Rent generellt är ofta gamla proffshus som Canon Eos 1D Mk3 och Mk4, Nikon D3 och D3s bra köp idag. Väldigt mycket kamera för pengarna. Samma med D700 och så länge man inte håller på med sportfoto är även kameror som Eos 5D Mk2 och - tycker jag - Sony A900 bra köp.
Nu är ju som flera andra påpekat också objektiven viktiga vid sportfoto och det talar för att sikta på billigast möjliga kamera, där ligger ju D3/D700 men även Eos 1D Mk3 bra till.
D3s då? Skall du ofta fotografera inne i mörka hallar ger D3s runt ett och ett halvt steg bättre prestanda än D3/D700. Jag kör D3 och D3s parallellt och skillnaden är verkligen så stor, och det oavsett om du kör råfiler eller jpeg. Den har dessutom dubbelt så stor buffert som D3 och har dammskak vilket också märks - sensorn i D3 är lite av en dammsamlare.
Men om du fotar i någorlunda belysta inomhusmiljöer (normal idrottshall) eller utomhus funkar D3/D700 mycket bra. Ett tydligt steg upp från A900. Autofokusen är bra och påfallande enkel att använda (största baksidorna med Eos 1D Mk3/4 är just en komplex AF som kräver en del inlärning).
Tittar du på ett begagnat D3-hus, kika på om bildskärmen har slöjor längs kanterna, det syns enklast med en mörk bild och tyder på att fukt trängt in i skärmen. Ett vanligt fenomen hos slitna D3, inget allvarligt (bägge mina D3-hus har det), men ett tecken på att kameran använts en hel del i fuktig miljö. Ett annat inte ovanligt fenomen hos äldre hus är att gummigreppen lossnar. Inte heller allvarligt, mest irriterande. Se till att du får med batteriladdare, den är dyr att köpa separat.