Nic85
Medlem
Hej!
Tänkte investera i en Canon 70D, främst för video.
Tanken är att filma en hel del klockor i närbild (även stillbilder).
Har suttit två dagar i sträck och läst recensioner, forum och artiklar - som besatt.
Jag är ganska novis i ämnet, men börjar få rätt OK koll på vad som gäller.
Det finns dock fortfarande obesvarade frågor, varpå jag ber om hjälp här.
Eftersom jag vill få ett kort skärpedjup i mitt filmande så behöver jag ha ett objektiv med stor bländaröppning. Objektivet som följer med till Canon 70D ger f/3.5.
Behöver åtminstone komma ner till f/2.8.
Tankarna går mot att filma med ett Macro objektiv. Tanken är att även ta produktbilder på klockor, vilket skulle göra ett Macro objektiv bra.
Men jag kan inte hitta något Macro med STM (?).
Det enda objektivet som jag kan hitta med STM och stor bländaröppning är EF 40mm f/2.8 STM.
-Skulle EF 40mm f/2.8 STM fungera att använda som ett Macro objektiv också?
-Finns det något bra Macro objektiv att filma med?
Ska egentligen inte använda ljud i mina videos. Så det gör inte så mkt om objektivet låter i fokuseringen.
Vill helt enkelt ha tips på bra objektiv för att filma närbilder med kort skärpedjup.
Helst Macro (om det är att föredra).
Kommer att komplettera med ND-filter.
Tack på förhand!
Tänkte investera i en Canon 70D, främst för video.
Tanken är att filma en hel del klockor i närbild (även stillbilder).
Har suttit två dagar i sträck och läst recensioner, forum och artiklar - som besatt.
Jag är ganska novis i ämnet, men börjar få rätt OK koll på vad som gäller.
Det finns dock fortfarande obesvarade frågor, varpå jag ber om hjälp här.
Eftersom jag vill få ett kort skärpedjup i mitt filmande så behöver jag ha ett objektiv med stor bländaröppning. Objektivet som följer med till Canon 70D ger f/3.5.
Behöver åtminstone komma ner till f/2.8.
Tankarna går mot att filma med ett Macro objektiv. Tanken är att även ta produktbilder på klockor, vilket skulle göra ett Macro objektiv bra.
Men jag kan inte hitta något Macro med STM (?).
Det enda objektivet som jag kan hitta med STM och stor bländaröppning är EF 40mm f/2.8 STM.
-Skulle EF 40mm f/2.8 STM fungera att använda som ett Macro objektiv också?
-Finns det något bra Macro objektiv att filma med?
Ska egentligen inte använda ljud i mina videos. Så det gör inte så mkt om objektivet låter i fokuseringen.
Vill helt enkelt ha tips på bra objektiv för att filma närbilder med kort skärpedjup.
Helst Macro (om det är att föredra).
Kommer att komplettera med ND-filter.
Tack på förhand!