Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon mellanring EF-12

Produkter
(logga in för att koppla)

Petandsto

Aktiv medlem
Jag har försökt läsa mig till hur en mellanring fungerar - hur man räknar om förstoring / närgräns och om det fungerar med andra objektiv än Canons som tex Sigma 17-50 / 2,8 OS HSM? Verkar finnas väldigt lite artiklar om det och har inte ens lyckats hitta info eller detaljerade data om den på Canons hemsida.
Någon som vet mer eller vet någon bra sida där man kan läsa mer?

Tror de flesta gör som jag, köper ett set mellanringar ( T.ex. 12mm - 20mm - 36 mm) och monterar den/de som känns bäst när man studerar det som ska fotograferas genom sökaren. Det är så avgörande vilket objektiv som sitter framför.

jag har samma fråga som Petandsto ovan. Fungerar Canon EF-12 med ett Sigma 17-50 och vad blir närgränsen/förstoringen?
Gör EF-12 för liten skillnad och bör man isåfall välja EF-25 istället?
Har också förstått att skärpedjupet påverkas. Stämmer det?

I princip får man skala 1:1 om mellanringen är lika lång som objektivets brännvidd. Men för mer komplicerade objektiv, som zoomar, kan det också innebära att närgränsen kommer så nära kameran att den hamnar inuti objektivet. Det enda man kan fotografera då är navelludd... jag menar objektivdamm!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar