ANNONS
Annons

Hur funkar det med korslagda punkter (D4)?

Produkter
(logga in för att koppla)

Flaggskepp

Aktiv medlem
Jag förstår principen med korslagda punkter tror jag men jag märker ingen skillnad gentemot singelpunkt. Ser liksom bara en upplyst punkt hela tiden när jag väljer 9 punkter, så hur märker jag av de andra åtta? Föreställde mig att fokusområdet skulle bli bredare av 9 vs 1? Kan nån reda ut det här åt mig? :p

Nikon är lite otydliga med hur deras många punkter fungerar.

Det är så att när du aktiverar 9 och vad det nu finns för fler alternativ visas bara en vald punkt, det är centrumet av de valda punkterna. Den punkten ska du försöka hålla på motivet. Om du låser på ett motiv med centrumpunkten och sedan tappar det så väljer kameran automatiskt en av de andra punkterna runt omkring, men det syns inte utan bara händer.

Det syns ingen skillnad på korslagda och vanliga punkter i sökaren, men de korslagda är säkrare under dåliga förhållanden.

Nikon är lite otydliga med hur deras många punkter fungerar.

Det är så att när du aktiverar 9 och vad det nu finns för fler alternativ visas bara en vald punkt, det är centrumet av de valda punkterna. Den punkten ska du försöka hålla på motivet. Om du låser på ett motiv med centrumpunkten och sedan tappar det så väljer kameran automatiskt en av de andra punkterna runt omkring, men det syns inte utan bara händer.

Det syns ingen skillnad på korslagda och vanliga punkter i sökaren, men de korslagda är säkrare under dåliga förhållanden.

Det var lite så jag trodde.. tack för klargörandet! Det är ju svårt att avgöra när man är ny på nikon :)
Håller på och ska testa "tumfokus" och då har jag valt 9-punkters AF-C för ändamålet.

Om jag inte minns fel var väl du en av förespråkarna för denna metod?

Du minns helt rätt! Tumfoks är helt oslagbart :)

Nio punkter är egentligen inte nödvändigt för det, det räcker med att bara aktivera mittenpunkten. Det är bara för att följa svåra rörliga motiv man behöver fler punkter.

Å andra sidan verkar ju D4:s AF-system rätt kraftfullt så du kan nog göra ungefär hur du vill på den fronten ;-)

Hur tycker du det funkar än så länge?

På de äldre modellerna innan D3, D700 och D300 syntes alla aktiva punkter i sökaren och som jag minns det kunde kameran fokusera med vilken som helst av dem, helt enkelt den som hittade fokus först. På de nyare väljer den bara punkten som är markerad och inte förrän motivet drar iväg utanför den används de yttre punkterna som jag förstår det.

Har inte kommit så långt med testandet ännu. Ställde mest in kameran och sådär. Tänkte börja med niopunkters och se hur det funkar. Med ansikten är auto givet däremot så det är ju inget fokusläge som är hugget i sten utan mer vad jag ska köra som "allround" :)

Om jag bara får in känslan tror jag att jag får det lättare med komponeringen, särskilt i svårt ljus i och med att jag satt AE-L på halvtrycket. Det känns lovande :)

Är inbjuden till säsongens första hockeyträning på is för en kompis på måndag. Borde kunna bli ett bra tillfälle att låta dom nya inställningarna bekänna färg!

Edit: Fast en del 3D-följning lär det ju bli också..

Just det ja, D4 har väl ansiktsigenkänning eller? Har du hunnit prova det? Eller hur menar du med auto för ansikten? För övrigt behöver du ju inte köra med fokus på avtryckaren bara för att du inte kör på AF-C, AF-ON fungerar ju lika bra med AF-S även om lite av poängen försvinner

Det tar nog 14 dagar eller något innan du har vant dig och AF-ON sitter i ryggmärgen på riktigt, men då blir det ett helt annat sätt att jobba.

Jag behöver nog också en D4........ ;-)

Jag förstår principen med korslagda punkter tror jag men jag märker ingen skillnad gentemot singelpunkt. Ser liksom bara en upplyst punkt hela tiden när jag väljer 9 punkter, så hur märker jag av de andra åtta? Föreställde mig att fokusområdet skulle bli bredare av 9 vs 1? Kan nån reda ut det här åt mig? :p

Nikon D4 är den enda Nikonkameran där du kan se alla nio (med 21 eller 51 valda punkter visas mittenpunkten och den yttre gränsen för det dynamiska området) AF-punkterna om du vill. Du väljer detta i menyn Anpassade inställningar under a5 och visning av dynamiskt AF-område. Om du trycker på AF-väljaren lyses alla AF-punkter upp.

Har inte kommit så långt med testandet ännu. Ställde mest in kameran och sådär. Tänkte börja med niopunkters och se hur det funkar. Med ansikten är auto givet däremot så det är ju inget fokusläge som är hugget i sten utan mer vad jag ska köra som "allround" :)

Om jag bara får in känslan tror jag att jag får det lättare med komponeringen, särskilt i svårt ljus i och med att jag satt AE-L på halvtrycket. Det känns lovande :)

Är inbjuden till säsongens första hockeyträning på is för en kompis på måndag. Borde kunna bli ett bra tillfälle att låta dom nya inställningarna bekänna färg!

Edit: Fast en del 3D-följning lär det ju bli också..

Använd inte AF auto vid sport och action. Den initiala AF-hastigheten blir långsammare och valet av AF-punkt är godtyckligt. Det är bättre att använda enkelpunkt eller 9 punkter och om det går snabbt fungerar 3D-tracking mycket bra. Håll bara reda på vilken ursprunglig AF-punkt du har inställd då AF-sýstemet återgår till den punkten efter varje sekvens.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar