Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

16-50 vs 16-80

Produkter
(logga in för att koppla)
Dina observationer om Sonys 16-50 objektiv överensstämmer med mina (A-mount versionen förstås, E 16-50/3,5-5,6 PZ har ju en helt annan uppsättning av förtjänster och tillkortakommanden). Inte heller jag hade något att klaga över då, tvärtom, eller ens idag, eftersom jag fortfarande använder det för praktiskt bruk ... :)

Ifall distorsionen blir störande i vidvinkelläget beror förstås på motivet. Den enda gång jag sett detta var vid en arkitekturbild. Är dock som du säger enkelt att fixa. Jag gjorde det enkelt för mig och kopplade in kamerans distorsionskorrigerings-funktion på JPEG-bilder.

Får väl för säkerhets skull (så jag slipper påhopp från diverse Sony-fanboyhatare...) än en gång säga om Zeiss 16-80/3,5-5,6-ojektivet att det särskilt i början uppvisade produktionskontrollproblem. Vissa ex. hade decentraliserade linselement, och andra ville inte autofokusera i yttersta vidvinkelläget 16-17 mm. Har tidigare rekommenderat detta objektiv till några, och de är grymt nöjda (deras objektiv måste i alla fall ha genomgått normal leveranskontroll).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar