Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpråd

Produkter
(logga in för att koppla)

Gustavbagge

Avslutat medlemskap
Hej! Jag är nybörjare på systemkameror och vet inte vilken jag ska köpa. Jag ska ha kameran att filma och fota. priset ligger runt 6000-7000kr. Vad ska jag ha för objektiv? Är det bra att börja med ett standard objektiv eller ska man satsa på ett 18-105? Väldigt tacksam för svar. Behöver verkligen hjälp!!!!

Mvh/Gustav
 
Jag kan bara Nikon och kan därför inte hjälpa dig med andra märken.

I den prisklassen hade jag satsat på den helt nya D5300. Den är inte släppt än i Sverige men den finns redan upplagd hos de flesta återförsäljare. Går att hitta under 8000 med objektiv.

Om du vill komma lite billigare undan hade jag satsat på D3200. Kostar under 4000 på många ställen och i dagarna hade MediaMarkt den i bladet för 2990.

När det gäller objektiv räcker det definitivt med 18-105. Jag använde länge mitt kit-objektiv på 18-55 innan jag uppgraderade. Fördelen med det som följer med är att det är billigt och du kan senare komma på vilken typ av objektiv du vill ha/behöver. Själv har det blivit så att jag endast använder fasta objektiv, det trodde jag inte från början.
 
En Canon 700D kan du säkert få för dessa pengar, tror man kan köpa den i kitt med 18-105! Mycke bra kamera och ska vara väldigt bra att filma med, och själv tycker jag det är helt underbart med pekskärmen!
 
Jag kan bara Nikon och kan därför inte hjälpa dig med andra märken.

I den prisklassen hade jag satsat på den helt nya D5300. Den är inte släppt än i Sverige men den finns redan upplagd hos de flesta återförsäljare. Går att hitta under 8000 med objektiv.

Om du vill komma lite billigare undan hade jag satsat på D3200. Kostar under 4000 på många ställen och i dagarna hade MediaMarkt den i bladet för 2990.

När det gäller objektiv räcker det definitivt med 18-105. Jag använde länge mitt kit-objektiv på 18-55 innan jag uppgraderade. Fördelen med det som följer med är att det är billigt och du kan senare komma på vilken typ av objektiv du vill ha/behöver. Själv har det blivit så att jag endast använder fasta objektiv, det trodde jag inte från början.

Jag tror att d5200 är lite för dyr för mig men jag har kollat ganska mycket på nikon d3200. Den ser ut att vara bra. Men ska jag satsa på standard objektivet eller lägga lite mer pengar på 18-105?
 
Nu vet jag inte vilken typ av extremsport du menar. Vid skidåkning tex så blir ju avstånden ofta stora mellan kameran och åkaren och då kan det vara bra med 105mm. Vid skatebord och bmx (och många andra sporter också) används ju ofta vidvinklar och då är det ju 18mm på båda. Egentligen skulle du behöva lite mer vidvinkel men det är ju en bra början. Men en GoPro är mycket mer vidvinkel än så.

Om du väljer 18-55 se till att det står VR på också. Det innebär bildstabilisering och hjälper faktiskt till väldigt mkt. 18-105 finns bara som VR så där är du safe :)

Tänk dock på att D3200 inte har något läge för hög fps i filmning. Vilket behövs för slow-motion. Å andra sidan vet jag inte om någon systemkamera har det...
 
Nu vet jag inte vilken typ av extremsport du menar. Vid skidåkning tex så blir ju avstånden ofta stora mellan kameran och åkaren och då kan det vara bra med 105mm. Vid skatebord och bmx (och många andra sporter också) används ju ofta vidvinklar och då är det ju 18mm på båda. Egentligen skulle du behöva lite mer vidvinkel men det är ju en bra början. Men en GoPro är mycket mer vidvinkel än så.

Om du väljer 18-55 se till att det står VR på också. Det innebär bildstabilisering och hjälper faktiskt till väldigt mkt. 18-105 finns bara som VR så där är du safe :)

Tänk dock på att D3200 inte har något läge för hög fps i filmning. Vilket behövs för slow-motion. Å andra sidan vet jag inte om någon systemkamera har det...

Mest skidåkning och bmx blir det nog. 18-105 blir det nog. Är det här en bra deal? http://m.netonnet.se/art/foto/systemkamera/nikon/nikon-d320018-105vrtillbehr/188849.3301/
 
Skall du fota mycket sport skall du kanske fundera på Canon istället? Vet iofs inte om du får råd till nån av modellerna som har riktigt skaplig AF, det är då närmast 700D, eller om du hittar nån 650D. Begagnat är där kanske nån 60D.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.