...

Det finns många gemenskaper på internet. De handlar om hästar, bilar, friluftsliv, schackspel och gud vet vad. Till dessa hör den obligatoriska, och viktiga, medlemspresentationen. I många fall kan man inte göra en stor sak av sin presentation men när det gäller fotografering så är det en helt annan sak. I vårt fall kan man verkligen göra en presentation. Det är nog någonstans där som jag kan se ett problem. Visst är individen viktig men ofta upplever jag det som att individen är viktigare än bilden, kommentaren eller foruminlägget i fråga.

Om det nu är så, vad ska man då göra åt det? Själv har jag försökt att dra mitt strå till stacken genom att till exempel tona ner min egna presentation. Ett annat sätt är kanske att göra som David föreslog och dölja en del av statistiken. Sedan har vi avdelningen för stora ändringar. När man tittar runt på andra fotosidor på internet så är ofta den enskilda fotografen förhållandevis anonym. När jag surfar runt här på Fotosidan så tycker jag att jag oftare återkommer till medlemspresentationen än på andra fotosidor. Det känns lite som om våra presentationerna fungerar som nav. Det hade varit roligt att se lite statistik på den punkten. Det går kanske uppmuntra andra flöden?

Har hela tiden tyckt att detta med topplistor skapar tävlingsinstinkt för många. Har tidigare yttrat önskemål om att plocka bort topplistorna, och detta tycker jag fortfarande.

Det handlar ju inte om att lyckas kommentera så många bilder som möjligt - det handlar om att kommentera på ett "bra sätt".

fotohälsningar
Terje

Jag är kanske blåögd, men jag har inte upplevt att det har varit en "tävling", inte från andra eller mig själv. Är det ett så stort problem?

Statistiken är kul, för det blir ofta att man säger "OJ! Har jag skrivit så många inlägg?".

Kommentera gör man om man tycker att man har något att tillföra! Tråkiga är väl att det är så få som kommenterar och det är väl snarare där man ska titta på än debattera om statistikens vara eller icke vara. Kanske en artikel om bildkomposition och seendet med tips om böcker som kan hjälpa dom som tror att dom inte kan, inte vågar, inte vågar eller för att göra alla till bättre "bildkritiker"?

elmfeldt skrev:

Jag håller inte alls med dig. Jag tycker tvärtom att de som är flitiga kommentatorer ska ha en eloge över att de engagerar sig här på fotosidan. Jag kan inte se att deras kommentarer skulle vara sämre eller mindre genomtänkt än någon annans, tvärtom faktiskt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar