Annons

softbox - blixt eller konstant belysning?

Produkter
(logga in för att koppla)

holmgang

Medlem
jag fotograferar ej i studio utan hemma hos människor och på andra ställen. Uppdragen börjar bli fler och fler nu och jag känner att det vore bra med vettig belysning. Just nu förlitar jag mig på extern blixt, reflektorer och dagsljus och därför har jag funderat på att skaffa 1-2 softboxar som jag kan ta med mig ut på uppdragen.

jag har följande frågor:

1. vilken storlek bör softboxen ha? jag kommer att behöva lysa upp porträtt- och helkroppsbilder t.ex.
2. ska jag köra på blixt eller konstant belysning? vad är för- och nackdelarna? jag har ingen större erfarenhet av belysning men rent instinktivt känns konstant belysning bättre.
3. vad för watt-tal bör en lågenergi-dagsljuslampa ha? och hur reglerar man ljusstyrkan med konstant belysning? flyttar på dem? gör diffusortyget tjockare?
4. det finns ganska billiga paket att köpa på nätet med E27 sockel, är det någon som har erfarenhet av dessa? Jag är som sagt var ingen yrkesfotograf så jag kanske inte behöver prylar med den bästa kvaliten. Men grejjerna måste ju ändå göra sitt jobb. :)
5. något annat som jag behöver tänka på?

En variant som jag har tittat på är denna: http://kaffebrus.com/lamphallare-med-softbox-for-5-lampor-x-45w-1379.html .. där kan man stänga av och sätta på lampor beroende på hur mycket/lite ljus man vill ha.

Hoppas att någon där ute har tid att göra mig lite klokare. :)
 
Softboxens storlek, ju större dess bättre. Man reglerar "storleken" genom placeringen. Nära är den relativt sett större, och längre bort blir den "mindre".

Så softboxens storlek kan också relateras lite till motivets storlek. Helkropp behöver större softbox än ansiktsbild, om man vill ha lika mjukt ljus.

Och glöm det där med fast ljus i softbox, det finns inga såna där skruva-in-lampor som är lämpliga överhuvudtaget, och om man ändå kunde få tillräckligt mycket ljus utan "flimmer" så skulle det vara så starkt att det bländar det stackars offret. Alla lampor som man skruvar in, utan undantag, har variation med dubbla nätfrekvensen, 100 Hz, så att man måste ha ganska lång slutartid för att det inte ska bli bandning, helst 1/30 eller längre. För porträtt använder man blixt om man ska ha konstljus, eller så anpassar man sig och godtar mer brus och att slutartiden måste vara lång.

Och om man vill ta i konstljus är det inte nödvändigt med den allra bästa färgåtergivningen eller dagsljuskaraktär på ljuset. Man kan alltid ställa vitbalans, bara alla lampor är av samma sort. Det går att ta väldigt fina porträtt i vanligt rumsljus, och det kan vara ett bättre val än softboxar, särskilt om man inte har stor erfarenhet av ljussättning. De första försöken med proffstillbehör för ljussättning är sällan särskilt lyckade.

Om du ändå skulle falla för att skaffa det fasta setet med spirallamporna och softboxar, så reglerar man ljuset enklast genom att skruva ur några när man vill ha mindre ljus. Annars skulle man ju få lov att flytta bort den lampan så att den blir punktformig, och fyllnadsljuset ska helst vara mjukt. Ofta är det lättare att få ett fint fyllnadsljus med en reflektor i stället för att sätta dit en lampa. Typiskt är fyllnadsljuset omkring 1/8 av huvudljuset i styrka, och knappast någonsin mer än 1/4.

Någonstans ska man ju börja om man tänker sig att skaffa ny teknik, och jag tycker att tusenlapparna för ett blixtset kan sparas en tid om man i stället riktar in sig på att lära sig att se ljuset, och att man sedan kan ta till konstljus när naturligt ljus inte finns att tillgå, men att man först lär sig hur ljuset skapar bilden, hur det faller på motivet, och hur man åstadkommer sådan effekt som man vill ha. Man kan titta mycket på andras bilder och försöka se i bilden, hur ljuset ligger, för att lära sig hur man kan göra för att härma den slags ljus som man helst vill ha.
 
Och glöm det där med fast ljus i softbox, det finns inga såna där skruva-in-lampor som är lämpliga överhuvudtaget, och om man ändå kunde få tillräckligt mycket ljus utan "flimmer" så skulle det vara så starkt att det bländar det stackars offret. Alla lampor som man skruvar in, utan undantag, har variation med dubbla nätfrekvensen, 100 Hz, så att man måste ha ganska lång slutartid för att det inte ska bli bandning, helst 1/30 eller längre. För porträtt använder man blixt om man ska ha konstljus, eller så anpassar man sig och godtar mer brus och att slutartiden måste vara lång.

Tack för ditt snabba svar, det uppskattas. Det marknadsförs en hel del flimmer-fria lågenergilampor för fotografering. Är det falsk marknadsföring?
 
Alla studioblixtar har modelleringsljus så man ser ungefär hur ljuset blir, och vlixtar fryser modellens eventuella rörelser, så man slipper köra på hög ISO med fast ljus för att få någorlunda snabba slutartider.
 
Tack för ditt snabba svar, det uppskattas. Det marknadsförs en hel del flimmer-fria lågenergilampor för fotografering. Är det falsk marknadsföring?

Det funkar, men blixt är överlägset på alla sätt.
Blixtar har samma färgtemp som normalt dagsljus.
Blixt kan du reglera styrkan över 5-6 bländarsteg.
Till blixtarna finns en mängd olika ljusformare, softboxar, reflektorer, raster...

Mvh.

/Janne Höglund
 
Tack för ditt snabba svar, det uppskattas. Det marknadsförs en hel del flimmer-fria lågenergilampor för fotografering. Är det falsk marknadsföring?

Jag tror jag skrev "utan undantag". Det är visst en elektrisk grej som har med växelström att göra. Det behövs någon komponent som måste vara stor för att man ska få bort variationen. Så har jag fått det förklarat. Det kallas inte flimmer när det är så ofta som hundra gånger i sekunden, och därför märker man det inte när man bara tittar på lampan eller i ljuset av den. Men kameran märker av det, och man kan se det på bildskärmen om man har en kamera som visar bilden på en skärm. Med kort slutartid, så rör sig en springa över bildytan, och då har lampan olika styrka under olika delar av tiden som slutaren löper.

Så det funkar jättebra med lågenergilampor eller LED-lampor så länge man har lång slutartid, och det kan man ha när man ska ta saker som inte rör på sig medan man fotograferar och när man har kameran på stativ. Jag använder LED-spotar när jag fotograferar smycken, och det går bra på 1/30 eller längre.

Men som sagt, inga lågenergilampor alls, inklusive de som säljs i set med softbox, ger jämnt ljus över tiden. Det varierar alltid efter strömmen, och strömmen pulsar dubbelt så ofta som frekvensen på elnätet. När det är 50 perioders växelström, så blinkar dom hundra gånger.
 
Paraply

Paraply fungerar ofta utmärkt.
De är lätta och smidiga, snabba att sätta upp.
Har man både reflekterande och halvtransparanta med sig så går det att variera ljuset på väldigt många sätt.
Externa kamerablixtar som styrs automatiskt från kameran gör det hela mycket lättarbetat. Inga kablar.

Väljer du däremot softboxar så tycker jag att de bör vara åtminstone 60x90 i storlek.
Allt beror på hur stor grupp människor du ska fotografera och avståndet till boxarna.

Lågenergilampor av dagsljustyp 5000-5500 K och paraply ger inte samma kraftfulla tryck som blixtar. Men dagens kameror ger ofta tillräcklig bra kvalitet på höga ISO. Man blir väl hänvisad till stora bländaröppningar men det kanske inte behöver vara en nackdel.
http://www.fotosidan.se/blogs/janolof/index.htm
 
Det verkar som om att det får bli blixtar istället. :) har ni några rekommendationer vad det gäller blixtar? hur fungerar synkroniseringen? Jag har en Nikon D600.

jag är ju som sagt var ingen yrkesfotograf så det får gärna vara väldigt prisvärt till att börja med.
 
Ifall du vill lägga ut pengar på ett starkt system så köp PocketWizards (mycket pålitliga men de kostar) och sedan kan du köra på nästan vilka blixtrar du vill bara du kan koppla in dina PocketWizards.

En setup jag rekommenderar är ett par SB-800 blixtrar och en SU-800 för att trigga dem. Då sätter du upp blixtrarna där du vill ha dem. Smäcker på SU-800:an på kamerans hotshoe. Sedan skickar den IR signaler till blixtrarna.
 
Jag har några 1000w och 500w hps som jag använder ibland och jag har aldrig upptäckt något som du beskriver på mina korrekt exponerade 36mp D800-filer, även på kortare slutartid. Kan tilläggas att om nån synar sina filer så är det jag.

Däremot skulle jag inte rekommendera den typen av belysning framför en uppsättning blixtar, av andra skäl som att ljusmängden är extremt låg jämfört med blixt.

Jag tror jag skrev "utan undantag". Det är visst en elektrisk grej som har med växelström att göra. Det behövs någon komponent som måste vara stor för att man ska få bort variationen. Så har jag fått det förklarat. Det kallas inte flimmer när det är så ofta som hundra gånger i sekunden, och därför märker man det inte när man bara tittar på lampan eller i ljuset av den. Men kameran märker av det, och man kan se det på bildskärmen om man har en kamera som visar bilden på en skärm. Med kort slutartid, så rör sig en springa över bildytan, och då har lampan olika styrka under olika delar av tiden som slutaren löper.

Så det funkar jättebra med lågenergilampor eller LED-lampor så länge man har lång slutartid, och det kan man ha när man ska ta saker som inte rör på sig medan man fotograferar och när man har kameran på stativ. Jag använder LED-spotar när jag fotograferar smycken, och det går bra på 1/30 eller längre.

Men som sagt, inga lågenergilampor alls, inklusive de som säljs i set med softbox, ger jämnt ljus över tiden. Det varierar alltid efter strömmen, och strömmen pulsar dubbelt så ofta som frekvensen på elnätet. När det är 50 perioders växelström, så blinkar dom hundra gånger.
 
En setup jag rekommenderar är ett par SB-800 blixtrar och en SU-800 för att trigga dem. Då sätter du upp blixtrarna där du vill ha dem. Smäcker på SU-800:an på kamerans hotshoe. Sedan skickar den IR signaler till blixtrarna.

En liten jämförelse.
Bara en SU-800 kostar ca 1000:- mer än de billigaste blixtpaketen med två studioblixtar, stativ och paraplyer. Dvs under 2000:-
 
Senast ändrad:
Jag har några 1000w och 500w hps som jag använder ibland och jag har aldrig upptäckt något som du beskriver

Jag var tvungen att fråga en bekant vad HPS är, och jag tvivlar starkt på att du har såna lampor för att fotografera. Högtrycksnatrium har visserligen mycket mer färg än lågtryck, men de lämpar sig inte vad jag vet för färgfotografering. Däremot är de väldigt populära till hampodling. Men nu handlade det om såna lågenergilampor som man skruvar in i en sockel, och de har enligt min vän "för liten kondensator för att glätta likströmmen". Det ska vara en kondensator som sitter efter en likriktare, så att lampan drivs med likström som hackas av någon slags elektronik. När den kondensatorn är liten kommer ljuset att följa strömkurvan enligt vad han säger, och någon stor kondensator får inte plats.

