Peterrrrr
Aktiv medlem
Ska köpa en vidvinkel-zoom till min D800 och känner mig väldigt osäker.
Innan hade jag en D80 och en 16-85 som jag var väldigt nöjd med. 16-85 var en höjdaroptik, skärpan var riktigt bra över hela sensorn.
Har kollat på tester på alla möjliga objektiv, dessa tex:
Nikon 18-35 G
Tamron 24-70 VC
Tamron 28-75
Nikon 24-120
Nikon 24-85
Jag vill helst ha Nikon, tycker att Nikons objektiv ger på något sett en annan karaktär i bilden(färgerna tex). Nikon 24-70 är utesluten pga priset, tycker den inte presterar tillräckligt bra i det priset. Den är inte jätteskarp på vissa brännvidder.
Känns som om det är väldigt mycket problem med distortion på FX-vidvinklarna...
Frågan är om Distortion Auto-correction i D800 klarar av tex en 24-120 så man slipper hålla på med bilderna i photoshop?
Innan hade jag en D80 och en 16-85 som jag var väldigt nöjd med. 16-85 var en höjdaroptik, skärpan var riktigt bra över hela sensorn.
Har kollat på tester på alla möjliga objektiv, dessa tex:
Nikon 18-35 G
Tamron 24-70 VC
Tamron 28-75
Nikon 24-120
Nikon 24-85
Jag vill helst ha Nikon, tycker att Nikons objektiv ger på något sett en annan karaktär i bilden(färgerna tex). Nikon 24-70 är utesluten pga priset, tycker den inte presterar tillräckligt bra i det priset. Den är inte jätteskarp på vissa brännvidder.
Känns som om det är väldigt mycket problem med distortion på FX-vidvinklarna...
Frågan är om Distortion Auto-correction i D800 klarar av tex en 24-120 så man slipper hålla på med bilderna i photoshop?