ANNONS
Annons

16 bitar och Photoshop Elements?

Produkter
(logga in för att koppla)

nickepartan

Medlem
Jag har nyligen införskaffat en Dual-III och tänkte prova med 16-bitar färgdjup, nyfiken på skillnaden.
Men det verkar som de inte går om man använder Photoshop Elements.
Måste jag köpa nya kompletta Photoshop eller?

Någon som har något tips?

Har nyligen börjat med dia och tycker att det är som en helt ny värd har öppnat sig.
Har tidigare (som inkörsport) fotat med
Olympus C-2100UZ men skaffade ganska så snart en EOS30 med div. optik.

Glad amatör tacksam för tips:

Tror du har rätt, Elements är ju en bantad version så den tar nog inte 16 bitar.
I Photoshop kan man använda 16 bitar i vissa filformat men när man sparar i annat format (jpg t.ex.) blir det 8 bitar.
Om jag inte har helt fel så är det bara TIFF-formatet som kan hantera 16 bitar i Photoshop

TIFF, PSD och RAW klarar 16 bitar i Photoshop.

Photoshop Elements har inga funktioner för att jobba med 16-bitarsfiler. Den kan öppna dem men konverterar dem då till 8 bit.

Angående skillnaden är det inget du ser eller ens kan dra nytta av vid utskrifter. 16 bitar används för att ha massor av rådata som man kan kasta bort när man gör förstörande åtgärder som färgkorrigeringar och dylikt. Innan utskrift konverterar man bilden till 8 bitar och får då en bild med färre luckor i histogrammet än om man hade kört allt i 8 bitar.

En fråga från en analfabet i digital bildbehandling. Är det en stor nackdel att Elements endast klarar 8 bitar? Bör man skaffa sig det superdyra Photoshop?
(Blev visst två frågor.)

Olle

jimh skrev:
TIFF,Angående skillnaden är det inget du ser eller ens kan dra nytta av vid utskrifter. 16 bitar används för att ha massor av rådata som man kan kasta bort när man gör förstörande åtgärder som färgkorrigeringar och dylikt.

Känns som man blir lite snuvad på konfekten då.
Det skulle ju vara så h i m l a bra med 16 bitars färdjup. Då har man tydligen ingen nytta av det.

nickepartan skrev:
Känns som man blir lite snuvad på konfekten då.
Det skulle ju vara så h i m l a bra med 16 bitars färdjup. Då har man tydligen ingen nytta av det.
Nejdå, du har nytta av dom extra bitarna.
När du t.ex. gör en korrigering i bilden med Nivåer så är risken att du tappar en massa info stor, detta ser du på histogrammet genom att det blir taggigt. Har du 16 bitar har du helt enkelt mer information med en högre upplösning att arbeta med och får då inte dessa hål som saknar information.
Arbeta med 16 bitar om du kan, sedan omvandlas den till 8 bitar när du ska skriva ut, vilket räcker för utskrift.

Precis, lyssna på Hasse. Jag ser nu att mitt inlägg kan misstolkas som att 16 bitar inte gör någon nytta alls. Så är det naturligtvis inte, själv använder jag alltid 16 bitar.

Tack för det, men då funkar det inte med Elements versionen tydligen.
Kan man "hotta" upp sin snikvariant av Photoshop eller? Jag tycker annars den verkar innehålla det mesta av värde för fotoarbete.(för en amatör som vill lära mer).

Jag anada att det var något lurt när Photoshop Elements följer med på köpet med en massa olika produkter.

Finns det andra sådan otrevliga överraskningar som jag bör räkna med, efter hand som jag lär mej mer, om jag envisas att använda "snikvarianten"?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar