Annons

16-bit tiff till crimson

Produkter
(logga in för att koppla)

johanwahlberg

Aktiv medlem
Är det någon som vet om man tjänar nått på att skicka en 16-bit tiff till crimson jämfört med en 8-bit? Tar ju en evighet att ladda upp!!

Edit: till frontweb alltså, inge lambda.
Edit2: Är det bättre att köra gråskaleprofil till svartvita bilder än adobe rgb? så man inte riskerar nått blå-/lilastick?
 
Senast ändrad:
Jag vill påstå att du inte tjänar något på att spara färdiga bilder i 16 bitars färgdjup. 16 bitar är bra att ha för att kunna göra justeringar i bilden utan att förlora allt för mycket information.
 
Bilden printas i 8 bitar, har du deras profil o lägger på den innan konvertering från 16 bit så kan du skicka i 8 bit.

Angående svartvitt:Behåll Adobe RGB och ta bara desaturate i Photoshop så slipper du färgstick i bilden.
 
desaturate

tillför kanske ingenting vettigt men jag är så glad för detta tips, har haft svårt att framkalla "riktigt" svart-vita bilder sedan den digitala eran.
 
Crimson tar mig veterligen inte emmot 16-bitars filer. Det står i alla fall på flera ställen på deras hemsida att bilderna ska vara i 8-bitars tiff eller jpg.

Angående konvertering till svartvitt så kan jag starkt rekommendera att använda ett justeringslager, Channel Mixer (Blanda kanaler).

Om du bara kör "desaturate" så får du ingen kontroll över slutresultatet. Varje pixel kommer att få samma ljusvärde som den hade när den var i färg. Om man använder channel mixern så kan man välja precis hur mycket av varje färgkanal som ska användas för den svartvita bilden. På så sätt kan man även simulera användandet av olika färgfilter (som vid filmfotografering placeras framför frontlinsen).
 
Jag brukar använda channel mixer när jag känner att jag behöver extra kontroll över resultatet. oftast nöjer jag mig med desaturate.

har nu skickat in och fått tillbaka en uppsättning blandade färg/sv och 8/16-bit. minns inte vilka som var vilka men har inte märkt av några skillnader mellan bilderna. det enda är att de svartvita blev lite daskiga och med en väldigt kall ton i. min skärm är hyffsat kalibrerad. använde adobe rgb i alla filer.
 
Det finns ingen anledning att använda 16 bitar för tryck av något slag! Vårt mänskiga öga kan endå inte se ens lika många färger som en 8 bitars bild har! Så 16 bitar är verkligen overkill (när det kommer till tryck/kopiering!)

//Eric
 
skillnaden mellan...

greyscale och desaturate, var ligger den?

Min fundering är att om jag skickar en bild som är greyscale till crimson så kommer de måsta konvertera om den till RGB och därför kommer det bli en ton i bilden.

Om jag skickar den i RGB efter "desaturate" så finns det ingen chans till ton i bilden??

Eller är det kalibreringen hos Crimson som helt avgör mina bilders öde?

W
 
Jag har provat Crimson vid två olika tillfällen. Ena gången var det en tre cm lång repa i bilden (fick givetvis en ny, men det tar ju tid och känns omständigt). Andra gången hade de rullat in bilderna i ett rör, och när de hade rullat dem, hade de blivit knäckta, så att bilderna har veck och är buckliga.

Känns med andra ord, som ett mindre lyckat lab.
 
Re: skillnaden mellan...

willeh skrev:
greyscale och desaturate, var ligger den?

Skillnaden är att desaturate skapar bilden helt och hållet utifrån bildens ljushet. Jag tycker ofta det blir alldeles för platt och onyanserat när jag provat den funktionen. Konvertera till gråskala använder en kanalblandning som hämtar mest information utifrån den gröna kanalen, en del från den röda och lite från den blå. Enligt Adobe ska detta ge en konvertering som ger ett resultat som påminner om vad en vanlig svartvit film skulle ge. När motivet är rätt fungerar denna metod OK.

Men i många fall kan man komma betydligt längre med en kanalblandning. Jag har gjort ett makro som gör en rad olika kanalblandningar som lager och sedan kan jag bara välja vilken som jag tycker ser bäst ut. Du hittar detta makro på www.profiler.nu/kursdok.html




Eller är det kalibreringen hos Crimson som helt avgör mina bilders öde?

Det är kalibreringen hos Crimson som avgör. Svartvitt är ju det mest krävande som kan göras, eftersom minsta lilla stick som uppstår i processen kommer att synas i slutresultatet.

MVH/Stefan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.