Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

15 mm vidvinkel - vad finns det?

Produkter
(logga in för att koppla)

PerFogelberg

Aktiv medlem
24/2,8 är bra på en fullformatskamera. Vad finns det för bra alternativ när sensorn är 1,6 gånger mindre än negativet? 15 mm borde vara en lämplig brännvidd.

Det jag har hittat är:
Canon EF 14/2,8L
Sigma 15-30/3,5-4,5
Canon 10-22/3,5-4,5
Tokina 12-24/4
Canon 16-35/2,8 (inte tillräckligt vid)

Mer vidvinkel än 15 mm behöver jag inte. Drömmen vore om det fanns en zoom från 12/2,8 och uppåt.
 
Jag hade en sigma 14/2.8 EX HSM.
Skarp som 17 och blixtsnabb AF, men motljusengskaperna är bedrövliga, extremt flarekänslig.
Så jag skulle inte rekommendera den.
 
Sigma 15-30/3,5-4,5 går bort om den ska användas i motljus, såvida man inte gillar blåa ringar av solinstrålningen i bilden och gillar att fokusmotorn låter som en stucken gris. Sigman kröker linjer rätt duktigt, dock är den föredömligt skarp. Canon 17-40/4 är betydligt bättre, utom möjligen på skärpan.



.
 
sagan skrev:
Jag hade en sigma 14/2.8 EX HSM.
Skarp som 17 och blixtsnabb AF, men motljusengskaperna är bedrövliga, extremt flarekänslig.
Så jag skulle inte rekommendera den.

Har också ägt den...instämmer helt med Kim.
Har nu ett 17-40 istället och är mycket nöjd med den.

Mvh/Jari
 
RolandM skrev:
Sigma 15-30/3,5-4,5 går bort om den ska användas i motljus, såvida man inte gillar blåa ringar av solinstrålningen i bilden och gillar att fokusmotorn låter som en stucken gris. Sigman kröker linjer rätt duktigt, dock är den föredömligt skarp.

Medveten om detta beställde jag den i alla fall igår. Många vidvinkelzoomar har problem med motljus. Det lär bli bättre om man kör med filteradaptern på och inte bara motljusskyddet. Vill främst åt 15mm-läget, där den ska vara riktigt skarp. För rena motljusbilder, arkitekturbilder och befintligt ljus har jag 20mm f/2,8.

/Pontus
 
sagan skrev:
Jag hade en sigma 14/2.8 EX HSM.
Skarp som 17 och blixtsnabb AF, men motljusengskaperna är bedrövliga, extremt flarekänslig.
Så jag skulle inte rekommendera den.

Jag har numera Kims avdankade skitoptik=) Jag är helnöjd med den. Tillräckligt skarp för mina behov, snabb och trevlig också. Motljusegenskaperna är inte de bästa men det är inget jag lider av då jag mestadels använder den inomhus utan tillgång till sol eller stark beslysning... Helbra optik i rätt förhållanden alltså.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.