Annons

Canon 1D X

Produkter
(logga in för att koppla)

elfen

Ny medlem
Halloj
Jag söker personer som idag och sedan en tid tillbaka kört 1D X. Vill gärna höra från er som kör alla segment av fotografering från sport, action, landskap samt djur och natur.

Har kört huset ett tag och jag gör all fotografering jag nämnt ovan. Mitt problem är inte huset i sig, jag är mer en nöjd. Mitt problem är om jag verkligen har lyckats hitta rätt bland alla olika inställningar som kan göras.

Vill gärna höra vilka inställningar som funkar för Dig när du fotografera sport, landskap osv... Hoppas på att just Du vill ge råd och tips. Tack på förhand!
 
Om det finns någon bild här som du gillar, så går det att kolla vilka inställningar som användes. Åtminstone en del av dem. Jag kan nog se mer i originalbildens Exif, tror jag.

Annars är det ju stört omöjligt att ge några råd om detaljer. Hur man vill ha bilderna skiljer sig ju från person till person, och som du uppenbarligen redan har upptäckt så har 1DX en uppsjö med inställningsmöjligheter, som man kan använda för att få det snart sagt hur som helst.
 
Jag har kört 1D X sedan förra sommaren och tagit över 63 000 exponeringar. Plåtar sport och reportage, men inte så mycket natur.

Vilka inställningar är det du syftar på. Jag ändrar i stort sett bara autofokusinställningarna. Tycker inte det är våldsam skillnad mellan de olika förinställda lägena. Oftast tycker jag att "case 6" längst ned är rappast. Glöm inte att aktivera iTR AF (färgkänslig autofokus.

Här är ett test av EOS-1D X som behandlar autofokusinställningarna till viss del:
TEST: Canon EOS-1D X mot Nikon D4

Här lite inställningar som Sports Illustrated-fotografen Peter Read Miller körde på OS i London:
Peter Read Miller shares his Canon EOS-1D X secrets
 
Han verkar vara en bra fotograf, men han tycks ju inte ha tid att lära sig sin kamera. Kan man använda den i flera månader och inte ens se att den har en Q-knapp, då är det nog inte en sån person som du ska ta i handen för att få reda på alla olika inställningar som kan göras.
 
Canon har uppdaterat sin AF Guidebook för 1DX, så att den täcker även sådana förändringar som gjordes i samband med firmware 2.0 till 1DX.

Ny Guidebook

Ägare av 5D Mark III kan fortfarande ha nytta av boken, men nu är det betydligt fler funktioner som beskrivs men inte stöds av 5D Mark III.
En titt i nya boken visar att det står klart och tydligt inuti boken vilka funktioner som kräver firmware 2.0 i en 1DX, och därför inte i dagsläget är tillgängliga i någon annan Canon EOS.
 
Senast ändrad:
ANNONS