På mina LED-spotar märker man variationen tydligt, och den syns också på bilden om man exponerar med kort slutartid.
 
En liten jämförelse.
Bara en SU-800 kostar ca 1000:- mer än de billigaste blixtpaketen med två studioblixtar, stativ och paraplyer.


Dessutom är det ofta kinkigt att få IR signaleringen att fungera ordentligt speciellt om man har lite ljusmodifierare och reflektorer i uppställningen. Kan naturligtvis avhjälpas med PocketWizards men då blir det ju ännu dyrare. I en del studioblixtpaket ingår radioutlösare redan från början.

En aspekt på fast ljus eller blixt är att använder man fast ljus får folk väldigt små puppiller om man har mycket ljus vilket itne alltid ser så tilltalande ut.
 
Halogen menade jag, sorry ;)
Här t.ex: http://www.kaffebrus.com/halogenbelysning-398.html

Well det spelar inte så stor roll vad du eller din vän säger i teorin, jag får inget sådant som du beskriver oavsett slutartid.

Jag var tvungen att fråga en bekant vad HPS är, och jag tvivlar starkt på att du har såna lampor för att fotografera. Högtrycksnatrium har visserligen mycket mer färg än lågtryck, men de lämpar sig inte vad jag vet för färgfotografering. Däremot är de väldigt populära till hampodling. Men nu handlade det om såna lågenergilampor som man skruvar in i en sockel, och de har enligt min vän "för liten kondensator för att glätta likströmmen". Det ska vara en kondensator som sitter efter en likriktare, så att lampan drivs med likström som hackas av någon slags elektronik. När den kondensatorn är liten kommer ljuset att följa strömkurvan enligt vad han säger, och någon stor kondensator får inte plats.

På mina LED-spotar märker man variationen tydligt, och den syns också på bilden om man exponerar med kort slutartid.
 
Trådlös styrning

Nu har jag visserligen Canon men D600 bör ju kunna styra ett par t.ex SB-700 el. Nissin Di866 II trådlöst.

Ett par studiostativ med blixt-paraply hållare.
Ett par Paraplyer t.ex kombomodell som antingen är halvtransparenta el. vita reflekterande.
Ett par blixtar som styrs trådlöst.

Det borde räcka långt.

Kan Canon så kan väl Nikon?
 
Jag fick vad jag betalade för när jag köpte mitt första blixpaket av Kaffebrus för 2000:- för 7 år sedan. De går varma varje session fortfarande.
 
Halogen menade jag, sorry ;)
Här t.ex: http://www.kaffebrus.com/halogenbelysning-398.html

Well det spelar inte så stor roll vad du eller din vän säger i teorin, jag får inget sådant som du beskriver oavsett slutartid.

Men nu får du verkligen ge dig. Det är ju glödlampor du pekar på, halogenglödlampor. Ingen har väl någonsin påstått att de lamporna skulle variera i ljusstyrka. Det är någonting helt annat än det som den här tråden öppnades med. Ettusenfemhundra watt halogenglödlampa kan väl inte kallas lågenergi?
 
Men nu får du verkligen ge dig. Det är ju glödlampor du pekar på, halogenglödlampor. Ingen har väl någonsin påstått att de lamporna skulle variera i ljusstyrka. Det är någonting helt annat än det som den här tråden öppnades med. Ettusenfemhundra watt halogenglödlampa kan väl inte kallas lågenergi?

Jag gissar att tråden öppnades med att han ville ha tips om vad han kan använda och inte sitta och lyssna på teknikaliteter om att använda nånting som inte fungerar.

Halogen ger ingenting sånt som du säger.
 
Han kanske vill spara ström ;-) Jag blev hursomhelst sugen på halogenlamporna. Vad är fördelarna respektive nackdelarna mot traditionella blixtar? Fotar inte på stora avstånd men vill lysa ut stor softbox. Vill främst fota människor så pupillernas storlek blir mindre samt modellerna blir varma eller?
 
ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar