Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpråd

Produkter
(logga in för att koppla)

Gustavbagge

Avslutat medlemskap
Hej! Jag är nybörjare på systemkameror och vet inte vilken jag ska köpa. Jag ska ha kameran att filma och fota. priset ligger runt 6000-7000kr. Vad ska jag ha för objektiv? Är det bra att börja med ett standard objektiv eller ska man satsa på ett 18-105? Väldigt tacksam för svar. Behöver verkligen hjälp!!!!

Mvh/Gustav
 
Jag kan bara Nikon och kan därför inte hjälpa dig med andra märken.

I den prisklassen hade jag satsat på den helt nya D5300. Den är inte släppt än i Sverige men den finns redan upplagd hos de flesta återförsäljare. Går att hitta under 8000 med objektiv.

Om du vill komma lite billigare undan hade jag satsat på D3200. Kostar under 4000 på många ställen och i dagarna hade MediaMarkt den i bladet för 2990.

När det gäller objektiv räcker det definitivt med 18-105. Jag använde länge mitt kit-objektiv på 18-55 innan jag uppgraderade. Fördelen med det som följer med är att det är billigt och du kan senare komma på vilken typ av objektiv du vill ha/behöver. Själv har det blivit så att jag endast använder fasta objektiv, det trodde jag inte från början.
 
En Canon 700D kan du säkert få för dessa pengar, tror man kan köpa den i kitt med 18-105! Mycke bra kamera och ska vara väldigt bra att filma med, och själv tycker jag det är helt underbart med pekskärmen!
 
Jag kan bara Nikon och kan därför inte hjälpa dig med andra märken.

I den prisklassen hade jag satsat på den helt nya D5300. Den är inte släppt än i Sverige men den finns redan upplagd hos de flesta återförsäljare. Går att hitta under 8000 med objektiv.